Annons

Bestämma FPS på snabba kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Hej!

Bara en fråga om nyfikenhet:

Jag har flera gånger varit bitter över min EOS 550D då den har så otroligt låg RAW buffert när man kör sekvenser. 3.7 fps gör att bufferten på 6 bilder i princip fylls på 1½ sekund. Det jag skulle vilja ha är en kamera med ganska hög buffert kapacitet. Tyvärr så brukar bufferten öka i takt med snabbheten på kameran.

T.Ex. EOS 7D har en buffert på 15 bilder, men med 8 fps fylls den bufferten på knappa 2 sekunder, vilket inte är särskillt mycket mer än min EOS 550D. Visst får jag fler bilder på samma tid, men jag är mer ute efter längre tid och mer bilder. Går det på exempelvis en EOS 7D att ställa in lägre framerate så att man skulle fota med 4,5 fps i 3½ sekunder istället för 8bs i 1,9 sekunder?

Erkänner att jag sneglar lite på att skaffa en EOS 7D, men det är inte ofta jag behöver 8fps. Det är främst robustheten, AF, storleken och vädertåligheten jag är ute efter från 7D.

EOS 5D MkII är på tok för dyr, samt att jag inte har råd med att hålla mig med linserna för FF. Dessutom är snabbt AF viktigare för mig än FF.
 
Går det på exempelvis en EOS 7D att ställa in lägre framerate så att man skulle fota med 4,5 fps i 3½ sekunder istället för 8bs i 1,9 sekunder?


Ja nästan. 7D har två hastigheter på serietagningen. Jag minns inte exakta men jag tror den långsammare är 3 bilder per sekund.

EDIT: Tvåa på den bollen.
 
Exakt hur snabbt den går vet jag faktiskt inte, men på 7d kan man ställa in " Low-speed continuous" som är ungefär hälften av den snabba...


edit hittade info nu.
Ungefär 3 bilder i sekunden tar den då.
http://www.canon-europe.com/Support....aspx?faqtcmuri=tcm:13-782642&page=1&type=faq

Tack ska ni ha för svaren!


Hrhmm... What's up med 3 bps? Såg att de flesta kamerorna med ställbart fps hade det. Det är nästan sämre en EOS 1100D.... Kunde ju ha hållt det med 4 fps.... Nåjaa
 
Tack ska ni ha för svaren!


Hrhmm... What's up med 3 bps? Såg att de flesta kamerorna med ställbart fps hade det. Det är nästan sämre en EOS 1100D.... Kunde ju ha hållt det med 4 fps.... Nåjaa

Frågan är ju hur länge man kan köra en 7d med ett riktigt snabbt minneskort. Den bör ju hinna skriva ner lite från bufferten till minneskortet innan bufferten är helt slut. Så jag tror att det i verkligheten blir mer än 2 sekunder.
Kan hålla med om att det kändes lite konstigt med 3. Det naturliga hade ju känts som halva, dvs 4 åtminstone :)
 
Frågan är ju hur länge man kan köra en 7d med ett riktigt snabbt minneskort. Den bör ju hinna skriva ner lite från bufferten till minneskortet innan bufferten är helt slut. Så jag tror att det i verkligheten blir mer än 2 sekunder.
Kan hålla med om att det kändes lite konstigt med 3. Det naturliga hade ju känts som halva, dvs 4 åtminstone :)
Runt 18. Därefter tar det mellan 6-7 sekunder att helt tömma bufferten.
 
Använder man enbart JPG på 7D så är det väl så gott som kontinuerlig hastighet? Jag minns inte senast när jag provade - för RAW så stämmer siffrorna ovan med mitt minne, men har har för mig nåt om åtminstone 70 eller 90 JPG..?

Man lär sig dessutom känna lite hur lång "burst" det går att ta och fortfarande vara beredd på nästa avtryck, jag tycker inte det slår i taket så ofta för mig längre med RAW heller. Tar man en sex-sju bilder på full fart och väntar en halvsekund så har man rätt bra utrymme för en till omgång.
 
När man fotograferar är 2s länge.
Måste du använda RAW? jpg är väl halva datamängden?
Tryck av när du vill ha bilden tagen eller kanske det är bättre att gå över till att filma i stället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.