ANNONS
Annons

Beslutsångest inför val av lämpliga gluggar till D200

Produkter
(logga in för att koppla)
keckax skrev:
Jo, 10,5:an är lite extrem, Men om du har fotoredigeringsprogrammet "Nikon Capture" så går det att trolla om gluggen till en mer "normal" vidvinkel.
Annars är det Sigmas 14/2,8 eller Nikons motsvarighet som gäller än så länge (kommer nog snart fler).

Tokina och Nikon 12-24 har 4 som största bländare. Båda dom är kalasfina enligt tester.

Lycka till med dina val!

/K
ok, 10.5 är mer intressan i så fall, annars får jag vänta en stund till det kommer några fler på markanden, just i frågan om dessa vidvinklar för innomhus bruk.

M.Saaw skrev:
Nikon och Tokinan har f4 över hela zoomomfånget.
Om du skall ta interiörer är ju stativ nästan krav, i alla fall om du skall ha naturligt ljus.

Sedan är det ju oftast önskvärt med lite högre bländartal, så du får skärpedjup genom hela rummet.

Så bländare är kanske inte topp prio, men annars är ju Sigma 18-50mm F2.8 EX DC MACRO ett bra alternativ.

Den har inte en extrem vidvinkel, men f2.8 över hela.
---

Har dåligt med tid, men skulle kanske kunna visa 80-200:an och min favorit 28-75 Tamron (tyvärr inte tillräckligt vidvinkel till interiör).

Fast ett bra tips är Scandinavian i Mölndal. De visar dig gärna objektiv och låter dig oftast testa med egen kamera så du kan se om du gillar resultatet. Tyvärr är motiven runt butiken inte så spännande.

YFO är ett annat alternativ, du kan hyra objektiv och testa. Lite dyrt och man måste lägga ut handpenning som motsvarar kostnaden t.ex. 19.000:- för en 70-200 f2.8 VR. För en helg får man lägga ca 1400:- ex moms. Men det ger möjlighet att testa ordentligt. De erbjuder också ibland att man får kostnaden för hyran avdragen om man köper ett motsvarande objektiv inom en månad.

Ok detta var intressant att man kan testa hos dessa affärer , detta viste jag inte heller , det var bra tackar för det, då ska jag försöka ta mig dit , till Mölndal ska jag på eftermiddagen så det ska bli en sväng till Scandinavian, och kanske Yfo. Adresser bör man nog hitta på nätet.

Det där med att man behöver stativ, så är det oslagbart, då spelar det ingen större roll om stora bländare visserligen, men saken är att jag inte får plats med stativ alla gånger. Sen är det dokumentations foto på processen, uppbyggnaden då blir rörelserna suddiga då får det bli blixt i alla fall i kombination med befintligt ljus. Men jag har inte lyckats med några bra presentationsbilder så att jag är nöjd , med min 24-85 mm f3,8-4,5. därför är jag ute efter en med större vidvinkel samt en som är något ljusare där man skulle kunna ta på fri hand i värsta fall. Men jag håller med att stativ är det bästa. Har införskaffat mig faktiskt en liten fäste med sug propp på ena sida så att man kan sätta den på glas eller kakel sen kan man skriva fast kameran som vanligt på den ska prova den i dagarna får se hur den visar sig . Det är ett alternativ i trånga badrum till stora stativet i alla fall.
Men stor tack för tipsen med dessa affärer. God morgon föresten glömde säja det ,
*L*

Max

Makten skrev:
Är man nere och nosar på 10-14mm så blir det jävligt stort skärpedjup även vid f/4, så det är inte nåt större problem för såna vidvinklar.

Ja jag vill nog testa denna glugg faktisk få se vad den visar.Det är vidvinkel som lockar där i alla fall.

Maximilian40 skrev:
Men jag håller med att stativ är det bästa. Har införskaffat mig faktiskt en liten fäste med sug propp på ena sida så att man kan sätta den på glas eller kakel sen kan man skriva fast kameran som vanligt på den ska prova den i dagarna får se hur den visar sig . Det är ett alternativ i trånga badrum till stora stativet i alla fall.
Men stor tack för tipsen med dessa affärer. God morgon föresten glömde säja det ,
*L*

Max

Du tyckte att ett stativ var osmidigt men du kanske inte har funderat på monopods?

Hej, ju det blev jag något kanske, jag testade 20 mm AF 2,8 glugg , den funkar bra och är skarp men jag får inte den vid vinkel som jag är ute efter så den lär bli för andra fotografering i så fall, testade även en 14 mm sigma tele och där var jag ute att se vidvinkeln bara den var bättre så det lär bli någon i den formatet jag får införskaffa sen testade jag privat en 80-200 skjutzoom AF glugg och den var tung visserligen men mycket fin skärpa. Lite synd att det inte fans möjlighet på den för stativ fäste med tanken att det kommer att bli bra tungt att hålla den för hand när man ska följa motivet i rörelse en längre tid. Men det återstår att se om det blir något av det, har inte testat 35-70mm f2,8 zoomen än. Men den ska vara bra skärpa så jag är nyfiken på den. En 60mm Nikon med makro är jag rekommenderad med , men har inte testat den än. Det blir en och annan tanken man får, men vad jag är helt klar med att fasta gluggarna levererar klart överlägsen kvalité än zoomarna. 50mm f1,8 var testat i lördags kväll under fest tillställning något mörk dämpad ljus så det fick blixten vara på , men den skärpan jag fick och färg återgivning i kläder med mera var riktig förföriska faktisk. Den är jag riktig nöjd med så den finns nu i min kamera väskan med en 24-85mm f3,5-4,5G ED.
Oh ja en 105 mm 2,5 har jag provat med, gamla klassiker den var skarp men helt manuell skärpeinställning funkar utmärkt i bra belysning dok har lite svårt i något mörkare att se om den är inställd. Den var privat och personen som har den vet inte vad den ska ha för pris, och jag är inte så insatt i det heller vad en 105mm f25 är värt nu på marknaden, lika så för en 20mm 2,8 Af. D gluggen. Är det någon som känner till att lämna ett tips om vad dem kan vara värda. De är i bra skick och så funkar som det ska vad jag ser . Men vad ska man pröjsa för dem?
Vänligen
Max

Runt 2-2500kr ska du kunna hitta en AF 20/2,8 tycker jag. Bry dej inte så mycket om vilken variant det är. "D" heter den nyaste, men den äldre icke "D" är lika bra och i allmänhet lite billigare. Gå bara på skicket!

/K

20 mm som jag har möjlighet att köpa är en D variant men får se vad jag hittar. har hört att AF 35 -70mm 2,8 ska vara grym bra glugg i frågan om skärpan även på största bländaren. men sen fins det lite varianter av denna glugg med, med *D* utan *D* med macro... vilken ska man ha

Skall själv ta en titt på Sigma 10-20mm, den skall vara bra avseende CA och skärpa. Nackdelen är mycket vinjetering och att den inte är ljusstarkast (f4,5-5,6).

Men efter att tittat på http://www.pbase.com/
så tycker jag att de bilderna som är tagna med objektivet ger helt OK bilder avseende vinjetering. Och i avvägning mellan zoomomfånget och ljusstyrka så väljer jag omfång. Tråkigt att man inte kan få båda. Alternativet är ju ett Tokina 12-24 f4, men skillnaden i mellan f4 och f4.5 är inte så stor så jag känner att det är ett problem. Viktigast är att få bra vidvinkel till ett OK pris.

Men jag får nog ta mitt eget råd och ta en sväng till Scandinavian och kolla på båda.
___

80-200 finns i två varianter med vridzoom och dessa har båda stativfäste om jag inte mins fel. 80-200 f2.8 AF-S versionen har det i allafall. Saknar det dock på min och tyvärr kostar ett nytt runt 1000:-

Men det är en skarp och snabb AF på den, sedan ger den mycket fina bilder.

Sedan kan jag bara gratulera till köpet av 50 f1.8 den är i förhållande till pris ett grymt bra objektiv, kanske lite plastigt och med en aning högljud AF. Men vilka bilder det blir.

Lycka till med fortsatta val.

Maximilian40 skrev:
Vi kanske dra tillsammans till Scandinavian och testa lite gluggar där

Får bli nästa vecka i så fall.
Då kan du testa mitt Nikon 80-200 och Tamron 28-75.

Skickar in ett nytt medelande hit om jag tror att det blir nån tid kvar i nästa vecka.

Mikael

M.Saaw skrev:
Får bli nästa vecka i så fall.
Då kan du testa mitt Nikon 80-200 och Tamron 28-75.

Skickar in ett nytt medelande hit om jag tror att det blir nån tid kvar i nästa vecka.

Mikael
god morgon det låter bra, som det ser ut nu för min del så är jag upptagen bara onsdag och fredag nästa så jag kan när som typ. Det ska bli skoj att testa de gluggarna med

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar