Annons

Besviken på era svar!

Produkter
(logga in för att koppla)

anita_marie

Ny medlem
Jag skrev inlägget " Sämre enligt mej" igår.

Jag skrev inte det för att mer eller mindre bli idiotförklarad eller att jag ska framställas som en grinig liten 10 årig flicka som inte förstår någonting. Eller som med tiden kommer att förstå och lära mej allt det som ni redan förstår? Jag är väl ovanligt obegåvad då!

När jag läser en del av era svar blir jag förbannad. Har man inte rätt att säga vad man tycker? Måste alla tycka likadant här?

Jag tycker att det har blivit sämre, ja! och jag är inte ensam om det. Förlåt mej alla ni som tycker det är så fantastiskt bra.
Jag tycker om förändringar om det är till det bättre, men jag kan tyvärr inte förstå hur det är bättre nu?

Nu kan man om jag förstått det rätt, ge betyg på en bild i bildpool eller vad det nu heter. Eller så kan man bara kommentera bilden utan betyg?
Jaha, vad är det för bra med det?

Förr kunde man ju själv välja om man ville ha betyg eller inte, och det var fritt fram att själv också ge betyg. Jättebra tycker jag.
Vad är det då för skillnad? Mer än att det är bra förvirrande allting nu.
Skulle det vara mer seriöst nu?
Är det inte så att man får se alla kommentarer för vad det är, en annan persons åsikt som jag måste kunna ta för vad det är? Kan jag inte det bör jag kanske inte vara här.

Jag kommenterar själv efter hur jag upplever en bild, ibland vill jag ge ett betyg för att kanske understryka. Men herregud, det är ju bara min åsikt. Och min åsikt väger inte mer för att den hamnar i en annan sorts pool eller vad ni nu kallar det för.

och nej, jag är inte en grinig liten unge som inte klarar av förändringar kära ni, och jag skulle uppskatta att ni såg mitt inlägg för vad det är, min åsikt bara.

Och som sagt, jag har fått många mejl från andra här som håller med mej, de tycker precis som jag att det är väldigt förvirrande nu här inne. Och dom är heller inte småungar, utan vanliga medlemmar. Tyvärr väger väl deras ord heller inte så tungt. Inga kända namn. Kanske betyder det mer när kända namn kommer in med sina åsikter?

Och när det gäller fler kommentarer sen det här nya systemet, så kan jag inte hålla med. Och hur ska man göra nu? Kommnetera på två ställen?

Mvh Anita
 
Som jag förstår det så är poler till för att man ska kunna ha mer än ett kontext på fotosidan för bilddiskussioner.
Man kan ha ett för t ex komposition, ett för dokumentärt, eller abstrakta bilder, eller vad-som-helst. Även om det ännu inte finns så många poler så öppnar detta för nya möjligheter.

Tidigare har det ju bara funnits ett kontext: kritikalbum. (även No Words förstås, men det är ju egentligen bara ett vanligt forum.)

Vilken funktion är det som är borttagen eller vad är det som gör det man gjort tidigare krångligare?
 
Senast ändrad:
Jag har inte läst igenom allt som skrevs i den andra tråden, men givetvis har var och en rätt till sin åsikt.

Jag kan hålla med om att läget känns lite förvirrat just nu, men jag tror att det kommer bli bra i slutänden.

Det finns två diskussioner som dyker upp med viss regelbundenhet här på FS:
- "Det postas alldeles för många 'famliljealbumbilder', hur skall vi komma tillrätta med det?"
- "Det kommenteras alldeles för lite"

Den första diskussionen har givetvis att göra med det ökande antalet medlemmar. Det postas stora mängder bilder varje dag, inom olika kategorier. Söta bebisar i badet, vackra naturlandskap, mer eller mindre erotiska nakenbilder, gatufoto o s v. Om det är så att man är helt inne på modellfoto så kan det kanske uppfattas som lite tröttande att titta igenom 200 kattbilder för att hitta de bilderna som man är intresserad av.

Om jag har uppfattat poolerna rätt så kan de alltså användas t ex för att skapa sådana underkategorier, så att man enklare än förut kan få se t ex modellbilder som kommit in för kritik det senaste dygnet. Just nu känns det som om vi befinner oss mitt i växlingen mellan den gamla, enkla modellen, och den nya mer flexibla. Då är det naturligt att det är lite förvirrat innan allt är på plats.

Jag personligen tycker att det är för tidigt att bedöma ifall poolerna är en förbättring eller en försämring. Men min erfarenhet från tidigare förändringar här på fotosidan säger mig att det kommer att bli bra till slut.

Än så länge har jag inte förändrat mitt rörelsemönster på FS; jag kliver som vanligt in bland de nya bilderna, och bara tittar lite på poolerna för att lära mig hur de funkar. När jag har fått lite grepp om det, då ger jag mig in där.


Roger: kommentering finns kvar i de vanliga albumen (kritikalbumen finns ju inte längre...) men jag såg inget om betyg där. Letade i och för sig inte heller efter det...
 
anita_marie skrev:
Jag skrev inlägget " Sämre enligt mej" igår.

Jag skrev inte det för att mer eller mindre bli idiotförklarad eller att jag ska framställas som en grinig liten 10 årig flicka som inte förstår någonting. Eller som med tiden kommer att förstå och lära mej allt det som ni redan förstår? Jag är väl ovanligt obegåvad då!

Har skummat igenom tråden och ställer mig frågande till din anklagelser. Vad jag såg har ingen ens varit i närheten av att idiotförklara nån annan. Du får gärna visa mer exakt vad du menar.

anita_marie skrev:
När jag läser en del av era svar blir jag förbannad. Har man inte rätt att säga vad man tycker? Måste alla tycka likadant här?

Ja, alla på fs måste naturligvis tycka likadant, annrs kommer crew och biter folk i örat.

anita_marie skrev:

Jag tycker att det har blivit sämre, ja! [...]
Jag tycker om förändringar om det är till det bättre, men jag kan tyvärr inte förstå hur det är bättre nu?
[...]
Nu kan man om jag förstått det rätt, ge betyg på en bild i bildpool eller vad det nu heter. Eller så kan man bara kommentera bilden utan betyg?
Jaha, vad är det för bra med det?

Jaha....och? Trivs du inte är det väl bara att lämna fs?

anita_marie skrev:

Och som sagt, jag har fått många mejl från andra här som håller med mej [...]

Ja, det brukar heta så...

//David
 
anita_marie skrev:
När jag läser en del av era svar blir jag förbannad. Har man inte rätt att säga vad man tycker? Måste alla tycka likadant här?

Jo, alla har rätt att säga vad man tycker, det är en självklarhet. Vilket man också gjorde i den andra tråden som du startade. Så var är problemet? För mig ser det mera ut som att det är du som inte gillar att andra kanske tycker annorlunda, men det kanske är fel uppfattat?
 
anita_marie skrev:

Och när det gäller fler kommentarer sen det här nya systemet, så kan jag inte hålla med. Och hur ska man göra nu? Kommnetera på två ställen?

Det nya systemet med poler är väldigt nytt och inte ens färdigt, såsom jag förstått det. Varken Rom eller fotosidan byggdes på en dag. Alla på fotosidan har rätt till en åsikt så även de som inte höll med dig. Jag uppfattade dig inte som en gnällspik efter första tråden men i denna börjar jag förstå om du kanske uppfattas så.

Återigen låt oss se vart det här med pooler leder. Fotosidans staff brukar vara väldigt lyhörd för kommentarer om fotosidans funktion och önskemål om dessa ges på ett sansat sätt.

Slutligen så är fotosidan och bildkommentarer ingens rättighet.
 
anita_marie skrev:
Jag skrev inte det för att mer eller mindre bli idiotförklarad eller att jag ska framställas som en grinig liten 10 årig flicka som inte förstår någonting. Eller som med tiden kommer att förstå och lära mej allt det som ni redan förstår? Jag är väl ovanligt obegåvad då!
fast med det här inlägget blev det nog svårt att inte ta det som gnäll.
Jag tycker om förändringar om det är till det bättre, men jag kan tyvärr inte förstå hur det är bättre nu?
som sagt. rom byggdes inte på en dag. dom flesta har förstått att det kommer ta ett tag innan allt flyter på som det ska och vi har greppat allt nytt och slipper två parallella system.
så som det alltid är med nya saker.
därför kan det vara bra att lämna buggrapporter och tips istället för att bara racka ner på att allt blivit sämre.
då kan ju fotosidan bli det vi vill ha.
Och som sagt, jag har fått många mejl från andra här som håller med mej, de tycker precis som jag att det är väldigt förvirrande nu här inne. Och dom är heller inte småungar, utan vanliga medlemmar. Tyvärr väger väl deras ord heller inte så tungt. Inga kända namn. Kanske betyder det mer när kända namn kommer in med sina åsikter?
nu tycker jag det blev lite låg nivå, men å andra sidan har jag oxå skrivit lite låga inlägg när jag är trött och grinig.
kanske ska du försöka lägga det här åt sidan, ta en varm kopp choklad och lite scones och titta på nån film? mysigaste jag vet. *tipsa*
Och när det gäller fler kommentarer sen det här nya systemet, så kan jag inte hålla med. Och hur ska man göra nu? Kommnetera på två ställen?
som sagt, systemet går i blöjor just nu. självklart är det lite rörigt men det kommer gå över och våran hjälp kommer nog uppskattas mer av fs crew, som säkert sitter och svettas över massa jobb just nu, än att istället få höra hur dåligt folk tycker det är.
det är nog rätt surt att höra.
börja buggrapportera istället.
 
Senast ändrad:
Anita.

Jag håller verkligen med dig på det du säger.
Jag tycker också att det har blivit mycket jobbigare, bökigare och struligare här inne med det nya sättet.
Precis som du säger så förstår inte jag heller meningen med ändringen då det var mycket bra innan. Man kunde lägga upp bilden på olika sätt, och folk kunde betygsätta om man ville ha det, eller om personen ville det.
Sen är man inte tvingad till att sätta betyg om man inte vill det när man tittar runt, det är ju valfritt.
Olika grupper för fotografierna har det ju funnits innan som har varit bra, att personer inte orkar lägga in sina bilder rätt kan man inte göra något åt ju. Det får stå för dom tycker jag. Och visst behöver man inte titta på "familjefoton" om man inte vill det, man har ju kunnat söka i olika grupper tidigare också.
Nä, jag håller med dig Anita. Det har blivit sämre, mycket sämre!

Mvh. Edmund
 
Pooler är inget vi hittat på i vår kammare bara för att förvirra er. Idéen med pooler har växt fram efter att ha läst hundratals inlägg och brev med synpunkter på Fotosidan:
- bildinflödet är alldeles för stort!
- det är svårt att få sin bild kommenterad
- ta bort betygen!
- nej, ta inte bort betygen - ge oss fler betygskriterier!
- vi vill *diskutera* bilder, inte kritisera
- vi vill ha "No words" med riktiga bilder, inte i forumet
- var kan vi ladda upp bilderna från vår gemensamma fotoutflykt?
- nybörjares bilder bemöts antingen med tystnad eller för hård kritik
- jag vill inte ha kritik egentligen, bara visa mina bilder
- jag vill inte ha kritik på tekniken, bedöm känslan min bild ger istället!

Allt det här går nu att lösa med pooltekniken. Men det skall ju förståss vara lättanvänt också, och där har vi ju en del kvar att göra och era synpunkter och idéer är jätteviktiga.

Jag tror inte vi löser frågan "hur får man mer kommentarer" med enbart pooler; där behövs något annat incitament (typ bonuspoäng), men med ett regelverk per pool kan vi enkelt justera inflöden av kritikbilder och annat utan att påverka ens egen uppladdning till album odyl.

Sedan förstår jag inte riktigt synpunkten att det har blivit mycket, mycket mer komplicerat? Jo, det är förvisso tre musklick till att göra på en bild man laddat upp, om man nu vill begära kritik på den. För att ge kritik väljer man "Bildkritikpool" på förstasidan och kommer till ett urval som i stort liknar det man hade förut via "Kommentera nya bilder"

Däremot håller jag med om att det är något mer komplicerat om man kommer in på någons bild via medlemmens sida tex, och denne har placerat den i en pool. Skall man då skriva en kommentar rakt av eller gå till den pool där bilden finns inlagd?

Jag tycker det vore mer konsekvent att bilder som är placerade i pool inte kan kommenteras på det vanliga sättet, vad tycker ni? Vi kan ju också fixa så man även kan sätta betyg utanför pooler, dvs precis som förr. Då kan den som vill sålla alla möjliga bilder köra via "Nya bilder" - och man kan samtidigt begära kritik odyl via speciella pooler.

Det har blivit en annan förändring: man kan nu fritt ladda upp sina bildern när och hur man vill! Förut hade vi gränser på antal laddningar per dag odyl för att försöka hejda inflödet av kritikbilder. De begränsningarna har det varit mycket klgomål på. Dessa regler nu är borta. Det gör det lättar att ladda upp ett gäng när man har dem på sin disk hemma, för att sedan putsa ut till kritik när man så vill.
 
jag tycker det är alldeles för tidigt att säga att det har blivit vare sig sämre eller bättre.
hur kan man bedömma något som inte är klart?
det är ju som om jag skulle stå och skälla ut min man medans han håller på att renovera vårat nyinköpta hus, för att det var jobbigt med parallellt boende och för att renoveringen gör allt mycket stökigare och ineffektivt.
men jag vet ju att om ett tag när allt är klart, så kommer vårat hus vara tusen gånger så mycket bättre och finare och ge betydligt fler möjligheter än våran gamla hyres-trea, trots att det just nu ser ut som skit.
det kommer förmodligen vara precis samma sak med fs.
det gäller att istället hjälpa till och komma med förslag om förbättring.

det går ju även att sluta vara här om det är så jobbigt under förvandlingen. det är ju inte så att det saknas alternativ till fs.

jag tycker oxå att det är stökigt och jobbigt med det parallella systemet osv osv.
det tycker nog alla.
men nog kan man ha tålamod att vänta tills allt är klart och även inse att det är bara en fråga om tid tills allt flyter på.
vänta med att klaga tills det finns nåt färdigt att klaga på.

buggrapportering eller funktionsförslag är dock nåt helt annat.
det är betydligt mer konstruktivt att komma med hjälp och peka på saker man har förslag på förbättring på.

personligen är jag övertygad om att det kommer bli skitbra så fort allt är klart.
 
Hmmm... inte lätt det här. Min första reaktion var oxå rörigt o förvirrande. Men ATT en förändring bör ske det är nog de flesta överens om.

Huvudproblemet (tycker jag) är som skrivits i många inlägg att det kommer in mååånga bilder varje dag. Detta leder till att en kritikbild snabbt försvinner ut från listan av bilder, även om man som jag har valt max antal per sida.
Och detta leder i sin tur till att en bild bara hinner ses av ett fåtal av alla medlemmar.

Detta kan lösas med ett filter eller urvalskriterier som är LÄTT att komma åt. Utgånsläget skall vara "visa alla bilder" varje gång man tittar in på kritikbildssidorna. En list eller liknande (i kanten eller kanske upptill) med tex kryssrutor som har funktionen att DÖLJA bilder från vissa kategorier. T ex barn, djur, naket, modellbilder, natur, eller vad man nu INTE är intresserad av för tillfället Och genom att kryssa för en eller flera av dessa hamnar plötsligt bilder som kanske har postats för flera dagar sedan i listan med kritikbilder.

Detta var alltså ett förslag kring det gamla kritikbildssytemet som jag tycker kan vara kvar med tex förändringar som ovan. Poolerna kan ju fungera som ett intressant komplement.


Mats som spånar lite kring ämnet....
 
Det värsta med åsikter är att folk har åsikter om de åsikter man har. Du har rätt att utrycka dina åsikter och andra har rätt att ha åsikter om dina åsikter. Och tycker du att du har rätt till en åsikt skall du även låta andra ha rätt till en åsikt även de kan gå emot dina åsikter.

De kanske tycker att din åsikt är löjlig, dum eller konstig men för det behöver de inte tycka att du är varken läjlig, dum eller konstig.

Du råkade nu ha en åsikt om nått som många verkade gilla och då kan det bli åsikts krig och då kan folk tappa konceptet om vad som är åsikter eller kritik.
 
jag vill förtydliga att jag personligen snarare efterlyste konstruktiv kritik och inte rätt och slätt åsikter som är ganska opeppande.

alla har vi åsikter och det är inte på något sätt fel. men är det inte fantastiskt om vi kan göra något konstruktivt av dem oxå istället för att rätt o slätt tycka "blä"?

för isf så kan ju folk lika gärna tycka "blä" om att någon tycker "blä" utan att det för den sakens skull måste bli bjäbb.
kasta sten i glashus å sånt, ni vet.
 
Mattsen skrev:
Detta kan lösas med ett filter eller urvalskriterier som är LÄTT att komma åt. Utgånsläget skall vara "visa alla bilder" varje gång man tittar in på kritikbildssidorna. En list eller liknande (i kanten eller kanske upptill) med tex kryssrutor som har funktionen att DÖLJA bilder från vissa kategorier. T ex barn, djur, naket, modellbilder, natur, eller vad man nu INTE är intresserad av för tillfället Och genom att kryssa för en eller flera av dessa hamnar plötsligt bilder som kanske har postats för flera dagar sedan i listan med kritikbilder.

Det lät mycket intressant och jag tror mycket väl att det skulle kunna fungera. Poolerna kanske har en liknande funktion i och med att man delar in olika kategorier av bilder i en och samma pool. Och man går in i den pool man tycker är intressant och kommenterar och tittar på bilderna.

Funktionen för att se alla bilder kommer nog finnas kvar ändå och då är det ju perfekt att kunna kryssa i kryssrutan Natur eller kryssrutan Gatufotografering om man är intresserad av det.

(Ge mig ett annat namn till gatufotografering, tycker det låter hemskt. Street Photography låter bra på engelska men inte på svenska.)
 
Filtrera på motivkategorier har man kunnat länge (fast inte lika direkt åtkomligt som du menar) - man har kunnat ändra sökfrågan. Kan tänka mig filtrering inom pooler också.

Filtrering räcker dock inte för att implementera andra varianterna på pooler som vi och andra velat ha; tex olika grupper och klubbar (tex "Täby trav-utflykten", Nybörjare"), pooler med annat utseende ("No Words"), pooler där endast en får kommentera (tex en känd fotograf vi betalar för att ge "proffskritik").

Tänk på pooler som "olika forum, men för bilder istället för text" så kanske ni förstår tänket; man skulle inte vilja behöva filtrera en lång lista med texter för att hitta de diskussionsområden man är intresserad av
 
Mycket smart idé. Nu börjar jag fatta hela tanken kring det hela. Nu vill jag bara hitta till alla saker i gränssnittet också. Kanske en egen Pool-kontrollpanel där man kan ändra/radera sina bilder i de olika poolerna.
 
Medhåll

Håller fullkomligt med dig Anita!!! Det skall du veta. Jag känner en viss förvirring på hela fotosidan och tycker mig uppleva en mindre aktivitet på medlemmars kommentarer. Skulle själv skicka upp en bild igår men fick inte rätt på det där med pooler etc.
Sedan förstår jag också att du är besviken på de svar du fått Anita.
 
jaja, det är tur att det iaf är få som är så negativa till utveckling och inte förstår att det alltid blir rörigt när man börjar renovera.
jag lägger ner alla försök till förklaringar och peppning och lägger mig tillbaka och njuter av fotosidans förändringar.
 
Att några upplever det rörigt med pooler beror nog just på det att en bild kan dyka upp i många olika sammanhang, men om man ser det så att alla bilder har sin bas i ett vanligt album hos fotografen, och att denna bilden sen kan skickas ut på "uppdrag" i olika pooler så blir det ganska lätt att förstå.

En bild från en gemensam resa kan hamna i en pool för just bilder från resan men bilden kan samtidigt läggas i en No Word-pool, en Naturfotopool och kanske även i en pool för avancerad kritik. I varje pool finns bilden i olika syften.

clindh skrev:
Däremot håller jag med om att det är något mer komplicerat om man kommer in på någons bild via medlemmens sida tex, och denne har placerat den i en pool. Skall man då skriva en kommentar rakt av eller gå till den pool där bilden finns inlagd?

Jag tycker det vore mer konsekvent att bilder som är placerade i pool inte kan kommenteras på det vanliga sättet, vad tycker ni?

Eftersom vi har och får pooler avsedda för kritik, så kan ju se det så att den fotograf som vill ha kritik lägger bilden där. För att minska den upplevda rörigheten något så tror jag det med tiden är bäst att ta bort möjligheten att kommentera bilderna i fotografens egna album.

De egna albumen funkar då bara som "bas" för bilderna, och som album att titta på.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.