Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag antar att du nu pratar om någon annan bild än den tråden handlar om (kattbilden)? Om du menar Tammys flaggbild är det helt riktigt att den olovligen använts av massor av folk, men de har nog främst inte hittat den på hennes sida utan på andra sidor där den inte heller fick vara - där fanns dock förstås inte den informationen.

Ja då Tammys flaggbild har blivit indragen i denna tråd, så är det den jag syftar på. Det spelar ingen roll vart dom har hittat den, den är likväl stulen. Bara för att saker finns på nätet, innebär det inte att det är gratis liksom.
 
Ja om det hade visat sig efter kontroll att du hade ensamrätt att bötfälla på just den sträckan, att bötesbeloppet var satt enligt reglerna som fanns, så ja då hade jag betalt. För jag vet med mig att hastighetsgränsen här är 50km/h, och jag kör över den gränsen då tar jag en risk att åka fast. Då ska jag inte klaga sen.

Men bötesbeloppet är inte satt enligt reglerna som finns. Det är inte ens böter. Det är en faktura från en privat näringsidkare.
 
Ja skulle jag ha stulit en sak och sen får en faktura på det..ja självklart hade jag betalt. Jag hade skämts ögonen ur mig att jag hade ertappats dessutom.

Okej, om du nu tror på det att den prislistan aldrig har accepterats, ja då får du tro på det då. Det är din förlust.

Den accepteras förstås i de fall där BÅDA parterna har avtalat om att använda den prislistan. Det är en helt annan sak än att plocka fram den som en kanin ur hatten och visa upp den för någon som inte alls är aktiv i branschen.

Om du och jag kommer överens om att jag ska betala dig 100% extra om jag glömmer att sätta ut byline, då gäller det förstås. Men inte automatiskt om jag glömmer det annars (så som "BO" hävdar i sina fakturor). Då blir det upp till tinget att värdera vad den förseelsen är värd. Överens?
 
Tagga ner lite nu, att kalla varandra för lögnare och troll är personangrepp. Håll er inom forumreglerna så slipper vi dela ut varningar alt. stänga tråden.
 
Ett unikt troll... man kan ju undra vad som triggat honom så till den grad. Det mesta i den här tråden är väl utagerat.

Orättvisa triggar mig, när folk snor bilder och tycker att det är okej mer eller mindre.
Du har varit medlem i ca 1 års tid mer än mig. Är du stortrollet då eller? Ja jag bara undrar.
 
Orättvisa triggar mig, när folk snor bilder och tycker att det är okej mer eller mindre.
Du har varit medlem i ca 1 års tid mer än mig. Är du stortrollet då eller? Ja jag bara undrar.

Yepp, så du tycker inte det är orättvist med ohemula fakturor då? Gör två fel det hela rätt? Du tycker inte att det är skillnad på om någon publicerar en bild för typ 100 läsare eller 500.000? Om den ena dekorerar sin icke kommersiella hemsida och den andra använder bilden för att sälja lösnummer och tjäna pengar på det?

T o m när det gäller grova brott som mord och dråp brukar man ta hänsyn till omständigheterna när man mäter ut straff. Tycker du att upphovsrättsbrott ska hanteras eljest?
 
Någon mer än jag som tror att L-A är ett troll som kommer vara raderat när David tittar in i tråden nästa gång?

Om du inte är det L-A så rekommenderar jag dig att sätta dig in i vad tråden handlar om. Fast jag tror du vet det och vill något helt annat med dina inlägg, så jag ids inte bemöta dem. Allt du tagit upp finns det redan svar på.

Man kan undra vem personen i fråga är som går in så aggresivt o försvarar Bildombudsmannen Staffan teate ab?
Min åsikt är att han helt klart lägger tyngd på BIldombudsmannen för att man skall få en känsla av myndighet, vilket inte jag tycker är seriöst. Antigen skall han ha med hela företagsnamnet eller bara sitt egna namn i slutet.
Det är något lurt med L-A sätt att agera i tråden o att han inte lyssnar på vad folk skriver. Jag tror ingen som finns på denna tråden vill att ens bilder skall bli användande utan tillåtelse, men det är ju inte det diskussionen gäller.
Varför kan inte Staffan T komma in i tråden o prata eller redaktionen göra en intervju med honom.
Hade varit intressant att höra hans syn i frågan. Vidare hade det varit intressant att veta vad han får i arvode för att åta sig ärendena?
Till sist vill jag säga till L-A att ta det lugnt ta ett toy.
 
Prislistan som sådan är nog accepterad bland bildköpare, men det innebär inte att rättsväsendet accepterat den som riktpriser i fall som detta.

Fast det finns ju ett antal fall från domstolar den den prislistan faktiskt har använts.
Sedan så finns det andra fall där den inte har använts.

På det hela taget så har L-A rätt i sak.
L-A, påpekade ju också, tidigare här i tråden.
För den som läste inlägget tillräckligt noga, och tänkte till lite.
Att man, om man är skydlig, bör kontakta B-O, och försöka uppnå förlikning.

Jag måste definitivt hålla med L-A om en sak.
Och det är att tonläget i den här tråden helt klart skrämmer bort en och annan som försökt att diskutera frågan med andra åsikter än de som görs sig mestadels gällande i den här tråden.

Jag måste ärligt säga att jag själv har låtit bli att skriva mer än en gång då tendenserna till personangrepp varit lite för tydliga.
 
Men bötesbeloppet är inte satt enligt reglerna som finns. Det är inte ens böter. Det är en faktura från en privat näringsidkare.

Men beloppet kunde varit betydligt dyrare. Exempelvis: Fotografen tar 10 000kr för en bild. Det är valfritt att köpa denna bild, vissa gör det, vissa tycker det är för dyrt och gör det inte.
Personer snor bilden, fotografen blir förbannad då det inte är första gången. Fotografen anlitar ett ombud att sköta hela biten då det tar mycket tid och ork att driva dessa saker. För enkelhetens skull väljer man då att gå enligt en lista som finns och som redan använd.
Därav fakturan!
 
Fast det finns ju ett antal fall från domstolar den den prislistan faktiskt har använts.
Sedan så finns det andra fall där den inte har använts.

På det hela taget så har L-A rätt i sak.
L-A, påpekade ju också, tidigare här i tråden.
För den som läste inlägget tillräckligt noga, och tänkte till lite.
Att man, om man är skydlig, bör kontakta B-O, och försöka uppnå förlikning.

Jag måste definitivt hålla med L-A om en sak.
Och det är att tonläget i den här tråden helt klart skrämmer bort en och annan som försökt att diskutera frågan med andra åsikter än de som görs sig mestadels gällande i den här tråden.

Jag måste ärligt säga att jag själv har låtit bli att skriva mer än en gång då tendenserna till personangrepp varit lite för tydliga.

Fast vore det inte schystare om fakturan var rimlig från början? Istället för att kräva förhandling och kanske t o m överläggningar i Tingsrätten? Det är väl det som är trådens kärna. Hade beloppen varit rimliga hade ingen av "bildtjuvarna" fått något stöd på Fotosidan. Tror jag.
 
Men beloppet kunde varit betydligt dyrare. Exempelvis: Fotografen tar 10 000kr för en bild. Det är valfritt att köpa denna bild, vissa gör det, vissa tycker det är för dyrt och gör det inte.
Personer snor bilden, fotografen blir förbannad då det inte är första gången. Fotografen anlitar ett ombud att sköta hela biten då det tar mycket tid och ork att driva dessa saker. För enkelhetens skull väljer man då att gå enligt en lista som finns och som redan använd.
Därav fakturan!

Fast så enkelt är det inte. Jag har en prislista ute på nätet jag med. Där jag marknadsför mig som världens dyraste (men absolut inte bästa) fotograf, inspirerad av någon som tog rejält betalt. Ska jag åberopa den när någon använder en av mina bilder tycker du? Om någon fått 100.000 för en bild på Zlatan när den såldes till media första gången betyder det inte att en enskild bloggare ska betala 100.000 för att vederbörande "citerar" bilden.
 
Men beloppet kunde varit betydligt dyrare. Exempelvis: Fotografen tar 10 000kr för en bild. Det är valfritt att köpa denna bild, vissa gör det, vissa tycker det är för dyrt och gör det inte.
Personer snor bilden, fotografen blir förbannad då det inte är första gången. Fotografen anlitar ett ombud att sköta hela biten då det tar mycket tid och ork att driva dessa saker. För enkelhetens skull väljer man då att gå enligt en lista som finns och som redan använd.
Därav fakturan!

Ja, och jag kan vara betydligt dyrare för din fortkörning. Tror jag använder en prislista som jag hittade hos "håll fartens riksförbund". Den säger att 50 lax är rimligt för dina 5km/h överträdelse.
 
Ja, och jag kan vara betydligt dyrare för din fortkörning. Tror jag använder en prislista som jag hittade hos "håll fartens riksförbund". Den säger att 50 lax är rimligt för dina 5km/h överträdelse.

Och återigen, bryter jag mot lagen gör jag ett val, jag chansar. Åker jag dit ska jag inte klaga sen.
 
Fast så enkelt är det inte. Jag har en prislista ute på nätet jag med. Där jag marknadsför mig som världens dyraste (men absolut inte bästa) fotograf, inspirerad av någon som tog rejält betalt. Ska jag åberopa den när någon använder en av mina bilder tycker du? Om någon fått 100.000 för en bild på Zlatan när den såldes till media första gången betyder det inte att en enskild bloggare ska betala 100.000 för att vederbörande "citerar" bilden.

Jo, snor jag bilden och använder den utan rätt, får jag stå mitt kast och inte beklaga mig sedan.
 
Ja, och jag kan vara betydligt dyrare för din fortkörning. Tror jag använder en prislista som jag hittade hos "håll fartens riksförbund". Den säger att 50 lax är rimligt för dina 5km/h överträdelse.

Den prislista ST använder sig av från BLF är en prislista som faktiskt finns och tillämpas av många bildsäljare och -köpare. Många fotografer ogillar den prislistan då priserna i den är tämligen låga, men det är den som gäller för t.ex. dagspress.

Det är alltså inte något ST hittat på, till skillnad från din fortkörningslisa.
 
Den prislista ST använder sig av från BLF är en prislista som faktiskt finns och tillämpas av många bildsäljare och -köpare. Många fotografer ogillar den prislistan då priserna i den är tämligen låga, men det är den som gäller för t.ex. dagspress.

Det är alltså inte något ST hittat på, till skillnad från din fortkörningslisa.

Likväl är BLF´s prislista något man träffar avtal om att använda. Eller inte använda. Eller använda delvis. Har man inte träffat avtal om det så värderas den faktiska skada fotografen drabbats av och man väger in den eventuella vinst som "bildtjuven" gjort på tilltaget.
 
Fast vore det inte schystare om fakturan var rimlig från början? Istället för att kräva förhandling och kanske t o m överläggningar i Tingsrätten? Det är väl det som är trådens kärna. Hade beloppen varit rimliga hade ingen av "bildtjuvarna" fått något stöd på Fotosidan. Tror jag.

Rimlig utifrån vilket perspektiv?
Trådskaparens?

Eller det perspektiv som B-O utgått ifrån från början?
Dvs att kattsidan skall ses som en kommersiell verksamhet.
Med tanke på verksamhetens omsättning tycker jag att det perspektivet är rätt och riktigt.
Att trådskaparen dessutom jobbar med utveckling av mjukvara och kallar sig själv designer gör om något att han absolut kan avkrävas kännedom om lagarna gällande upphovsrätt, och att han absolut kan avkrävas att visa respekt för detta.

Jag föreslog ganska tidigt i tråden att TS skulle söka förlikning.
Men TS valde en helt annan väg.
Som ger mig allt annat än ökade sympatier för hans agerande.

Att trådskaparen, istället för att söka förlikning, eller ta kontakt med Teste själv för att försöka reda ut begreppen, så väljer han att attackera Testes metoder.
I mina ögon framstår det som ett simpelt försök att komma så billigt undan som möjligt genom att skuldbelägga Teste.
För att själv framstå som så "oskyldig" som nu är möjligt.

Jag är lindrigt uttryckt förvånad över att så många ondgör sig över Testes metoder, utan att samtidigt uttrycka ogillande över Trådskaparens agerande när han faktiskt visats ha agerat fel i sak. Och samtidigt på goda grunder borde vara en person som är högst medveten om vad lagen säger.
Och framför allt, borde vara någon som visar respekt för andras upphovsrätt.
Det har ju visat sig att praktiskt taget samtliga bilder, och texter varit använda på ett otillåtet sätt.

Självklart kan man tycka olika om sättet som B-O arbetar på.
Men att inte samtidigt ta ordentligt avstånd från TrådSkaparens agerande tycker jag luktar en hel del hyckleri.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.