Annons

Beställa Sony A100 från Tyskland/England?

Produkter
(logga in för att koppla)
Beställt idag från emarkt24.com.
Och har fått beräftelse.

Det enda jag är lite jalu över är att jag ska betala i förskott innan lördag annars så faller ordern.
Men jag provar så får vi se.

Betalar idag o hoppas att det fungerar.

Så jag återkommer.

//MATS//

Ihre bestellten Produkte
------------------------

Art.Nr.283731, Spiegelreflex
1 x SONY DSLR-Alpha100 Body 798,00 EUR



Zwischensumme: 798,00 EUR
Versand: 30,00 EUR
Summe: 828,00 EUR
inkl. gesetzl. MwSt.
 
app.. som jag trodde... alltid strul.. haha. konstigt.
Nu så ursäktar sig emarkt24.com att p g a lång leveranstid på upp till 3 veckor så vill man istället erbjuda samma fast med ett objektiv till för 50 EUR med omedelbar leverans.
Men OK en glugg för 450 bagis kan jag väl leva med.

-----------------------------------

Sehr geehrter Kunde,

Der Status Ihrer Bestellung wurde geändert.

Anmerkungen und Kommentare zu Ihrer Bestellung:
Lieber Kunde,

da das bestellte Gerät eine Lieferzeit von ca 3 Wochen hat,
könnten wir Ihnen zum Aufpreis von 50€ das Set anbieten:

DSLR-Alpha100 + 18-70mm hochwertige SLR inkl.Objektiv.

Das Set wäre sofort lieferbar.
Falls Sie das Angebot annehmen wollen, schreiben Sie uns bitte eine E-mail.
Vielen Dank!
Neuer Status: In Bearbeitung

Bei Fragen zu Ihrer Bestellung antworten Sie bitte auf diese eMail.

Mit freundlichen Grüßen
emarkt24.com - Versandabteilung
 
Svar angående garanti från sony. Fick följande svar:

"Hej

Garantin är 12 månader för hela produkten och garantin gäller i Sverige
med ifall kameran är köpt utomlands, dock är det då extra viktigt att
alla köpekvitton är i sin ordning.


Med vänliga hälsningar

Harri
Sony Support"
 
Da´Russian Stallion skrev:
Svar angående garanti från sony. Fick följande svar:

"Hej

Garantin är 12 månader för hela produkten och garantin gäller i Sverige
med ifall kameran är köpt utomlands, dock är det då extra viktigt att
alla köpekvitton är i sin ordning.


Med vänliga hälsningar

Harri
Sony Support"

utomlands? alltså man kan köpa den i newzealand och garantin gäller fortfarande? Eller syftade han på länder inom EU?
 
Man blev ju lite ställd nu när D80 kom. Känns onekligen som en mognare kamera tycker jag, enda fördelen som A100 har är bildstabiliceringen. Så jag är åter tillbaka i en fas där jag inte kan bestämma mig för vilken kamera jag ska ha...
 
Da´Russian Stallion skrev:
Man blev ju lite ställd nu när D80 kom. Känns onekligen som en mognare kamera tycker jag, enda fördelen som A100 har är bildstabiliceringen. Så jag är åter tillbaka i en fas där jag inte kan bestämma mig för vilken kamera jag ska ha...

mognare?? på vilket sätt? a100 är ju en utvecklad 5D
 
Sony har tourist limited warranty och gäller om du köper kameran inom eu och asien. Köper du i USA gäller inte garantin. Men dom brukar ha lite "goodwill" så det ska funka från USA också.
 
ondjultomte skrev:
mognare?? på vilket sätt? a100 är ju en utvecklad 5D

D80 har ju större sökare, mindre brus, bättre AF, bättre ljusmätning.

Men det är inte förän jag fått hålla båda kemerorna i handen som jag kommer kunna avgöra vilken som känns bässt. Det är framför allt bruset som avskräcker mig mest just nu. Sen är sökaren viktig, för min del iaf. Vet inte hur sonys är jämfört med nikon D80 eller hur D80 är jämfört med tex D200 och 350D
 
Senast ändrad:
Da´Russian Stallion skrev:
D80 har ju större sökare, mindre brus, bättre AF, bättre ljusmätning.

Men det är inte förän jag fått hålla båda kemerorna i handen som jag kommer kunna avgöra vilken som känns bässt. Det är framför allt bruset som avskräcker mig mest just nu. Sen är sökaren viktig, för min del iaf. Vet inte hur sonys är jämfört med nikon D80 eller hur D80 är jämfört med tex D200 och 350D

Nej D80 har inte mindre brus i RAW.

Det är samma brusnivå, de små skillnader som finns beror på inbyggda brusreduceringen.

Se tex denna tråd

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1037&thread=19585324

Tyvärr är det bara en önskedröm från nikoians att D200 D80 har lägre brus än A100, de använder samma sensor! D200 har 4 utgångar för att få upp FPSen D80 har 2, som A100 och har därav samma FPS.

Det som skiljer som sagt är firmwarens NR.

Vill man ha lågt brus skall man kika på CANON.

Det skall bli väldigt intressant att se vad CANON lanserar nu på photokina.
 
Senast ändrad:
ondjultomte skrev:
Vill man ha lågt brus skall man kika på CANON.

Det skall bli väldigt intressant att se vad CANON lanserar nu på photokina.

Eller Pentax som lovat lågt brus på nya K10 och kanske överraskar med en ny sensor.

D80 och D200 har väl samma sökare? I så fall är den lite större och än A100 som i sin tur är betydligt bättre än Canons 350. Personligen tyckte jag Sonyns sökare var tillräckligt stor och ljus.
 
Da´Russian Stallion skrev:
D80 har ju större sökare, mindre brus, bättre AF, bättre ljusmätning.

Men det är inte förän jag fått hålla båda kemerorna i handen som jag kommer kunna avgöra vilken som känns bässt. Det är framför allt bruset som avskräcker mig mest just nu. Sen är sökaren viktig, för min del iaf. Vet inte hur sonys är jämfört med nikon D80 eller hur D80 är jämfört med tex D200 och 350D

Bättre AF och bättre ljusmätning? hur kan man veta det om kameran inte är släppt?

Sökare är ingen stor anledning att välja bort A100 även om D80/D200 är lite större, A100:an är väldigt bra ändå.

Och somsagt, Bruset är samma egentligen.

D80 ser ut att bli en schysst kamera, men jag hade valt A100 ändå, den är i stort sett identisk förutom att den har DRO och Antiskak, något som Nikonen saknar.
 
Frågan är om Pentax verkligen kommer kunna leverera bättre brus i RAW om de använder samma sensor, tidigare har ju deras goda brusegenskaper byggt främst på bra brusreducering i JPG (DPreview beskrev t.ex. det egentliga bruset i DS modellen som ungefär likvärdigt med Nikon D70 trots att det såg klart bättre ut i JPG). Bruset i Sony A100 även på ISO1600 blir ju ganska ok om man kör den genom Neat Image, jämfört med de andra 10 mp kamerorna som använder samma sensor.

Jag håller med om att Nikon D80 antagligen kommer vara snabbare samt ha snabbare och bättre AF eftersom det kändes som om redan min D70 hade det. Jag tycker dock i dagsläget att A100an är snabb nog och gillar att plåta inomhus med ISO100 - 400 med bildstabiliseringen.

edit: Anders, har inte Nikon D80 motsvarande DRO med sin D-lighting?
 
Jag vet inte om det går att få någon större skillnad i brus med samma sensor men möjligen är det en annan typ i Pentaxen.

En av de stora fördelarna med AS/SR är väl just det att man ofta kan använda ett lägre ISO och därmed få lägre genomsnittligt brus i bilderna.
 
papi skrev:
En av de stora fördelarna med AS/SR är väl just det att man ofta kan använda ett lägre ISO och därmed få lägre genomsnittligt brus i bilderna.
Jo, det var främsta anledningen till att jag ville ha en kamera med SSS (fd AS), men även för att kunna arbeta kreativt med rörelseoskärpa med telefoto där man annars måste köra 1/250 eller kortare bara för att hålla linsen still och därmed också måste frysa de flesta motivrörelser.

FILM) (Anddje skrev:
Men AS har den väl inte?
Nej, isåfall skulle jag inte bytt system.
 
inte helt rätt

ondjultomte skrev:
Nej D80 har inte mindre brus i RAW.

Det är samma brusnivå, de små skillnader som finns beror på inbyggda brusreduceringen.

Se tex denna tråd

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1037&thread=19585324

Tyvärr är det bara en önskedröm från nikoians att D200 D80 har lägre brus än A100, de använder samma sensor! D200 har 4 utgångar för att få upp FPSen D80 har 2, som A100 och har därav samma FPS.

Det som skiljer som sagt är firmwarens NR.

Vill man ha lågt brus skall man kika på CANON.

Det skall bli väldigt intressant att se vad CANON lanserar nu på photokina.

både rätt och fel
raw och noise reducering är 2 olika saker - dock är det fel att säga att noise skillnaderna enbart ligger i den egna process hanteringen

det som är korrekt är att det är samma ccd sensor - fast där slutar likheterna - redan vid d/a omvandlaren är komponenterna olika - mainboarden & stora delar av kringliggande elektronik är oxå annan vilket påverkar resultaten

(d200 linjära banding t.ex. är inte enbart ett resultat av 4 kanals kopplingen)

nikon har väsentligt lägre brus än sonyn - även i raw vid samma konverterare - använder du olika konverterare faller jämförelsen

------------------------

http://stock-photo.blogspot.com
 
Re: inte helt rätt

advof skrev:
nikon har väsentligt lägre brus än sonyn - även i raw vid samma konverterare - använder du olika konverterare faller jämförelsen
Beskriv gärna din testmetodologi som du använt för att komma fram den, till synes tvärsäkra, slutsatsen.

DPreview's brustest visar ju t.ex. att D200 brusar mer än A100 på luminansen om man jämför samma känslighet (A100 är 20% känsligare än Nikon-modellerna och ISO800/1600 hos A100 bör därmed jämföras med ISO1000/2000 hos Nikon).

Jag tycker också spontant att D80 JPG-bilderna på ISO1600 främst ser ut som ISO1600-bilder från A100an körda genom bättre brusreduceringsalgoritmer (t.ex. när jag jämfört med A100 JPG-bilder körda genom Neat Image).
 
Ja har inte läst något test på nikon D80, eftersom jag inte hittat nått. Men jag antog att kvaliteen skulle va ungefär likadan som på D70S och den brusar iaf mindre. Men måste säga att ja börjar störa mig på att dom ska använda D200 sensorn till så många kameror nu. Canon350D är mkt billigare än alla nämnda kameror och brusar minnst. Känns konstigt för mig, men var och testa canonen förrigår tyckte sökaren var mörkt och kameran känndes för liten, min 7hi har till och med bättre grepp.

Ska iaf in och klämma på A100 när dom får in den i butiken.

Sen får man ju tänka på vilka gluggar mans ka ha. Tycker Sony har sätt ganska höga priser på sina gluggar. Saknar en billig 50mm normal, och lite andra "budget" objektiv.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.