Annons

Beskära foton i bestämd storlek i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Finns det något enkelt sätt att beskära ett kort så att det blir 10x15, 20x30 osv. i Photoshop (dvs. fasta värden), så jag inte måste beskära -----> kolla storlek ------> beskära om osv. utan kan ställa in vilken storlek jag skall ha på kortet och få någon form av ram att flytta runt i bilden.
Vore väldigt hänt att ha då man skall skriva ut kort som tas i 10x13 format i en sublimeringsskrivare som skriver ut i 10x15.
//
AnteV
 
Japp, du kan ju välja fast storlek i beskärningsverktyget, det är väl iofs pixlar med originalinställningar. Men om du ändrar linjaler till cm isf px, så kan du ställa in storleken i cm.
 
Gör såhär

Hej

När du använder ”beskärningsverktyget” kan du skriva vilken storlek det utklippta området ska ha.

T.ex. Välj beskärningsverktyget. I det vita fältet till höger om ”Bredd:” skriv ”15 cm” och till höger om ”Höjd:” skriver du ”13 cm”. När du nu drar ut ”utklippningsrektangeln” kommer det urklippta området att få de dimensionerna.
Du kan också passa på att ange pixlar per tum. Om upplösning på det utklippta området är för låg, interpoleras då bilden automatiskt för att passa det värdet du angav.

Mvh Dan

Oops, J. Nyberg han visst före.
 
Senast ändrad:
OK, då kommer jag med en följdfråga; Jag visste om det där med att skriva in måtten när man beskär, men då ändras ju även upplösningen. Om man inte vill det, utan bara vill beskära i vissa proportioner (tex 3:2 eller 4:3), hur gör man då? Skriver jag bara in dessa siffror antar ju PS att man vill ha tex 3 x 2 cm, och minskar följdaktligen upplösningen efter det. Jag skulle hellre beskära efter vissa proportioner och sedan eventuellt interpolera upp upplösningen själv.
 
Om du inte ställer in DPI när du beskär så ändras inte filen fysiskt, utan DPI värdet för bilden bara anpassas till hur stor yta du klipper ut och du kan sen ändra detta själv.

Alt markera med en fyrkant ( vanlig markering) och sätt aspect-ratio till 2:3 och beskär sen via menyn image->crop.
 
Om du lämnar fältet ”pixlar/tum” blankt, kommer du inte att få någon interpolering. Du klipper då bara ut de pixlar som ingår i markeringen så att säga. Markeringen kommer att hålla de proportioner som du angivit (t.ex. 4:3). Om man gör detta kommer man att få en annan upplösning (pixlar/tum) än vad man hade från början. Vill du sedan ha en annan upplösning får du själv interpolera dig till denna.

Mvh Dan

Oj då. För sent denna gången med. :)
 
Egna beskärningar

Om du ofta beskär i samma storlek går det ju även att inställa och spara "egna beskärningar". Detta gör du i paletten för Värktygsförinställningar.
 
Ett litet extra tack för alla svar från mig också, har funderat på det här flera gånger men inte tänkt så långt tydligen, låter ju helt självklart :(
 
Jag förstod inte riktigt era beskrivningar. Går det att markera/beskära ett visst antal pixlar ur en bild, dvs att göra en markering som är t ex 600x480 pixlar stor ur en större bild. Jag vill inte själv "dra ut" markeringen, utan vill ha den 640x480 från början.

Gissar att det går att göra i beskärningsverktyget, men jag förstår inte hur man gör.
 
Ja, det går att göra med markeringsverktyget.
 

Bilagor

  • untitled-1.gif
    untitled-1.gif
    1.5 KB · Visningar: 5,207
jimh skrev:
Ja, det går att göra med markeringsverktyget.
Men om jag med markeringsverktyget ställer in ratio istället och markerar en fyrkant och sen vill utöka denna fyrkant då går det ju inte att ta tag i hörnet som det går med "crop" verktyget för att göra markerad ytan större.
Finns det något annat sätt att göra det markerade området större utan att behöva "rita" upp en ny fyrkant?
//
Confysius.
 
Men i så fall har du väl ingen nytta av att ange exakt storlek, om du ändå skall frångå den? Då kan du ju lika gärna välja "Fixed aspect ratio" och dra ut din fyrkant på frihand.
 
jimh skrev:
Men i så fall har du väl ingen nytta av att ange exakt storlek, om du ändå skall frångå den? Då kan du ju lika gärna välja "Fixed aspect ratio" och dra ut din fyrkant på frihand.
Jo, fast då var det ju det där med interpoleringen.
Fast det kanske inte gör något att den interpolerar automatiskt....eller???
//
Fundersam
 
Markeringsverktyget interpolerar aldrig - det markerar ju bara. Inte heller beskärningsverktyget, om du skippar att ange enhet.
 
Ahhhh, okej ....nu hajjar jag.
Men i övriga sammanhang, går det då att förstora en redan gjord markering eller måste man "ta om den"?
 
ANNONS