Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beskära foton i bestämd storlek i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag brukar ställa in "Fixed Aspect Ratio" på 2:3 eller 3:2 beroende på om det är stående eller liggande bild. Då beskär jag bilden.

Efter det går jag in i "Image Size" och ställer storleken på bilden, om jag vill ha 10x15cm i 300DPI eller vad jag nu vill ha.
 
PhotoJoe skrev:
Jag brukar ställa in "Fixed Aspect Ratio" på 2:3 eller 3:2 beroende på om det är stående eller liggande bild. Då beskär jag bilden.

Efter det går jag in i "Image Size" och ställer storleken på bilden, om jag vill ha 10x15cm i 300DPI eller vad jag nu vill ha.
Ursäkt om jag är lite korkad, men om jag skall skriva ut ett kort i 10x15 på en sublimeringsskrivare (eller bläckstråle), vad skall jag då ställa in för dpi för att få bästa bilden? (har alltid tidigare beställt bilder från nätet och aldrig behövt bry mig om detta tidigare).
 
Jag brukar skriva ut bilderna direkt från Photoshop. Då ställer jag bara in måttet, dvs 10x15cm, bryr mig inte om DPI.

Om man däremot väljer att montera bilden i ett layoutprogram t.ex. QuarkXPress eller InDesign, då har DPIn större betydelse.

Edit: DPI är vedertaget begrepp för PPI för att inte förvirra för mycket. :)
 
ANNONS