Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beskärning

Produkter
(logga in för att koppla)

Ante_99

Medlem
Jag är nog dum men detta får jag inte ihop.
Jag skall beskära en bild som är 116,34 cm * 84 cm, dvs lika stor som fyra A-4 ark. När jag sedan beskär med "crop-verkyget" inställt på 29,7 cm * 21 cm, dvs en A-4, så blir markeringen halva bilden och inte en 1/4-del.

Jag har inget svar på din fråga men menar du inte "nästan" 16 ggr större än ett A4? 118,8*84 cm.

M V H Peter

Upplösning?

Det blir lite kuliga resultat om man blandar 300 DPI ( skrivarupplösning ) och 72 DPI ( skärmupplösning ). Det kan bli myyyyycket mindre, eller myyyyycket större än man tänkt sig, beroende på åt vilket håll felet ligger.

Jag måste förbise något....
Jag kör i Elements. Demo än så länge.

Crop-verktyget är markerat. Väljer "Use Photo ratio". Följande dyker upp på skärmen: W 116,3 cm, H 84 cm. Res 240 px/inch.

Om jag manuellt ändrar H till 42 (hälften av 84) och drar och croppar så blir bilden halverad på höjden. Funkar även om jag halverar W värdet. Då blir bilden halverad på längden.
MEN om jag ändrar båda värdena till hälften då går det helt plöstligt att markera hela bilden med crop-verktyget.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto