Hej, ju det blev jag något kanske, jag testade 20 mm AF 2,8 glugg , den funkar bra och är skarp men jag får inte den vid vinkel som jag är ute efter så den lär bli för andra fotografering i så fall, testade även en 14 mm sigma tele och där var jag ute att se vidvinkeln bara den var bättre så det lär bli någon i den formatet jag får införskaffa sen testade jag privat en 80-200 skjutzoom AF glugg och den var tung visserligen men mycket fin skärpa. Lite synd att det inte fans möjlighet på den för stativ fäste med tanken att det kommer att bli bra tungt att hålla den för hand när man ska följa motivet i rörelse en längre tid. Men det återstår att se om det blir något av det, har inte testat 35-70mm f2,8 zoomen än. Men den ska vara bra skärpa så jag är nyfiken på den. En 60mm Nikon med makro är jag rekommenderad med , men har inte testat den än. Det blir en och annan tanken man får, men vad jag är helt klar med att fasta gluggarna levererar klart överlägsen kvalité än zoomarna. 50mm f1,8 var testat i lördags kväll under fest tillställning något mörk dämpad ljus så det fick blixten vara på , men den skärpan jag fick och färg återgivning i kläder med mera var riktig förföriska faktisk. Den är jag riktig nöjd med så den finns nu i min kamera väskan med en 24-85mm f3,5-4,5G ED.
Oh ja en 105 mm 2,5 har jag provat med, gamla klassiker den var skarp men helt manuell skärpeinställning funkar utmärkt i bra belysning dok har lite svårt i något mörkare att se om den är inställd. Den var privat och personen som har den vet inte vad den ska ha för pris, och jag är inte så insatt i det heller vad en 105mm f25 är värt nu på marknaden, lika så för en 20mm 2,8 Af. D gluggen. Är det någon som känner till att lämna ett tips om vad dem kan vara värda. De är i bra skick och så funkar som det ska vad jag ser . Men vad ska man pröjsa för dem?
Vänligen
Max