Annons

Betalning för amatörmodeller

Produkter
(logga in för att koppla)

www.tille.se

Aktiv medlem
Vad bör man ge amatörmodeller i betalning när de ställer upp som modeller? Med amatörmodeller menar jag sådana som inte finns på någon agentur och som man kanske frågar själv om de kan ställa upp. Det vore intressant att veta vad ni andra på fotosidan anser är en rimlig ersättning. Det kan gälla alla typer av foto som modellerna kan tänkas ställa upp på. Allt från vanliga modebilder till aktbilder.

Som fattig student brukar jag ersätta mina modeller från 100kr/h uppåt till 800-900kr/h.
Det är ju inte jätte mycket men det brukar räcka och anpassas ju efter vilken typ av bilder det rör sig om. Dessutom brukar jag kopiera upp de bästa bilderna till modellen samt att jag skickar med en cd-skiva med redigerade bilder på.

Petter

Akt ?

Akt låter så jäkla konstigt. Varför inte bara kalla det för naket? Eller som jag gör Glamourfotografering?

Akt, låter som om man skall spela teater !!!!

ha en underbar höst !!!

Det är ju modellen som skall ta betalt för sitt arbete. Så först frågar hur mycket det kostar att anlita densamme oavsett om det är amatör eller proffs.Sen kanske det kan bli en förhandling.Sen försöker jag göra så bra bilder att modellen själv vill köpa bilder. Så innan gör vi upp hur mycket han/hon skall ha och hur mycket jag skall ha för bilder som han/hon eventuellt vill köpa.
AO

800-900 kr/t tycker jag låter jättemycket för en student, även alldeles för mycket för mig som jobbar, är det iså fall professionell modell??
och ska bilderna användas i kommersiellt syfte eller bara för egen övnings skull?? Visst får modellen också begära vad hon vill ha. Jag kan tänka mig att betala mer till modellen om hon är erfaren utan att vara professionell och mer om det är "akt". Jag har sett på nätet, modeller som tar från 90 kr och uppåt. Det beror också på om modellen själv vill ha några kopior, antal och storlek.

Lite jävig men.....

....jag måste få uttala mig igen.
Jag äger ju en modellagentur och att betala en amatörmodell 800-900 kr/timme är snuskigt mycket.
Jag hyr ju ut från 300 kr/timme (rabatt för fotografer inskrivna på fotosidan) för påklätt,samt 750 kr/timme för naket, och det tycker jag är en bra "lön" för modellen / timme.

Men det är en fri värld, och fri marknadsättning. Men fördelen att hyra från en agentur är ju att modellen har vana och lättarbetad, och lyder kunden till 100%. Det får man ju se mot priset (300 kr/timme) mot att anlita en modell för 90 kr på en site, där man endast kan kontakta agenturen via E-mail..........

Oavsett vilket, en modell skall ha betalt tycker jag. Om det inte är TFP, för det är en helt annan sak

Sköt om er allihopa !!!

Jo, 800 kr är mkt. Jag har aldrig betalat så mkt i lön själv, men fick rådet av en fotograf som jag talade med.
De flesta brukar vilja ha någonstanns mellan 100 -150kr/h, och det är helt ok för min del.

btw, någon fotograf i Skåne som behöver en assistent?
En vild fråga bara, behöver lära mig hur det fungerar att vara yrkesverksam fotograf.

Petter

AO:s inlägg tycker jag lätt rätt okej. Men det är frågan om amatörmodeller. Anlitar man Niklas modeller för man ändå mer erfarna modeller förhoppningsvis och då är priserna som nämnts okej. Men rena amatörmodeller utan vana kan omöjligt få så mycket betalt. Men det vore intressant att få fram vad som är rimligt. 100 kr i timmen lät rätt bra men då är det väl bara modellbilder antar jag.
Det känns inte som om vi kommit fram till vad amatörmodellerna utan agentur ska ha betalt. Sådana man frågar för att man ser något speciellt hos och som man vill fotografera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar