Annons

Bessa-R - vilka objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Petersson

Aktiv medlem
Hej,

är på resa och har ramlat över en Voigtländer Bessa-R i en kamerabutik. Jag kan nog köpa den för ett vettigt pris. Men det behövs ju också objektiv. Finns det någon som vet vad man får lägga ut för en hyfsad, snabb vidvinkel?

tack på förhand för svaren
Erik Petersson

Har ingen aning, men förhoppningsvis finns det någon Bessa-wisser här som kan hjälpa.

(Ber om ursäkt, var bara tvungen ... :) )

Bessa R har 39mm Leica gänga, alltså ingen bajonett. När det gäller beg optik kan det nog bli svårt, men voigtländers egna vidvinklar är fina. Om du skall köpa begagnat skulle jag rekommendera dig att titta på Bessorna som har L-bajonett. Skulle tro att dessa också går att få för en ganska billig peng.

Tja, den här kameran står alldeles ensam i ett skyltfönster. Vem är jag att då gå förbi den?

Kanske ryssarna har gjort bra glas som passar på den?

Så vitt jag vet så finns det en hel del nytillverkad Voigtländer/Cosina-optik att tillgå med 39mm Leicagänga. Titta på LP-Fotos hemsida.

Thomas H skrev:
Så vitt jag vet så finns det en hel del nytillverkad Voigtländer/Cosina-optik att tillgå med 39mm Leicagänga. Titta på LP-Fotos hemsida.

Ja, fast de kostar flera tusen. Jag hade tänkt att köpa något billigt, men då kanske Bessa-R är fel kamera...

Den jag höll i min hand för några timmar sedan hade skruvgängor: Bessa-R. Men Bessa-R2 och senare kameror ska tydligen ha haft en bajonett.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto