Fast vore det inte schystare om fakturan var rimlig från början? Istället för att kräva förhandling och kanske t o m överläggningar i Tingsrätten? Det är väl det som är trådens kärna. Hade beloppen varit rimliga hade ingen av "bildtjuvarna" fått något stöd på Fotosidan. Tror jag.
Rimlig utifrån vilket perspektiv?
Trådskaparens?
Eller det perspektiv som B-O utgått ifrån från början?
Dvs att kattsidan skall ses som en kommersiell verksamhet.
Med tanke på verksamhetens omsättning tycker jag att det perspektivet är rätt och riktigt.
Att trådskaparen dessutom jobbar med utveckling av mjukvara och kallar sig själv designer gör om något att han absolut kan avkrävas kännedom om lagarna gällande upphovsrätt, och att han absolut kan avkrävas att visa respekt för detta.
Jag föreslog ganska tidigt i tråden att TS skulle söka förlikning.
Men TS valde en helt annan väg.
Som ger mig allt annat än ökade sympatier för hans agerande.
Att trådskaparen, istället för att söka förlikning, eller ta kontakt med Teste själv för att försöka reda ut begreppen, så väljer han att attackera Testes metoder.
I mina ögon framstår det som ett simpelt försök att komma så billigt undan som möjligt genom att skuldbelägga Teste.
För att själv framstå som så "oskyldig" som nu är möjligt.
Jag är lindrigt uttryckt förvånad över att så många ondgör sig över Testes metoder, utan att samtidigt uttrycka ogillande över Trådskaparens agerande när han faktiskt visats ha agerat fel i sak. Och samtidigt på goda grunder borde vara en person som är högst medveten om vad lagen säger.
Och framför allt, borde vara någon som visar respekt för andras upphovsrätt.
Det har ju visat sig att praktiskt taget samtliga bilder, och texter varit använda på ett otillåtet sätt.
Självklart kan man tycka olika om sättet som B-O arbetar på.
Men att inte samtidigt ta ordentligt avstånd från TrådSkaparens agerande tycker jag luktar en hel del hyckleri.