Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beträffande bildkommentarer.

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengt Sändh

Avslutat medlemskap
Många har klagat över att de får för lite kommentarer på sina bilder. Värst är det kanske för nytillkomna medlemmar. För ett år sedan föreslog jag att när man fått ex:vis 10 kommentarer mer än man själv givit så skulle man spärras tills dess man hunnit ifatt. Tycker själv att det är lite tråkigt med kommentarer som tvingas fram så den idén var kanske inte så bra.

Nu föreslår jag istället att man från FS skall rekommendera att när man själv fått en kommentar så bör man gengälda detta genom att kommentera en bild av den man fått kommentaren ifrån. Alltså ingenting tvingande men någonting man bör göra. Vi skall göra det till en rekommmendation, en plägsed, god kutym och det skall betraktas som en oartighet om man inte gengäldar en kommentar. Vi skulle alla kunna hjälpa till att sprida den rekommendationen. Vad säger ni?

Tycker det är mycket trevligt att få en kommentar från någon som jag givit en kommentar, men lite trist att de kan bli lite väl "artigt". Kul att få lite tuff, konstruktiv kritik ibland, men som sagt, att ge en kommentar till någon som kommenterat tycker jag är en bra vana

Vet inte riktigt om jag gillar idéen...vill nog hellre få kommentarer som inte känns påtvingade, hellre då att ge kommentar till valfri/fådd kommentar.

Nu föreslår jag istället att man från FS skall rekommendera att när man själv fått en kommentar så bör man gengälda detta genom att kommentera en bild av den man fått kommentaren ifrån. Alltså ingenting tvingande men någonting man bör göra. Vi skall göra det till en rekommmendation, en plägsed, god kutym och det skall betraktas som en oartighet om man inte gengäldar en kommentar. Vi skulle alla kunna hjälpa till att sprida den rekommendationen. Vad säger ni?

Vi som är väluppfostrade gör redan så, i ganska stor utsträckning *s*
Fast det blir lite fånigt när ingen vill "ge sig", dvs du kommenterar min, jag kommenterar tillbaka, du kommenterar en till osv...

Det är svårt det här...jag är inte mycket för vare sig formellt eller socialt tvingande kommentarer.

För att de kommentarer som jag ger ska kunna bli meningsfulla, så känns det som att initiativet till att kommentera en viss bild såväl som inspirationen till att skriva den måste komma inifrån mig.

Visst, det är tråkigt att det är svårt för nybörjare att få kommentarer, jag vet själv hur frustrerande det var i början, men är man tillräckligt intresserad av att utvecklas så kommer man ganska snabbt över det stadiet.

Sedan är frågan om jag var tillräckligt "mogen" (d.v.s. hade separerat mitt ego tillräckligt mycket från mina bilder) i början för att ärligt kunna ta till mig kommentarer som verkligen skulle hjälpa (och inte bara glada hurrarop - förvisso också viktiga) i stället för att bli sårad för att någon inte tycker om mina bilder.

Jag håller med trådskaparen i denna fråga. Om alla enbart är egoistiska och bara tänker på sig själva så kommer ju hela kommentarsupplägget snart att dö ut. Jag tycker att det är ganska kul att ge kommenterar men det blir ju lite trist då förhållandet mellan givna och mottagna kommentarer är opproportioneligt stort. Personligt har jag i stor utsträckning slutat att ge kommentarer och behåller dem numera för mig själv. Tråkigt? Ja, kanske det, men det handlar om att både ge och ta. Av de kommentarer som jag har gett är det bara ca hälften som har bemödat sig med att tacka för kommentaren vilket oxå är tråkigt.
Är ganska ny på denna sida men på andra forum är svars- och kommentarsfrekvensen betydligt högre. Betyder detta att fotografer är mer egoistiska än andra? Är de latare än andra? Är de mer självgoda än andra? Vad vet jag? Jag ville bara ge min syn på det hela samt mitt stöd till trådskaparen.

Ordet är fritt...

Tack Reine Söderström. Äntligen en som fattar vad jag menar. Det finns sätt att få kommentarer och det är att begränsa sig till att sätta in bilder på gulliga hundvalpar, spädbarn och lättklädda yngre damer.
Själv har jag givit 800 kommentarer fler än jag fått. Nu börjar jag kommentarstrejka och det skall jag fortsätta med tills jag fått lika många kommentarer som jag givit, vilket aldrig kommer att ske. I nästa steg slutar jag lägga in bilder. Kan lika gärna skriva ut dem och sätta upp dem på en trädstam långt in i skogen. Detta är bara trist. Jag har på FS fem stycken s.k. vänner. Deras alster skall jag fortsätta kommentera.

Det finns ju en "manuell" lösning på problemet. Man kan ju gå in på fotografens profil innan man ska skriva en kommentar. Ser jag att förhållandet mellan givna och mottagna kommentarer är skevt väljer jag bara att inte kommentera bilden utan klickar mig bara vidare till nästa. :)

Det finns ju en "manuell" lösning på problemet. Man kan ju gå in på fotografens profil innan man ska skriva en kommentar. Ser jag att förhållandet mellan givna och mottagna kommentarer är skevt väljer jag bara att inte kommentera bilden utan klickar mig bara vidare till nästa. :)

Jobbigt. Ser jag en bild jag gillar så kommenterar jag. Ser jag en bild på ett motiv jag gillar så skriver jag en rad. Ser jag en bild av en fotograf jag gillar så kommenterar jag. Ser jag en fotograf jag gillar utan bild så... tja... vad gör jag då!?

Och så kollar jag ofta lite extra på dem som kommenterar mina verk ;-)

Jobbigt. Ser jag en bild jag gillar så kommenterar jag. Ser jag en bild på ett motiv jag gillar så skriver jag en rad. Ser jag en bild av en fotograf jag gillar så kommenterar jag. Ser jag en fotograf jag gillar utan bild så... tja... vad gör jag då!?

Och så kollar jag ofta lite extra på dem som kommenterar mina verk ;-)

Det är väl det som är hela grejen, nämligen att inte bara kommentera bilder man gillar utan även komma med kreativ kritik till bilder man anser kunde ha gjorts bättre. På så sätt delar man ju med sig av sina kunskaper och andra får en chans att lära och förbättra sig. Annars blir ju det hela bara en klubb för inbördes beundran och då kan ju FS lägga ner hela funktionen och så kan den ersättas av slutna grupper...

Jag vet inte om jag missförstått hela fotosidan. En kollega till mig var inne på min profil och sa att jag inte hade representativa bilder för hur duktig jag egentligen är. Jag blev helt chockad. Det finns ju en portfolio funktion för detta. Jag VILL kunna lägga upp bilder som jag kanske inte är så säker på. Våga experimentera! Hur ska jag annars utvecklas? Jag studerar ju inte foto, jag har ingen mentor som hjälper mig.

Jag vet inte...kan man lägga ut en bild i polen utan att den syns i ens profil? För det är ju befängt om folk tror att jag bara lägger ut bilder jag är nöjd med här. Men samtidigt vill jag ju att dessa bilder ska synas med.

Ska man plocka bort sågade bilder? Någon annan kan ju lära sig av dem...

Och till sist:

SNÄLLA börja våga ge kritik på alla nivåer. Är bilden intetsägande, säg det. Är den dålig, ge kritik. Jag tycker inte vi ska vara så rädda för att ge felaktig kritik, för då finns det någon annan som reviderar och så lär man sig något mer.

Du kan som betalande medlem välja vilka bilder som ska synas på profilsidan, så det kan du ju åtgärda.

.....Nu föreslår jag istället att man från FS skall rekommendera att när man själv fått en kommentar så bör man gengälda detta genom att kommentera en bild av den man fått kommentaren ifrån.....

Jag är en av dom som inte gör detta i tillräcklig mängd, jag lovar att försöka bot och bättring.
Sen har jag det senaste bara kommenterat bilder jag gillat och där får jag också skärpa till mig.

Jag kommenterar bilder från dom som kommenterar mina!
Jag blir så less på alla bilder som jag aldrig fått en endaste kommentar på,så usla är dom inte!
Men dom är inne på min sida och tittar sen iaf,konstigt!
Det verkar finnas många grupperingar för inbördes beundran också.
Sen kan det ju vara ett "känt" namn då får dom alltid kommentarer av sina
beundrare.

Sett ur ett lite annorlunda perspektiv

Jag kommenterar i princip aldrig som en motprestation för en kommentar jag fått. Det kanske kan tyckas lite konstigt (eller t.o.m. snålt), men det är helt enkelt så att jag inte känner någon tacksamhetsskuld för de kommentarer jag fått - lika lite hoppas jag att någon känner tacksamhetsskuld för de kommentarer som de fått av mig.

Den rådande synen på bildkommentarer verkar vara att den som ger en kommentar ger en gåva till den som får kommentaren. Så är det visserligen till viss del. Är kommentaren bra och hjälpsam så är den naturligtvis till gagn för mottagaren och mottagaren har på sätt och vis fått en gåva.

Det kan naturligtvis vara utvecklande att få kommentarer på sina bilder. Få en inblick i hur bilden upplevs av andra. Vad andra ser (och inte ser) i bilden. Men det är viktigt att komma ihåg att en bildkommentar egentligen handlar mer om den som kommenterar än om bilden. Det finns därmed en gräns för vad man kan lära sig om sig själv, sitt fotande och sina bilder genom andras kommentarer. Samma bild kan för en person vara "sned horisont, dålig skärpa och för mörk" och för en annan ha en "fantastisk känsla av ensamhet och övergivenhet" eller vad nu bilden väcker hos respektiva mottagare. Detta säger ju betydligt mer om betraktaren än om bilden - den som är främst är intresserad av hantverket ser den sneda horisonten, medans den som träffas av ett budskap i bilden ser det.

Intressant, va?

Ännu mer intressant blir det när man byter perspektiv från den kommenterade till den kommenterande. Tänk lite över konsekvenserna av mitt påstående att en bildkommentar säger mer om den som kommenterar än om bilden. Vad händer om det påståendet är sant? Förvisso har man en bild framför mig när man kommenterar. Man kan erbjuda fotografen sina tankar om bilden. Men framförallt kan man erbjuda sig själv en inblick i sin egen själ, sin egen bildsyn. Genom att aktivt betrakta bilder. Genom att tvinga sig själv att sätta ord på sina känslor. Att ge kommentarer är därmed snarast en strävan efter att konkretisera ner en upplevelse så att den blir tillräckligt konkret för en annan människa - och därmed också ens egna medvetande - för att kunna förstås rationellt.

Att kommentera en bild handlar därmed inte lika mycket om att betrakta bilden som att betrakta sitt eget inre. Varje gång man betraktar en bild så är det en upptäcktsfärd i vad man själv finner estetiskt, vilka känslor som triggas och av vad, vilka associationer man får och av vad. Det handlar alltså väldigt mycket mer om en själv än om bilden.

Sett ur det perspektivet är det omöjligt att se bildkommenterande som en osjälvisk gåva och mottagande av kommentarer som själviskt om man inte betalar tillbaks.

Visst, det är roligt att få kommentarer på sina egna bilder, både som egoboost och som en provokation av ens egna tankar om bilderna, men utvecklas tror jag att man egentligen gör mer av att själv betrakta och kommentera andras bilder.

Har vi nåt stopp för hur många bilder man får lägga upp i polen? Jag skulle annars kunna tänka mig att ta bort bilder efter ett dygn om ingen kommenterat. (Då har den förmodligen bara skapat likgiltighet).

Så varje dag lägga in ett antal bilder och kolla vilken som får reaktion...

Eller missbrukar man fotosidan då?

Visst, det är roligt att få kommentarer på sina egna bilder, både som egoboost och som en provokation av ens egna tankar om bilderna, men utvecklas tror jag att man egentligen gör mer av att själv betrakta och kommentera andras bilder.

Håller inte riktigt med dig i ditt resonemang men alla är vi ju olika. Problemet är ju att om alla tänker som du finns det ju inga kvar som lämnar kommentarer utan alla sitter bara och väntar på att få sina bilder kommenterade...
Btw, försökte gå in på din hemsida men mitt virusprogram fick fnatt av alla virusvarningar som poppade upp.
Dela gärna med dig av kommentarer och inte virus... :(

Håller inte riktigt med dig i ditt resonemang men alla är vi ju olika. Problemet är ju att om alla tänker som du finns det ju inga kvar som lämnar kommentarer utan alla sitter bara och väntar på att få sina bilder kommenterade...
Btw, försökte gå in på din hemsida men mitt virusprogram fick fnatt av alla virusvarningar som poppade upp.
Dela gärna med dig av kommentarer och inte virus... :(

Öhh? Det var väl ändå inte det han skrev?

Angående virus så klagas det här också på att den försöker utnyttja någon exploit. Falsklarm eller inte vet jag inte (dessa förekommer trots allt), men koden lär vara tveksam om den larmar överhuvudtaget.

Statistiken säger över 70000 skannade URL och två träffar. Båda från herr Mannbros hemsida.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar