Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beställa från Storbritannien?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanb

Medlem
Funderar på att köpa digitalkamera (vilken det blir har jag ännu inte lyckats bestämma) men undrar först hur det är att beställa från Storbritannien där de ligger lägre i pris på de flesta kameror. Det verkar som att många endast levererar inom riket. Är det någon som känner till vilka (om någon) som levererar till Sverige?

/johan

Kolla upp hur garantin gäller, du kan behöva en världsgaranti.
Vet att USA är billiga, fast beställer man saker därifrån via hederlig väg får man betala skatt, tullavgifter och postavgifter. Då brukar det inte löna sig.
Frånsett alla avgifter mm. är det ungefär halva priset på vissa saker jämfört med Sverige.

Fredrik.

Det jag tittat på i prisväg, har tullat, fraktat momsat och klart lönat sig att ta hem från staterna. I flera fall är priset ½ av sverigepriserna.

Men då är det inte digitalprylar iofs.

Är det prylar med ett pris som är femsiffrigt så brukar det löna sig.

Sen beror det också på hur mycket lägre priset blev vid importen i jämförelse med priset i Sverige för att man ska anse att affären har varit lönande.

Räcker med fyrsiffriga priser..

Titta på t ex väskor. Eller bättre kompaktkameror t ex Rollei AMF. Pris i sverige kring 7000. Pris från staterna strax under 4000 med frakt, tull, moms..

Går det att handla billigare från annat EU-land

Är det någon som har erfarenhet/kunskap om det är billigare att handla kameror och tillbehör (objektiv till min 10D) från annat EU-land än Sverige?

Valutakursen är den som styr hur "billigt" det blir att handla.
T ex finns det näthandlare som lyckas hålla lägre priser Robert White t ex (åtminstonde på vissa produkter). Sedan finns det tyska handlare som har en sådan prisnivå att jag lika gärna kan gå in på lokala kamerabutiken.

Bäst är om du själv utifrån gällande valutakurs tittar lite närmare på olika europeiska näthandlare.

Mitt svar på din fråga:
Ja det går att köpa väldigt mycket billigare från kontinenten om man jämför med svenska handlarpriser.

Vad är det som gäller när man handlar från annat EU-land egentligen? Ska man betala svensk moms eller betalar man konsumtionsskatt i landet man handlar från, ex Tyskland. Finns det några andra avgifter man ska vara uppmärksam på?

Normalt betalar man den moms som gäller i det land man beställer ifrån. Sen tillkommer bara frakt.

Om du beställer från ett land utanför EU är risken stor att du får betala eventuell tull och svensk moms. Dessutom brukar frakten från USA vara mycket högre än från Tyskland eller Storbrittanien.

Olle

Vad jag har hört får man betala skatt, tull samt postensavgifter ifall värdet överstiger 250kr.
Frakten med FederalExpress från USA skulle kosta ungefär 700kr. Då skulle leveransen ta bara några dagar.

Fredrik_Sand skrev:
Vad jag har hört får man betala skatt, tull samt postensavgifter ifall värdet överstiger 250kr.
Frakten med FederalExpress från USA skulle kosta ungefär 700kr. Då skulle leveransen ta bara några dagar.

Dina kostnader blir
Varans pris + frakt = ditt pris
På ditt pris läggs moms, ev tull samt ev avgifter.

Låt oss räkna på t ex en (Gray market) Nikon F5 från Adorama
Pris $1724.95
Frakt $79 (UPS worldwide express)
Totalt: $1803,95

Dollarkurs idag: 8,14kr = 1 USD

1803,95*8,14=14684,15
Moms 25% = 3671
Tull c a 5% = 734
Totalt = 19089,15

Till detta kommer eventuella avgifter för posten eller liknande.

Nikon F5 köpt i sverige hos kameradoktorn
22500 exkl moms = 28125 inkl moms.

Det blir alltså nästan 9000 billigare.

Men då var exemplet i femsifferklassen och i sig kanske missvisande.

Johan Okker skrev:
Dina kostnader blir
Varans pris + frakt = ditt pris
På ditt pris läggs moms, ev tull samt ev avgifter.

Låt oss räkna på t ex en (Gray market) Nikon F5 från Adorama
Pris $1724.95
Frakt $79 (UPS worldwide express)
Totalt: $1803,95

Dollarkurs idag: 8,14kr = 1 USD

1803,95*8,14=14684,15
Moms 25% = 3671
Tull c a 5% = 734
Totalt = 19089,15

Till detta kommer eventuella avgifter för posten eller liknande.

Nikon F5 köpt i sverige hos kameradoktorn
22500 exkl moms = 28125 inkl moms.

Det blir alltså nästan 9000 billigare.

Men då var exemplet i femsifferklassen och i sig kanske missvisande.

Jo jag vet
Har räknat massor på detta med priser.
Men det är inte ofta man får med en världsgaranti på kameror.

Ska beställa flera saker från USA framöver.
Ficklampor, skyddshandskar och annan skyddsutrustning. Bara ficklampan kosta över 5000 kr i sverig och halva priset i USA.
Så visst lönar det sig att beställa från USA.

Dock är det inte många företag som levererar utomlands och då vore det bra ifall man har någon bekant som bor där och som man kunde skicka prylarna till.

www.silverprint.co.uk eller 7dayshop.com brukar jag anvanda har i england...
Vilken kamera ar det du ar ute efter och vart bor du?
Jag kommer hem till Sverige igen den 14 augusti (tror jag) och den 27 september...
Bor i London...

// Helena

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar