Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalning

Produkter
(logga in för att koppla)

hg2705

Medlem
En liten fråga från en amatör..jag har fått ett fotojobb som innebär att jag har en restid på någon timme för att plåta ett porträtt.
Får såklart reseersättning, men då jag får betalt per timme undrar jag hur man gör..räknar man in restiden i arvodet eller ska jag inte räkna med restiden?

Hej,
jag brukar skriva reseersättning som en egen post på fakturan/kvittot, det är enklare för kunden att se vad som kostar vad och mindre risk för missuppfattningar.

Mvh Therese

Tack för svaret!

Har jag förstått rätt att du menar att jag BÅDE kan ta "vanlig" resersättning (tex 17kr/mil) och räkna in restiden under arvodet per timme, och då formulera detta specifikt på fakturan?

Med andra prd att även restiden räknas som jobbtid?

Det beror på vad du har kommit överens med kunden.

Jag hade nog haft ett pris för fotograferingen per timma och ett fast pris per km för resan.

Ok.. vi har kommit fram till ett fast timpris och 17kr/ mil, och i efterhand framkom det att det ena fotot skulle tas i en annan stad..så jag vet inte riktigt hur jag ska göra..

Tex:

Kundfaktura

fotografering 1,5 tim -- 1000kr
resetillägg 10 km x 17 kr -- 170kr

s:a -- 1170kr
moms -- 292,50kr

Summa inkl. moms -- 1462,50kr

Som proffisionell fotograf tar man betalt för tiden. Mat på bordet...

Som amatör... tja det är vad man kommer överrens om.
17 kr milen! det betalar inte ens bilkostnaderna.
En billig bil kostar minst 25kr/mil.

Jag utgick från att du har ett företag, siffrorna hittade jag bara på.

Hur långt är det till stället den andra bilden ska tas?
Om det är långt kanske du ska prata med kunden och bestämma en timkostnad för restid?

Vid såna här situationer har jag ibland tagit halva min timkostnad som jag har för fotograferingen, det beror mycket på kunden, om det är en privatperson eller företag, om jag har gjort uppdrag åt dem tidigare osv. Ibland kan det vara värt att vara lite flexibel, det kan ofta leda till fler uppdrag.

Jag lever på min fotografering och uppmanar absolut inte att dumpa priserna, bara att ha lite fingertoppskänsla när man förhandlar med en ny kund.

Jag har inget företag, men är inte helt grön :)

Företaget är riksbyggen, till deras tidning..skulle portretera några personer som blivit intervjuade. Det rör sig om 10mil tor..

Jag vet tyvärr inte hur man brukar göra om man inte fakturerar som företagare. Jag antar att företaget betalar ut din ersättning som lön?

Skriver du en faktura alls? Eller anställer de dig?

Kanske det är enklare att ringa och prata med dem hur de har tänkt sig. Jag tycker absolut att du ska ha mer ersättning än 17kr/mil, det låter väldigt lite.

Jag såg nu att mitt lilla exempel blev helt fel, bortse från det :)

Jag sitter och bokför samtidigt så jag har för mycket siffror i huvudet idag ...

Naturligtvis börjar klockan att ticka i samma ögonblick som man sätter foten utanför dörren!!! Nåt annat vore ju orimligt. Vem skulle ta ett entimmes jobb på annan ort om man inte fick betalt för tiden det tar att komma dit?

Stirra dig sen inte blind på vad du får i skattefri reseersättning som anställd, utan räkna ut vad din bil verkligen kostar per mil och debitera därefter.

Självklart ska man ha betalt för sin tid, men jag är inte säker på att jag tycker att man debiterar samma för restid som för fotografering. Det är naturligtvis upp till var och en.

Jag debiterar aldrig mindre än två eller tre timmar beroende på typ av uppdrag. Alltså för fotograferingen, sen tillkommer restid/reskostnad.

Beror ju på hur man värderar sin tid. Vad är skillnaden egentligen tycker du om du sitter bakom ratten i två timmar eller om du plåtar i två timmar?

en glad amatör ...

Sitter jag bakom ratten kan jag lyssna på en talbok som jag inte hunnit med att läsa ;-)

Naturligtvis sätter taxametern igång och tickar så fort jag påbörjat mitt uppdrag = på väg till arbetet. Hört talas om framkörningsavgift?

Jan-Olof

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar