Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beställa 20x20 från Crimson

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Hur ska jag göra för att få mina bilder 20x20 cm?
Jag har en bild som är 2000x2000 pixlar just nu, crimson själva skriver att den kan fås i max 25x25 cm i maximal kvalitet... men vad ska jag välja för storlek på pappret.. använder frontline.
21x30 blir ju galet... 24x30 också..

/malin
 
Klippa?

Utbudet blir ju mindre om du har kvadratformat i din kravspec. Du har nog enklare att välja såväl den kvalitet du vill ha som det pris du accepterar om du är beredd att klippa själv.

På den tiden man surade över att det inte fanns kvadratiska papper att köpa för den egna kopieringen så blev man gladare när man insåg att man fick gratis testremsor. Det blir ju knepigare idag förvisso :)
 
Vet inte hur det är på Crimson, men på Proprint t.ex. kan man beställa bilder som är 20*så lång bilden nu är (inom vissa gränser). Det innefattar även kvadratiskt.
 
jimh skrev:
Klippa?

Utbudet blir ju mindre om du har kvadratformat i din kravspec. Du har nog enklare att välja såväl den kvalitet du vill ha som det pris du accepterar om du är beredd att klippa själv.

På den tiden man surade över att det inte fanns kvadratiska papper att köpa för den egna kopieringen så blev man gladare när man insåg att man fick gratis testremsor. Det blir ju knepigare idag förvisso :)

Men om jag skickar in den nuvarande filen på 2000x2000 pixlar.. hur vet jag att bilden blir just så stor som jag vill ha den? Beror det på upplösning.. jag är verkligen kass på sånt här...

Men min tanke är att beställa 21x30 och sen klippa bort det vita.
 
Skulle gärna utnyttja Proprint men det funkar inte. Jag är nöjd med deras bilder men deras sätt att paketera bilderna fungerar inte då de alltid är mos när de kommer fram till mig. Var i kedjan det går snett vet jag inte.. jag kanske har en ovanligt aggressiv brevbärare..
 
Malin.

Ta din 20x20 bild och gör Canvas till 21x30 med vit bakgrund. Avänd Crop verktyget för att göra din bild exakt i 20cm x 20 cm. Sedan öka canvas till 21cm x 30cm. Fungerar perfekt!

Skickar du upp den utan att lägga till det vita kommer du få en bild som är 21x21 plus lite vitt på 2 av sidorna.

Beställ sedan och klipp sedan efter det.

Vet du inte hur du ska göra så maila bilden till mig så kan jag göra den klar för 21x30 utskriften.

[email protected]
 
PatrikAdolfsson skrev:
Malin.

Ta din 20x20 bild och gör Canvas till 21x30 med vit bakgrund. Avänd Crop verktyget för att göra din bild exakt i 20cm x 20 cm. Sedan öka canvas till 21cm x 30cm. Fungerar perfekt!

Skickar du upp den utan att lägga till det vita kommer du få en bild som är 21x21 plus lite vitt på 2 av sidorna.

Beställ sedan och klipp sedan efter det.

Vet du inte hur du ska göra så maila bilden till mig så kan jag göra den klar för 21x30 utskriften.

[email protected]

Tack!! Jag tror det där gick bra! Nu är det bara att vänta på bilderna.. =)

//Malin
 
Nu är jag måhända sent ute, men du är den som har pengarna och därmed den som kan få saker att hända. Maila din bildleverantör och säg precis som det är: jag vill ha X antal 20x20-bilder. din närmaste konkurrent kan ge mig det för blabla kronor, vad kan du göra för mig?
Strunta i vad de skriver på sin website.
 
janm skrev:
Nu är jag måhända sent ute, men du är den som har pengarna och därmed den som kan få saker att hända. Maila din bildleverantör och säg precis som det är: jag vill ha X antal 20x20-bilder. din närmaste konkurrent kan ge mig det för blabla kronor, vad kan du göra för mig?
Strunta i vad de skriver på sin website.
Det där är bra taktik. Jag håller med om att sånt är värt försök men ofta krävs kanske att man vill ha en mängd för att orka bry sig.. (själv har jag bl a fått jä**igt bra ränta på husköp med sån förhandling men även gratistester på printar, fotopapper e t c:)

Fast vill man inte spilla papper annars när man skickar kvadrater till labb kan man ju alltid utnyttja de överblivna 10x20 cm på ett 20x30 till småbilder. Typ plånboksbilder, en 10x15 eller testbilder för färg e t c. Känns ju roligare att klippa än bara vit yta iaf. Så snål är jag att jag lägger ihop bilder i ett 30x20dokument såna gånger och det står jag för utan att ens skämmas..
 
Lotta: jag tycker det låter smart att passa ihop det erbjudande man vill ha, men jag jab ändå inte låta bli att tycka att det är leverantörens jobb. Men det är klart, har man INGA ambitösa leverantörer går man göra jobbet åt dom.
 
Skulle gärna utnyttja Proprint men det funkar inte. Jag är nöjd med deras bilder men deras sätt att paketera bilderna fungerar inte då de alltid är mos när de kommer fram till mig. Var i kedjan det går snett vet jag inte.. jag kanske har en ovanligt aggressiv brevbärare..

...du måste ha en ovanligt aggressiv brevbärare. De senaste paketen jag fått hemskickat från Proprint har varit inpacketerade på gränsen till paranoia, sist fick jag öppna tre kartonger innan jag hittade bilderna.
 
Jo, visst har du rätt i att leverantören egentligen borde göra jobbet. Fast min uppfattning så långt jag nu kollat är att det är mer lönsamt att göra det själv iaf. Udda format (kvadrater är udda på de labb jag kollat) kostar i regel mer än en större i normalformat så de cm blir över att passa ihop kan man se som man får på köpet..
 
medman skrev:
Skulle gärna utnyttja Proprint men det funkar inte. Jag är nöjd med deras bilder men deras sätt att paketera bilderna fungerar inte då de alltid är mos när de kommer fram till mig. Var i kedjan det går snett vet jag inte.. jag kanske har en ovanligt aggressiv brevbärare..

...du måste ha en ovanligt aggressiv brevbärare. De senaste paketen jag fått hemskickat från Proprint har varit inpacketerade på gränsen till paranoia, sist fick jag öppna tre kartonger innan jag hittade bilderna.

Fast det var lika när jag bodde i gävle.. nånstans på vägen får sakerna stryk. Har inte beställt från Proprint på länge nu, och de krånglade aldrig heller. Ringde man när bilderna var mosade i hörnen så fick man nya men ofta var de också vikta i hörn och dylikt.. trist.

Har iaf skickat efter från Crimson nu.

Bra ide där lotta... ska komma ihåg det till nästa gång.. =)

//Malin
 
På Proprint kostar en 20,3x20,3 19,55 och en 20,3x30,5 kostar 29,00. Så udda format behöver inte alltid vara dyrare.
 
Labbnisse skrev:
På Proprint kostar en 20,3x20,3 19,55 och en 20,3x30,5 kostar 29,00. Så udda format behöver inte alltid vara dyrare.

Mjoo... fast 21x30 kostar 15 kr hos crimson.. så det blir ändå billigare... å med en vass kniv är det inga problem att skära själv sen...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.