Har noggrannt och hittills under tystnad läst allt som skrivits här i allmänhet, och vad du själv skrivit i synnerhet. Med detta som bas ska jag nu göra ett försök att hjälpa dig ut ur din beslutsångest!
Du skriver själv att Nikon D80 låg bättre i handen än vad Canon 400D gjorde. Eftersom du säger dig vara så osäker, så vill jag först svara på frågan - Är detta korrekt? Eller är det inbillning som kommer av din oerfarenhet?
Naturligtvis finns det vissa skillnader i människors händer som kan göra att man kan ha något olika uppfattning om hur stora skillnaderna är, men det är nog inte många som är av annan uppfattning än att Nikons kameror generellt har bättre ergonomi än Canons, och sämst bland deras är 400D (sämsta bland alla "de fyra storas", skulle jag vilja säga). För egen del tycker jag att den är alldeles bedrövlig, jag får en mycket ostabil fattning. Greppet för högerhanden är alldeles för litet och för "vasst", och "skåran" mellan objektivet och greppet är för grund och smal. D80:s grepp är avsevärt bättre.
Är detta något som har betydelse?
Ja, definitivt!
Är greppet bra så jobbar du snabbare, dvs fångar ögonblicket bättre.
Du har ett stadigare grepp, dvs du får skarpare bilder.
Det känns skönare, dvs du kommer att uppleva ditt "plåtande" som mera tillfredsställande.
Du kommer att ha med dig kameran oftare, eftersom det blir roligare.
Detta trots att den är aningen större än en 400D - den skillnaden vänjer du dig snabbt vid. F.ö. går det inte att göra små kameror som man kan hålla bra. Dessutom kör ju många med betydligt större kameror än med D80. Även med mellanformatskameror. Det finns också en och annan som kör t.o.m. med storformat!
Den andra saken som du oroar dig över är ifall kitobjektivet är tillräckligt bra. Med det lite dyrare Nikon 18-70/3,5-4,5 så får du jämfört med kitobjektivet större zoomomfång, högre ljusstyrka och bättre bildkvalitet. Merkostnaden för detta objektiv är inte så jättestor, så ifall du har möjlighet att lägga till dessa tusenlappar så är min rekommendation att du gör så. Väljer du istället kitobjektivet, så kommer du förmodligen sedan att hela tiden gå och undra - Valde jag rätt? Skulle jag inte ha tagit det bättre objektivet istället? Eller hur?
Men ifall du väljer den bättre normalzoomen från början, så finns det ju sedan ingenting du behöver gå och oroa dig över - då har redan du ett bra objektiv som kommer att räcka länge.
Det kan ibland ha vissa fördelar att välja samma system som kompisarna, som redan sagts. Men man ska inte överdriva detta. Ifall det bara är någon enstaka, så kan det ju lätt bli så att någon eller några andra kompisar också plötsligt blir fotointresserade och väljer något av de andra systemen. Dessutom kan du räkna bort alla som inte har mycket mer än kitobjektivet, dessa kompisar har du ändå ingen "nytta" av i detta sammanhang. För att du ska ha nytta av kompisarna krävs dels att de är "prylbögar", och dels att de är villiga att låna ut sina grejor, förstås! Och förr eller senare så flyttar ändå kompisarna pga att de får jobb, hittar kärleken e.d. på annan ort. Och även om du har kvar kontakten, så har du då inte längre någon praktisk nytta av dem som "kamerapryllånebanker". Dessutom finns det ju inga som helst garantier för att de har precis samma tycke och smak som du. Till yttermera visso kan de ju också mycket väl ha gjort dåliga val! Gör du ett bättre val, kan du istället få andra kompisar att senare välja samma system som du, och då kan du ju få möjlighet att låna prylar senare.
Och även om du skulle ha en hel klass med kompisar som har valt ett annat system, och att de har massor med objektiv och tillbehör, och att de är villiga att låna ut dessa till dig, så är detta ändå utan betydelse, ifall du har hittat ett annat system som du själv trivs bättre med!
Sammanfattningsvis - Ifall du väljer Nikon D80 med den bättre normalzoomen så tror jag att din beslutsångest snart kommer att ha försvunnit.
Känns det bättre nu efter att du har läst detta?
Bra! Då har du stärkts så mycket att du med ett större lugn kan gå ut i världen och göra ditt val.
Och här skulle sagan kunna sluta. Men när du går ut i världen, så kommer du att finna att den är mycket större än att bestå av enbart Nikon och Canon. Har din självkänsla stärkts så mycket att du kan möta den verkliga världen?
Om inte, läs då INTE mitt nästa inlägg, utan välj istället det jag föreslår ovan. Detta förslag kommer nämligen inte alls från mig - jag har bara vaskat fram det du själv redan skrivit att du tycker!
Så, vill du att jag ska skriva mer?