Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beställa Sony A100 från Tyskland/England?

Produkter
(logga in för att koppla)
Da´Russian Stallion skrev:
Ja har inte läst något test på nikon D80, eftersom jag inte hittat nått. Men jag antog att kvaliteen skulle va ungefär likadan som på D70S och den brusar iaf mindre.
D70S är har ju bara 6 megapixel och brusar troligen därför mindre.

Sen får man ju tänka på vilka gluggar mans ka ha. Tycker Sony har sätt ganska höga priser på sina gluggar. Saknar en billig 50mm normal, och lite andra "budget" objektiv.
Ja, priserna på Sonys gluggar är ett skämt. Berör inte mig eftersom min planerade uppsättning endast består av ljusstarka zoomar från tredjepartstillverkare, men det skadar nog inte att vänta på att Sony ska verklighetsanpassa sina priser.

Men det är klart, om de gått ut billigt med optikpriserna skulle folk ifrågasatt kvaliteten...
 
Da´Russian Stallion skrev:
Ja har inte läst något test på nikon D80, eftersom jag inte hittat nått. Men jag antog att kvaliteen skulle va ungefär likadan som på D70S och den brusar iaf mindre. Men måste säga att ja börjar störa mig på att dom ska använda D200 sensorn till så många kameror nu. Canon350D är mkt billigare än alla nämnda kameror och brusar minnst. Känns konstigt för mig, men var och testa canonen förrigår tyckte sökaren var mörkt och kameran känndes för liten, min 7hi har till och med bättre grepp.

Ska iaf in och klämma på A100 när dom får in den i butiken.

Sen får man ju tänka på vilka gluggar mans ka ha. Tycker Sony har sätt ganska höga priser på sina gluggar. Saknar en billig 50mm normal, och lite andra "budget" objektiv.

Ja det är ju SONY som gör sensorn som sitter i D80 D200 A100 tex . Därför lider alla dessa modeller av istort sätt samma brusnivåer, sedan har de olika modellerna lite olika NR ... SONY borde knåpa ihop en sensor med mindre brus tycker jag :)

du har ju KM 50 mm f1.7 som går att köpa billigt på ebay för under 1000 kr! :) som hittat!

Objektiv går ju utmärkt att köpa beg. ! sedan har man ju som sagt sigma tamron etc som gör bra objektiv.
 
Ja jag har också tänkt på det. Men Ebay känns ju lite osäkert. Har aldrig beställt något där ifrån.

Men som sagt ja ska klämma och provköra A100 lite och känns den bra så får det nog bli den. Annars blir det en D80 eller 350D trots att ja tycker att Canonen var alldeles för liten i handen och hade lite mörk sökare. Men jag antar att man vänjer sig eftersom det är otroligt många människor där ute som är nöjda me sin 350D.
 
Hur bra är Sigma 28-200/3,5-5,6 DG ?

Har inte så höga krav, kommer mest fota porträtt med 50mm F1.7 linsen ifall jag får tag i en sådan dvs. Men måste ju ha ett allround objektiv när jag åker på semester osv. Har läst att Sigmas 28-300 inte har så bra skärpa vid maximal brännvidd. Vill ju inte ha skit, vill ha ett hyffsat bra allround. Nått tipps inom samma prisklass?

Ingen som vill sälja sitt 50 F1.7 till mig? :p
 
Har du tidningen Foto?

Där finns tester på Sigma 28-200 och även Tamron/Tokina i ung. motsvarande omfång, sk superzoom. Sony har en 18-200/3.5-6.3 som antagligen motsvaras av Tamron med samma brännviddsomfång.

Har du inte tidningen kan du ju alltid gå in på Fotos webbplats och leta efter testerna. Sedan är det biblioteket som gäller.

Funderar själv på Sony/Tamron 18-200/3.5-6.3, att ha som "semesterobjektiv", men vill prova det först.

Lycka till / Jan-Olof
 
Superzoom

Sony 18-200/3.5-6.3 kostar 5.345:- i Sverige och 500 USD vilket motsvarar 3.650 SEK vid en dollarkurs på 7,30.
 
Finns det någon lista på vilka objektiv som finns och kommer med minoltafattning? Dvs inte bara sonys objetiv utan även sigma tamron osv.

Ska tilläggas att ja menar objektiv som går att köpa nya i dagsläget.
 
fast i tullen

Ja, så har man då varit sådär kaxig och skrytit för kompisarna vilka fynd men gör via USA och bla-bla-bla...
MEN -
nu har ju även jag åkt dit.
Trodde verkligen inte Tullen hade tid att kolla paket och jag kan mycket väl svälja att betala en liten slant,
MEN VARFÖR HAR JAG FÅTT en AVI via Posten där de kräver mig på 1100 kr för en BLIXT (Minolta 3600 D) som kostade 1400 kronor?
Det känns ju inte logiskt, är det inte skatten man ska betala?
Var överklagar man? För det kan man väl? Man kan ju överklaga på allt här i landet. Tänker banne mig inte betala den ockersumma.

Någon som vet någonting som inte jag vet?

hälsningar,
christian
 
Re: fast i tullen

christianhylse skrev:
Ja, så har man då varit sådär kaxig och skrytit för kompisarna vilka fynd men gör via USA och bla-bla-bla...
MEN -
nu har ju även jag åkt dit.
Trodde verkligen inte Tullen hade tid att kolla paket och jag kan mycket väl svälja att betala en liten slant,
MEN VARFÖR HAR JAG FÅTT en AVI via Posten där de kräver mig på 1100 kr för en BLIXT (Minolta 3600 D) som kostade 1400 kronor?
Det känns ju inte logiskt, är det inte skatten man ska betala?
Var överklagar man? För det kan man väl? Man kan ju överklaga på allt här i landet. Tänker banne mig inte betala den ockersumma.

Någon som vet någonting som inte jag vet?

hälsningar,
christian

hm .. man skall ju betala (varans kostnad + frakt + tullavgift) * moms
 
En aning OT men för att bringa lite ljus ang. USA-importen.

Om man beställer från USA/motsv. och företaget levererar mha UPS eller annan gigant-fraktare så är tullavgifterna i princip garanterade. Det är nämligen UPS själva som hanterar detta och kräver in betalningen.

Om man däremot handlar via ex. eBay och låter en privatperson skicka ett brunt paket direkt till dig via ex. US Postal är riskerna betydligt mindre. Men då är säkert all hantering av spårning, försäkring osv. klart besvärligare/osäkrare.

Jag har provat båda varianterna med just ovanstående resultat.
 
Re: fast i tullen

christianhylse skrev:
Ja, så har man då varit sådär kaxig och skrytit för kompisarna vilka fynd men gör via USA och bla-bla-bla...
MEN -
nu har ju även jag åkt dit.
Trodde verkligen inte Tullen hade tid att kolla paket och jag kan mycket väl svälja att betala en liten slant,
MEN VARFÖR HAR JAG FÅTT en AVI via Posten där de kräver mig på 1100 kr för en BLIXT (Minolta 3600 D) som kostade 1400 kronor?
Det känns ju inte logiskt, är det inte skatten man ska betala?
Var överklagar man? För det kan man väl? Man kan ju överklaga på allt här i landet. Tänker banne mig inte betala den ockersumma.

Någon som vet någonting som inte jag vet?

hälsningar,
christian

Det verkar vara så det funkar. Jag använde UPS som speditör när jag handlade på B&H i New York. I mitt fall så togs tull och moms också in via speditörens räkning så det verkar som om detta faktiskt är speditörernas ansvar att se till att dessa "avgifter" betalas i samband med att transporterna betalas. Det är ju de som tar det över gränsen så att säja, så det är säkert rationellt.
 
jag har köpt ett dussintal grejor på ebay från USA och VARJE gång paketet varit större än att det får plats i brevinkastet så har det fastnat i tullen...

när du skickar nåt med USPS (större än brevlådeformat) måste du skriva varans värde. Överstiger detta 100kr så blir det skatt.
Har säljaren kryssat i rutan "gift" så får värdet vara ända upp till 500kr.

Värdet på paketet kollar tullen VARJE gång.
 
jo, men det verkar ju som att de kollat på vad en NY 3600-blixt kostade en gång i tiden och sedan tagit 25 procent på det värdet. Värdet på en begagnad sådan är ju inte detsamma. Nu fick jag pröjsa 2450 kr för den där jävla blixten, visserligen med frakt, men ändå. Å andra sidan är det här sånt man får räkna med, faktiskt första gången jag råkar ut för nåt sånt här,har ändå beställt ett 50-tal paket från USA de senaste åren. Dock, och det bör påpekas, blott 7-8 har varit större än brevinkastet.

Får skatta mig lycklig att jag fick hem mitt Sigma 105mm-makro utan att Tullen lade sig i. Då hade det väl tagit ut värdet till 5500 kr på det, fast det säljs betydligt billigare begagnat.

Märkligt att det slank igenom.
Borde kanske - trots allt - vara tacksam för att jag slapp DYRA avgifter för det här Sigmaobjektivet (som landade på mitt utlämningställe för bara två veckor sedan).

Äh, bara till att bita i det sura äpplet och betala.
och alltid lär man sig något. Och nu beställer jag inte feta paket från the united states of america längre.

En intressant fråga dock,
tänk om någon verkligen skänker en någonting (typ en släkting eller så) och skickar från USA till Sverige. Måste jag då också betala avgifter? Och vad händer om jag inte löser ut paketet? (vilket vore vansinne i mitt fall, men jag är mest nyfiken)
 
Senast ändrad:
Beställde en trådlös blixttrigger och PC-synkadapter för $50 via E-bay och fick en avi med 200kr moms (+tull och avgift). Såg att försäljaren, en Hong Kong butik, hade skrivit i $105 på värdet av försändelsen... man tackar ja.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.