Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beskuren i lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
När jag importerar raw-bilder från Fulifilm X-E1 till Lightroom beskärs de automatiskt. I beskärningsverktyget i LR står att bilderna importerades "som de fotograferades" men det knepiga är att jag hittar ingen inställning för bildformatet i kameran. Någon som varit med om nåt liknande från någon kamera?

Ett möjligt skäl..

... skulle kunna vara att du ställt in LR på automatisk objektivkallibrering. Om du har denna inställning aktiverad så försöker LR justera bilderna, och om det då blir gråa ytor i kanterna så beskärs bilden.

Jag tror det är en "Fuji-grej"

Vi diskuterade något liknande i X10-tråden:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=137090&page=18

Utsnittet är helt enkelt olika på en JPG och en RAW!

Hmmm, verkar knepigt! Bilderna tas in i LR helt OK med de blir beskurna i en "panoramaaktig" stil. Ser inte just nu hur många pixlar beskärningen sparar men den skär både upptill och ned till. Förvisso finns originalmåtten kvar men jag måste sitta och manuellt beskära om alla bilder i LR och det känns mycket frustrerande ...

Lightroom använder ju informationen i metadatan för att läsa bildformatet. Det är inte så att du har haft kameran inställd på 16:9?

Du kan läsa en bit ner i denna forrumtråd. Några intressanta iakttagelser....

http://feedback.photoshop.com/photo...c_trouble_with_canon_5d_mark_iii_aspect_ratio

Ja, jag trodde nog att det var så först men i min Fujifilm går det inte att ställa bildformatet för raw. Det är endast till jpg-bilder som formatet går att ställa ... förstår inte varför! Jag kan inte hitta någon formatinställning i kameran som skulle passa.

Hmm...nu är ju jag ingen Fujiägare men Image Size (typ 3:2, 16:9 etc) och Image Qality (RAW eller JPEG) ställs väl oberoende av varandra. Om du har kameran inställd på RAW och öppnar quickmenyn med Q. Kollar på ruta 2 från vänster och uppifrån. Är den inaktiv då?

Hmm...nu är ju jag ingen Fujiägare men Image Size (typ 3:2, 16:9 etc) och Image Qality (RAW eller JPEG) ställs väl oberoende av varandra. Om du har kameran inställd på RAW och öppnar quickmenyn med Q. Kollar på ruta 2 från vänster och uppifrån. Är den inaktiv då?

Njaaa, när kameran är inställd på bara raw (utan tillhörande jpg-bild) så går det inte att ställa bildstorlek. Det går att ställa bildsorlek om jag fotar enbart jpg eller raw+jpg.

Hmmm, verkar knepigt! Bilderna tas in i LR helt OK med de blir beskurna i en "panoramaaktig" stil. Ser inte just nu hur många pixlar beskärningen sparar men den skär både upptill och ned till. Förvisso finns originalmåtten kvar men jag måste sitta och manuellt beskära om alla bilder i LR och det känns mycket frustrerande ...

OK, detta verkar ju vara liet annorlunda fenomen än det som vi hade med X10, där var informationen helt enkelt olika i JPG och RAW.

Hur mycket är det som beskuret? Några få pixlar eller är det en helt annan proportion?

När du tar upp beskärningsverktyget första gången, är det då en begränsad "ruta" du ser?

OK, detta verkar ju vara liet annorlunda fenomen än det som vi hade med X10, där var informationen helt enkelt olika i JPG och RAW.

Hur mycket är det som beskuret? Några få pixlar eller är det en helt annan proportion?

När du tar upp beskärningsverktyget första gången, är det då en begränsad "ruta" du ser?

Har inte siffrorna där jag sitter just nu men det blir beskuret upptill och nedtill så det blir lite panoramakänsla i bilden. Det verkar som hela originalbilden är kvar med all information i LR men det är oerhört enerverande att sitta och manuellt göra om alla beskärningarna i bilderna som kommer in i LR.

Går det att ställa bildstorlek i X10 när den är inställd på bara raw?

Har inte siffrorna där jag sitter just nu men det blir beskuret upptill och nedtill så det blir lite panoramakänsla i bilden. Det verkar som hela originalbilden är kvar med all information i LR men det är oerhört enerverande att sitta och manuellt göra om alla beskärningarna i bilderna som kommer in i LR.

Går det att ställa bildstorlek i X10 när den är inställd på bara raw?

Har du på något sätt (ev av misstag) fått med en beskärning i den förinställning som tillämpas vid importen?

Anders W

Bra tanke - så skulle det ju kunna vara! Ola, har bilderna symbolen för redigering på sig efter import?
Osäker, men jag tror inte det blir någon redigeringssymbol på tumnageln för justeringar gjorda med förinställningen. Observera också att även om man väljer "Ingen" under förinställningar micklas det med bilden. Bland annat grundskärps den. Även valet "Ingen" kan ändras/göras om av användaren (är jag nästan säker på).

Anders W

Osäker, men jag tror inte det blir någon redigeringssymbol på tumnageln för justeringar gjorda med förinställningen. Observera också att även om man väljer "Ingen" under förinställningar micklas det med bilden. Bland annat grundskärps den. Även valet "Ingen" kan ändras/göras om av användaren (är jag nästan säker på).

Anders W

Det finns ju två varianter.

Det ena är att man ändrat default inställningarna - då blir det som du säger ingen symbol.

Det andra är att man har någon preset som man lägger på i samband med importen, då får man symbolen.

Importerade en rawbild från en Nikonkamera och den blir helt perfekt, ingen beskärning. Importerade en rawbild från en Panasonickamera och den blir helt perfekt, ingen beskärning. Importerade en rawbild från Fujifilmkameran och den blir direkt beskuren till 4896x2760 pixlar. Originalbilden på 4896x3264 pixlar finns kvar och går att återfå om man återställer beskärningen.

Jag tolkar det som att det är någon inställning i kameran som jag inte förstår eller någon "Fujigrej" som inte går att göra något åt. Jag hoppas ju självfallet på att det är min inkompetens som ställt till det och att det bara är att snabbt ställa in kameran så blir det bra ... men man vet aldrig :)

Kolla kommentarerna på denna sida,

http://connect.dpreview.com/previews/fujifilm-x-e1/2

Sedan, en annan sida, scrolla ned till rubriken"Default User Crop". Läs texten och följ sedan länken i slutet av stycket (till en plug-in).

http://blogs.adobe.com/lightroomjournal/

Kan något av detta vara till nytta?

Läste inte allt ordentligt men det tycks som om Adobe vet att det är nåt krångel med beskärningen. Jaha, får väl hoppas på att de kan rätta till saker i framtida versioner av LR då ... hmmm!

4896x2760 pixlar är ju 16:9-format, så det känns ju som att RAW-bilden får den inställningen applicerad på nåt sätt. Är kameran ställd på 16:9? Eller nåt annat?

Fattar inte vad som händer! Det verkar inte vara fler Fujikameror som gör som min. Alla bilder blir 16:9-format när de åker in i Lightroom från Fujikameran ... märkligt! Har aldrig hänt med någon annan kamera förut och det händer in med mina andra nuvarande kameror heller. Hände inget i senaste uppdateringen av LR heller!

Ingen annan som erfarit detta?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar