ANNONS
Annons

Bestämt mig..

Produkter
(logga in för att koppla)

dzidziuss

Aktiv medlem
Nu har jag äntligen bestämt att jag ska köpa en Panasonic NV-GS180 videokamera. Nu undrar om någon vet ifall det följer med ett "fodral" eller väska man kan ha den i?

Om inte, var köper man ett som passar kameran?

Tack :)
 
Hej

Jag har inte sett nån väska till den men det lär gå bra med vilka kamerabag som helst. Funderar också på samma kamera, den verkar riktigt bra faktiskt. Vet du om det finns undervattenshus till den?

Hilsen
Joel
 
Väska lär du få köpa separat.
Det följde iaf inte med någon när jag köpte min NV-GS300.
 
Kollade en extra gång.. Och väska medföljer inte. Då får jag väl köpa till en liten bag. :)

Nån mer som funderar på samma kamera förutom jag och Joel?
 
Det som är plus med den är att det är en 3ccd kamera. Det man ska tänka på är att med en 1/6 sensor så är den inte så himla ljuskänslig. Det jag skulle sakna är DV in. Det händer att jag lägger ner redigerat materal på band igen.

Men om man inte tänkt att filma på natten eller mycket innomhus i svagt ljus så är den nog toppen! Allt det här med nattlägen är bara skit, det är minst 1/50s som gäller för att det inte ska bli hoppigt.

Själv kör jag en Sony PD-170, men det är ju en annan prisklass.
 
Det där låter bra för mig... Då blir det väl den då :) Ska köpa ett stativ bland annat. Vet någon om det finns vissa "storlekar" på gängorna på stativen som gör att de bara passar vissa kameror?
 
Jag kan bara säga att jag blev besviken på bilden i GS180. Iof så har jag bara filmat med större 3CCD.s tidigare, men efter allt positivt som skrivits om denna mini-3CCD så trodde jag den var OK. För det första är kameran väldigt liten, lätt och plastig. Det är svårt att hålla en så lätt kamera stadigt. Jag tycker kameran har för stora problem med färgkontraster. Rött går nästan alltid igenom och blöder ut totalt. Dessutom är den rätt bedrövlig i svagt ljus. Positivt är att den ger fin bild om ljuset är rätt och färger ej för kontrastrika. Dessutom filmar den bra äkta widescreen. Den har en OK cinemamode-inställning där man rätt enkelt får en rolig filmlik känsla.

/jens...
 
Jag tycker också den ser lite plastig ut där fram...

Men det finns väl ingen bättre kamera i samma prisklass? Eller?
 
dzidziuss skrev:
Jag tycker också den ser lite plastig ut där fram...

Men det finns väl ingen bättre kamera i samma prisklass? Eller?

Det beror ju på vad man prioriterar. Jag tycker att både Canons och Sonys kameror känns med gedigna, i samma prisklass. Dessutom har de lite större sensorer, som fungerar bättre i sämre ljusförhållanden. Många tycker att Panasonics små 1/6" 3CCD är bra. Därför köpte jag två sådana till min skola. Jag blev väldigt besviken på bilden, som jag för tillfället jämför med min Sony DCR-HC1000, 1/4.7" 3CCD. Den är helt enkelt sååå mycket bättre.. det är samma sensor som sitter i Panasonics NV-GS500.

/jens...
 
Om du inte tänker ta med dig allt av kablar, laddare, m.m. när du är ute och filmar så duger en helt vanlig LowePro Street & Field Lenscase 1W, http://www.lowepro.com/Products/Accessories/lens_cases/Lens_Case_1W.aspx

Prisen ligger på ca 170 kr, men då får du en otrolig smidig liten sak.

Jeg kjöpte själv denna till min Nikon 20 mm, men den används lika mycket till min Pana GS280, som jag tror har samma yttermått som GS180. Faktisk så glir den så precist ner att den är suverän att använda, samt snabb. Om du tänker köpa till det stora batteriet så är den lite väl liten, men med batteriet som följer med så passar den nästan som hand i hanske. Jag låter oftast locket på 1W vara halvöppet med axelremmet till videokameraet hängande på utsidan.

Det fina med 1W är att den lätt kan hängas på skärpet, eller på passande LowePro väskor. Själv kombinerar jag en LowePro S&F Reporter 200 AW väska, med bl.a. 1W lenscase. Det fungerar bra för min Nikon D70 med påmonterat objekt, 1 ekstra objektiv, videokamera (i 1W), extra batteri ev. ladare och kablar, samt filter.

Jag hade innan ett lite större Pana 3CCD kamera, MX350, den passade perfekt i mitt LowePro S&F Lenscase 3, som annars husade en 70-300 zoom.

Genom att använda Lenscase till videokamera så kan jag använda samma system till både foto och videoutrustning.

Om du inte skall ha med dig alla tillbehören så kan jag klart rekommendera LowePro S&F Lenscase 1W. Annars kan du ju även kolla in LowePro S&F Reporter väskan (den finns i olika storlekar) och är anpassat för att hänga på tillbehör som t.ex. Lenscase 1W.

PS! Kolla gärna andra små Lenscase fra LowePro, dom kanske även kan passa in ett påmonterat större batteri.

---
Jag är nöjd med min GS280, mycket snabb i uppstart, ligger mycket bra i handen. Tyckte att kameraet var lättare att hålla i än tillsvarande modeller från andra märken. Det är 1 sak som jag är något besviken över, kontrasten. Jag tycker det blir väl hård kontrast i bilderna jämfört med den 4 -5 år äldre Pana MX-350 som jag har slutförbrukat. Dog så har den på div nätställen fått mycket fin kritik av sin bildkvalitet. Pana brukar få det på sina videokameror.

Pana GS-180 var i princip mitt andraval efter GS-280. Mycket pga hur det ligger i handen, jämfört med många konkurenter. I prisklassen så är jag säker på att GS180 är ett fint kamera. Jag valde 280 istället pga Leica linsen och optisk bildstabilisering.


Mvh
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.