Annons

Beskära så det blir fyrkantigt i PS cs

Produkter
(logga in för att koppla)

Nina W

Aktiv medlem
JAg vill beskära några bilder så de blir fyrkantiga, hittills så har jag kört på måfå och ögonmått men det finns säkert ngn smart funktion för detta, någon som kan hjälpa mig?

JAg vill beskära några bilder så de blir fyrkantiga, hittills så har jag kört på måfå och ögonmått men det finns säkert ngn smart funktion för detta, någon som kan hjälpa mig?

Håll in "Shift" när du drar din markering med beskärningsverktyget.

Tack, nu när du säger det så känner jag mig jätte dum. Har jag ju gjort förut:) tack för att du påminde mig, ska inte glömma denna gång:)

Jag måste bara fråga.
Blir det inte fyrkantigt hur man än beskär?
Är kvadratiskt ordet du söker efter?

Du har ju redan fått svaret om hur du gör för att få det hela "fyrkantigt, men...
Det kanske kan vara till hjälp att påminna om:

... du kan skriva i höjd- och breddförhållandet (Width, Height) så att det blir precis som du vill när du markerar. (Ex. 4:3 eller 16:9 osv...)
.... shift funkar även på cirkulära markeringar - alltså... håller du shift inne så blir cirkelmarkeringen just en cirkel och inte oval.

:)

Du har ju redan fått svaret om hur du gör för att få det hela "fyrkantigt, men...
Det kanske kan vara till hjälp att påminna om:

... du kan skriva i höjd- och breddförhållandet (Width, Height) så att det blir precis som du vill när du markerar. (Ex. 4:3 eller 16:9 osv...)
.... shift funkar även på cirkulära markeringar - alltså... håller du shift inne så blir cirkelmarkeringen just en cirkel och inte oval.

:)

Hade ett svagt minne om att jag skulle kunna skriva in exakt hur jag vill ha det någonstans.
svårt att tro att jag gått en kurs i photoshop även om det är måånga år sedan nu samt att det blir långt mellan ggr jag hinner sätta mig vid datorn och "leka" med PS.
Tack för uppdateringen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar