Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beslutsångest! D80 eller 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

SantaPola

Aktiv medlem
Köpte en Nikon D80 + 18-55 objektivet igår och har fortfarande inte öppnat förpackningen. Känner hur beslutsångesten fortfarande finns kvar. Det stod alltså mellan Canon EOS 400D och Nikon D80.
Jag valde Nikon D80 för att expediten hade den själv och sa så mycket gott om den + att jag tyckte den kändes stabilare i handen. Men Canon känns smidigare att ta med sig överallt för att den är lättare och mindre.

Sedan har jag hört att många fått pixelfel och sådant med sin Nikon, och jag vill inte hålla på att skcika den för reparation hela tiden och har även hört att Nikon har dålig service. Stämmer det? Men då var det greppet som var bättre på den...

Har aldrig ägt en systemkamera förr, däremot fotar jag med skolans systemkameror. Har ett väldigt start intresse för foto och vill ha en kamera att utvecklas med:)

känns den bra, är den bra!

Desstuom är d80 en bättre kamera jämnfört med 400d (då de egentligen inte går att jämnföra för 400d är mer i d50-klassen (och d40x-klassen).

nåja.. jag har inte haft så mycket strul med min d80 udner de 1½ åren jag haft den!

Behåll du din D80 - det är en underbar kamera!

Vad menar du med pixelfel? Döda pixlar på bilderna (det har alla kameror) eller på LCD-skärmen?

Med D80 står du åtminstone ut lite ur mängden :) 400D verkar vara systemkamerornas motsvarighet till ipod.

"En sån har jag själv" är nog det äldsta säljtricket i boken! :)

Men även om det är sant så är det väl ointressant. X tusen personer äger en 400D, Y tusen personer äger en D80, spelar det någon roll?

Visst kan man jämföra D80 med 400D, Sara gör ju det! :) Snacket om "en annan klass" är ofta överdrivet. Det är mer en skala där de dyrare kamerorna oftast erbjuder lite mer än de billigare men några gigantiska skillnader är det inte och när det kommer till själva bildkvalitén så är skillnaderna marginella.

Om du fastnade för Nikon D80 så finns det väl ingen anledning att ändra dig? Kan inte tänka mig att de har har märkbart mer (eller mindre) fel än Canon.

Från början var jag mer inne på Canon, men jag är väldigt lättpåverkad av vad andra säger. Den enda saken som jag själv vet är bättre med nikon är greppet, men objektivet är tyngre och klumpigare att ha med sig överallt (Kommer mest fota utan stativ).

Om det skulle vara så att det upppstår något fel med kameran som jag själv inte skapat, får man gratis reparation då? Jag menar, man borde ju få en kamera utan fel då man betalat så pass mycket för den. Eller tänker jag fel?

Med tiden kommer du att vänja dig med den storlek på objektiv och kamera som du har - oavsett vilken du valt. Båda är i vart fall för stora för att gå ner i fickan så några gram hit och dit och någon centimeter här eller där spelar inte så stor roll.

När jag köpte min 400D tyckte jag den var STOR jämfört med kompakten jag hade förut. Idag är den LITEN jämfört med min 40D.

Utvecklas ditt fotointresse kommer du säkert att skaffa fler objektiv, kanske något litet behändigt 50/1.8 och kanske någon större klumpig tele-zomm.

Alltså det du känner idag kommer säkert att ändras med tiden.

Angående fel, ja i princip är det så, men när det gäller just LCD displayer (på datorer, kameror) osv kan tillverkarna ha en policy där man inte reparerar om felet är obetydligt. Vet inte exakt hur det är med kameror.

Sluta oroa dig, sluta fundera, sluta tänk på vad andra säger. Slit upp paketet och sätt igång och fota! :)

Lycka till!

Storleken och greppet är subjektivt, men också troligen den enda vettiga anledningen till att välja 400D framför en D80. Om du kan stå ut med det så blir du säkert nöjd med Nikonen.

Självklart går garantifel på garantin och är gratis. Min erfarenhet är att Nikon klart spöar Canon på serviceområdet.

Senast ändrad:
Båda är mycket bra kameror. Så klart finns det bättre, men det gör det ju alltid, eller hur? Det finns alltid "nästa", men strunta i det och fokusera på att fotografera nu - inte "om ett tag" när du kanske har nästa kamera...

När det kommer till att faktiskt ha med kameran så ofta som möjligt är det nog ingen större skillnad mellan D80 och 400D. Om du orkar eller kan ta med dig en 400D kan du väl lika gärna ta med dig en D80, det är ju ingen enorm skillnad. En väska eller kamera i rem över axeln lär du dig att gå med, och det tar tid att vänjas vid att ha den med. Kanske framför allt för att man är lite överbeskyddande över nyinköpta prylar - så fungerar i varje fall jag.

Jag har med mig min 350D överallt, nästan jämt nu. I väska eller bara i remmen över axeln. Den tål det, och det gör din D80 också.

Var nöjd med ett gott köp och vet att jag kommer avundas det fina greppet på din D80. :)

Jag har haft min D80 i snart ett år nu, den har varit med på många resor i Asien, från stränder i Thailand till Mt Everst på 5250m och den har aldrig krånglat.

Den är en helt underbar kamera där alla reglar sitter logiskt, Du hittar allt på en gång och meny systemet är enkelt att lära sig, allt bara finns där.

Jag kände på en 400d, och den kändes inte lika bra i handen, meny systemet var, enl. mig inte alla lika logiskt, den kändes i överlag mera plastig.

Öppna paketet och sätt igång :)

Okej, så jag kanske endå borde ge en en chans och testa den. Har ju öppet köp i 30 dagar och då får man ha testat den men alla sakerna ska vara i nyskick och finnas kvar.

Nu har jag mest hört bra saker med nikonkameran och tänkte höra: Finns det något som är sämre med Nikon D80 än Canon 400D?
Blir det ett annat brus i bilderna vid höga Isotal?
Är kameran lätt att lära sig om man aldrig använt en nikon förr?
Hörde någonstans att Nikon d80 inte hade spegeluppfällning, ved menas med det och är det något som inte kommer påverka mig?
Vad är billigast, Nikons tillbehör och objektiv eller Canons?

Vore tacksam för svar på mina frågor!

Spegeluppfällning används när man har väldigt långa slutartider kombinerat med stativ & teleobjektiv för att förhindra skakningsoskärpa. Men om du inte tänkt använda stativ och plåta den typen bilder spelar det ingen roll.

lagus skrev:
Spegeluppfällning används när man har väldigt långa slutartider kombinerat med stativ & teleobjektiv för att förhindra skakningsoskärpa. Men om du inte tänkt använda stativ och plåta den typen bilder spelar det ingen roll.

Okej. Men om jag skulle vilja ta bilder med långa slutartider och stativ då? Får jag skakningsoskärpa då?

Sedan en till fråga (men glöm inte frågorna i mitt förra svar): Är kit objektivet 18-55 något som duger eller borde jag stasta på 18-70 eller 18-135? Vad är skillnade mellan dessa tre förutom brännvidden?

SantaPola skrev:
Okej, så jag kanske endå borde ge en en chans och testa den. Har ju öppet köp i 30 dagar och då får man ha testat den men alla sakerna ska vara i nyskick och finnas kvar.

Nu har jag mest hört bra saker med nikonkameran och tänkte höra: Finns det något som är sämre med Nikon D80 än Canon 400D?
Blir det ett annat brus i bilderna vid höga Isotal?
Är kameran lätt att lära sig om man aldrig använt en nikon förr?
Hörde någonstans att Nikon d80 inte hade spegeluppfällning, ved menas med det och är det något som inte kommer påverka mig?
Vad är billigast, Nikons tillbehör och objektiv eller Canons?

Vore tacksam för svar på mina frågor!

D80 var min första system kamera, även min första Nikon kamera. Från första dagen hade jag inga egentliga problem. Det som kan vara lite knepigt är att lära sig Matrix ljusmätningen. Om det finns både mörka och ljusa delar så överexponerar gärna D 80, lös detta med att använda exponerings komp.
Om du ställer in den på tex - 0.3 eller -0.7. så blir det oftast rätt. Jag har den nästan alltid på -0.3 när jag är ute i solen tex. Det är inget som du behöver ställa in efter varje kort utan den inställningen finns där tills du ändrar den.

Om du ska ta kort på människor och exponeringen verkligen inte får bli fel, använd spot ljus mätningen istället.

Om du vill ha ett skarpt och billigt objektiv köp nikon's 50 mm f 1.8. Du får det för ca 1000 kr. Det passar perfekt för porträtt.

Mina bilder blev märkbart bättre när jag lärde mig hur kameran tänker när den mäster ljus tillsammans med att använda exponerings komp. på rätt sätt.

Tänk också på att ställa in max gräns för ISO om du använder Auto. Jag har 400 som max gräns, för den har en förmåga att dra iväg på höga iso tal om det är mörkt, vilket man alltid inte vill.

Lycka till!

En till sak, du kan också ställa i skärpan på +2 om du vill ha lite skarpare bilder utan att hålla på med efter behandling.

Hmm, Nikon dålig service? Vem har sagt det. Jämfört med Canon så är det nog tvärt om. Pixelfel har jag aldrig heller hört skulle vara vanligare på Nikon än andra kameror. Har du några Canonfotande polare som tutat i dej det där eller? ;)

Behåll du din D80 och ut och fota med dej.

Kostic skrev:
D80 var min första system kamera, även min första Nikon kamera. Från första dagen hade jag inga egentliga problem. Det som kan vara lite knepigt är att lära sig Matrix ljusmätningen. Om det finns både mörka och ljusa delar så överexponerar gärna D 80, lös detta med att använda exponerings komp.
Om du ställer in den på tex - 0.3 eller -0.7. så blir det oftast rätt. Jag har den nästan alltid på -0.3 när jag är ute i solen tex. Det är inget som du behöver ställa in efter varje kort utan den inställningen finns där tills du ändrar den.

Om du ska ta kort på människor och exponeringen verkligen inte får bli fel, använd spot ljus mätningen istället.

Om du vill ha ett skarpt och billigt objektiv köp nikon's 50 mm f 1.8. Du får det för ca 1000 kr. Det passar perfekt för porträtt.

Mina bilder blev märkbart bättre när jag lärde mig hur kameran tänker när den mäster ljus tillsammans med att använda exponerings komp. på rätt sätt.

Tänk också på att ställa in max gräns för ISO om du använder Auto. Jag har 400 som max gräns, för den har en förmåga att dra iväg på höga iso tal om det är mörkt, vilket man alltid inte vill.

Lycka till!

Oj, det där kändes lite knepigt. Jag har inte ens en aning var på kameran man ställer in det. Så om jag skulle fota med kameran genom att bara ställa in t ex. iso och bländare så kommer jag få överexponerade bilder?

SantaPola skrev:
Okej. Men om jag skulle vilja ta bilder med långa slutartider och stativ då? Får jag skakningsoskärpa då?

Sedan en till fråga (men glöm inte frågorna i mitt förra svar): Är kit objektivet 18-55 något som duger eller borde jag stasta på 18-70 eller 18-135? Vad är skillnade mellan dessa tre förutom brännvidden?

Hej Sara
För det första är D80 en mycket trevlig kamera.
Den har i stället för spegeluppfällning en funktion som heter fördröjd exponering som kan användas vid långa exponeringar. Den gör att eponeringen fördröjs 0,4 sekunder så att vibrationerna från spegeln hinner dö ut innan exponeringen börjar.

Ang. kittobjektiven finns det mycket tester, resensioner, och inlägg på nätet.

Men 18-70 skiljer sig lite från de övriga genom att kännas lite rejälare och lite mer välbyggd. men fram för allt är den ljusstarkare f3,5-4,5 i stället för f3-5-5,6. Observera också att 18-135 når f5,6 redan vid 70mm brännvidd. Vad som har högst prioritet för just dig, ljusstyrka , brännvid eller pris. Det får du avgöra själv.

Lycka till
/ Siste

SantaPola skrev:
Oj, det där kändes lite knepigt. Jag har inte ens en aning var på kameran man ställer in det. Så om jag skulle fota med kameran genom att bara ställa in t ex. iso och bländare så kommer jag få överexponerade bilder?

Väldigt enkelt:
Förutsatt att du har programvalsratten inställd på P, S A eller M:

Håll ned [+/-] -knappen uppe vid avtryckaren samtidigt som du snurrar på bakre inmatningshjulet med tummen åt önskat håll. Kika i sökarens nederkant så ser du hur många steg (1/3-steg förvalt) du påverkar.

/M

OM det är så som jag tycker mig läsa mellan raderna att du i princip hade bestämt dig för att köpa en canon och sen blev du omkullpratad av försäljaren och kom hem med en nikon och att du har lite ont i magen för att det egentligen inte var den kameran du ville ha så tycker jag att du ska byta den.

Jag gjorde själv en liknande grej för några år sedan och den kameran ligger i princip oanvänd i byrålådan. Det är både ologiskt och irrationellt, det är inget fel på kameran, det var bara det att det inte var DEN kameran jag egentligen ville ha.

Så om allt fortfarande ligger i sin låda och du har öppet köp så finns det ingen anledning att behålla kameran om det egentligen var en annan du ville ha. Att den fortfarande ligger ouppackad tycker jag tyder på att du inte här helt nöjd med ditt köp, för då hade du nog slitet upp paketet så fort du kom hem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar