ANNONS
Annons

Beställa från Bhphotovideo.com

Produkter
(logga in för att koppla)

askeladden

Medlem
De anger ju när man beställer följande:

-----------------------

If you are a first time customer, or if you are using a new or different credit card for the first time at B&H, upon completing your on-line order, you must fax or e-mail a copy of both sides of your credit card to (212) 239-7549. Our e-mail address is: [email protected]
(Does NOT apply to customers from Canada.)

-----------------------

Vågar man verkligen maila både fram- och baksida av sitt kreditkort?

Någon som gjort det?
 
Jag har gjort det, är inte orolig för att dom ska missbruka det, men kanske finns det någon säkerhetsrisk på vägen om någon skulle få tag på emailet. Antar att dom är krypterade.
Johan
 
Jag har också skickat det och tyckte inte att det var så mycket att gnälla om. Dom är ju enormt stora och seriösa.

/A
 
Jo de är seriösa, men det hjälper inte precis när mailet passerar ett otal platser där det kan läsas okrypterat.

Man kanske skulle höra med dem om de kan hantera krypterade mail?
 
Hör efter om du känner dig orolig. Jag gör det inte eftersom jag inte tror att chansen att någon skulle läsa mailet och använda numret är så stor. Dessutom brukar jag föra över överflödiga pengar till annat konto under veckan jag gjort köpet. Kanske inte någon vattentät åtgärd, men jag känner mig säker.

Ja, eller faxa som Duncan föreslår, glömde skriva det.
 
My solution for internet purchases has been to get another credit card. I have a second card with a bank other than my standard bank. On that card I have no credit so if there's no money the transaction will not go through. When I want to buy something on the net and pay via credit card I transfer just enough funds to cover that particular transaction. I immediately do the transaction and that account goes back to zero, rendering the card once again useless for use.
Sooo, if someone were to try to use that credit card without me knowing it, they'd be very disappointed campers:)
It's worked for me for several years and saves me worrying to much about internet discrepencies.

Bests, Duncan
 
Varför maila nummer på kreditkort till en e-handelsplats som använder "safe" hantering?

Because Verisign uses SSL secure servers and encrypts:)

Bests, Duncan
 
SSL är ju bra för själva köpet men det skyddar inte själva kortverifieringen då man VERKLIGEN har byxorna nere. En möjlighet vore kanske att använda s.k. "e-kort" (se exempel hos t.ex. Föreningssparbanken) men då har man nog inget kort att scanna.

Jag har själv beställt på postorder i Usa och har valt att skicka en kopia på kortets framsida via fax. Inte high-tech direkt men det minimerar risken att informationen kommer på villovägar.

Jag skulle ALDRIG skicka en bild på kortets fram- och baksida via e-post! E-post är att jämföra att att skicka vykort, dvs det kan läsas av en okänd mängd nyfikna på vägen.
 
...har dragit över $2700 från mitt American Express, fast jag har inte handlat nåt...väntar fortfarande på en förklaring från dom...

(Jag behövde INTE maila eller faxa nån kopia på mitt Amex Gold)
 
Tips
Betalkort dras pengarna och vid fel kan det bli din förlust.

Kreditkort, får du en räkning hem och den räkningen kan du bestrida mot kreditkortsbolaget. Då är de svåra bekymmerna inte dina längre utan kreditkortsbolagets.
 
Nja...faktiskt så ligger bevisbördan hos din bank. Det är där du har kortet och dit du ska vända dig om det är en transaktion som du inte känner igen. Då ska banken påvisa att det verkligen är du som handlat.

Ex. en dragning på ett objektiv köpt på B&H. Då ska banken ta reda på var just den ordern blivit skickad. Som kund hos banken har du faktiskt det skyddet när du tecknar ett betalkort.

Även om det kan vara krångligt och ta tid..

Angående det här med krypterade siter osv. Är slippen i kassaapparaten hos en affär/resturang/osv krypterad ?

Jo det börjar komma babsterminaler som trunkerar ditt kortnummer, men det finns fortfarande mängder av ställen med gamla terminaler. Då är det precis lika osäkert att handla i en sådan affär/resturang/osv.. Allt beroende på hur ärlig personalen är..


/Jeppe - fortfarande inte orolig för nätköp.
 
som nätverkstekniker på en skola har jag all möjlighet att läsa folks epost, skickat och mottaget. jag skulle aldrig lita på att nån tekniker längs vägen inte utnyttjar detta. mailen kan dessutom sparas på diverse ställen, på din dator, på den mottagande datorn, den kan skickas till en administratör om något fel uppstått, alla gånger i klartext. SSL är det mest spridda och generellt sett det mest skyddade sättet att betala, och skulle något bli fel så låter det bra mycket bättre i bankens öron att du betalt via SSL än att du epostat ditt kreditnummer.
 
De vill ha det på bild av DIG för att konfimera att det verkligen är ditt kort och inte ett kortnummer ngn har snappat upp på internet.
Fantastiskt va!
 
Jag har handlat med kort några gånger och en del skickar bara till den adress som kortinnehavaren är registrerad på.
Då kan man inte beställa med stulet kortnummer och skicka till annan adress.
Nyare kort har även ett nummer på baksidan som man ska uppge vid handel med säker hantering, en slip kan ju inte visa detta nummer eftersom det inte registreras.
 
Actually, sending to only the address registered to the card should be common practice. Even as private person selling on ebay I will only send to the address registered on the card if someone pays by Paypal, for example.

Duncan
 
Hej!

Det jag undrar är om ni som har otrolig ångest för att använda kortet på nätet även har samma restriktiva hållning till att använda kort på tex restauranger? De kan ju t.o.m. skimma (så heter det väl?) ditt kort för att göra en kopia...

Och ja, en administrator har generellt sett möjlighet att kika rätt friskt i din mail och lägga ner en massa tid och energi på att leta efter kreditkortsinfo. Fast Kreti och Pleti anställda i butiken Butiken behöver inte direkt leta efter kontokortsslippar.

Det man måste fråga sig är om man vågar lita på någon överhuvudtaget. Skall man säga upp alla sina bankkontakter och ha pengarna i madrassen istället? Om man nu vågar lita på pengar... ;-)

Lite lagom med sunt förnuft skadar aldrig.


/Magnus
 
Erik Schalin skrev:
Tips
Betalkort dras pengarna och vid fel kan det bli din förlust.

Kreditkort, får du en räkning hem och den räkningen kan du bestrida mot kreditkortsbolaget. Då är de svåra bekymmerna inte dina längre utan kreditkortsbolagets.

Om du blir belastad via ett betalkort, reklamerar du det till banken som vidarebefordrar reklamationen till kortföretaget, ex VISA. I samma veva sätts motsvarande belopp in på ditt konto under utredningstiden. Visar det sig sedan att du blivit blåst så behåller du pengarna. Försöker du blåsa banken/VISA så belastas ditt konto igen.

Samma procedur för kreditkort. Enda skillnaden är att du blir utan pengar på bankkontot från det är draget tills det är tillbakasatt. Oftast dagen efter reklamation.

Sen finns det säkert tolkningarna av det där beroende på vem som försöker blåsa vem. Utgångspunkten i bedömningen är att kunden har rätt.

Den rutinen kör vi med och jag vet inte vilka rutiner andra banker har.

Självklart är bankerna oerhört rädda för att kortsystemet skall få sig en förtroendetörn vilket är en fördel för oss kosumenter i dessa ärenden.

/Banknisse till vardags...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.