Annons

Beskära bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

johankarlson

Aktiv medlem
En liten fundering på hur man beskär bilder vid digital leverans av bröllopsbilder,
Jag har innan inte lagt så mycket tanke vid vilket bildformat man borde leverera bilderna i. Borde man förklara för kunden om de olika bildformaten med tanke på förstoringar eller kan man beskära bilden fritt så det blir snyggt och inte fundera på vilket format det blir? hur gör ni?

Snyggast blir det ju helt klart om man beskär varje bild individuellt. Tankar??

Johan

Jag tycker det är ett måste att alla bilder ska ha det vanliga 4:3-formatet. Det ska inte vara croppat hejvilt i diverse olika format beroende på vad som passar just den specifika bilden. Det känns väldigt amatörmässigt.

Om brudparet sedan skulle vilja ha någon specifik bild croppad i t.ex. kvadratiskt format för någon specifik ram eller dylikt inför tryck så är det självklart en helt annan fråga.

Jag tycker det är självklart att varje bild skall beskäras individuellt så den blir så bra som möjligt. Beroende på sammanhanget, t ex flera bilder på en bok eller tidningssida kan man även behöva ta hänsyn till detta för att få ett så bra totalintryck som möjligt.

bra argument båda två, men ingen praxis med något alternativ vad jag förstår? lite svårt när man inte levererar i bokform....då ger det sig ofta själv men denna gången vill de bara ha bilderna digitalt. förmodligen blir det säkrast för kunden i ett känt format, jag känner ju redan hur frustrationen växer när man inte får bilden passa förstoringen...

Om jag vet att jag ska leverera bilder så vill jag alltid ha dem i 3:2 (vilket är standard iaf för mina D-SLR) , ska jag däremot göra en fotobok åt någon som jag designar så kan man ju beskära som man anser själv passar in i boken. Vissa gånger kan det i en fotobok vara snyggt med ett kvadratiskt format eller bildutsnitt som motsvarar 6x4,5 eller 6x7.

När jag levererar bilder på digitalt medium så brukar jag lägga med bilderna i olika pixelstorlekar redan från början - 1000px, 800px och original (även beskuret enligt 3:2 hamnar här), alltid i jpg , men det är ju också lite olika vad man kommer överens om med kunden hur de vill ha det. Att jag lägger med förminskade bilder är för att kunden enkelt ska kunna lägga upp bilderna på ex.vis Facebook eller maila dem till Faster som bara har 56K-modem.

jag var nog kanske lite otydlig jag menar i vilka proportioner bör man leverera i 2:3 el 4:3? Beskär klart man gör men frågan inte helt lätt då kunden sällan är insatt i detta och undrar kanske varför huvudet blir borta osv...

Jag skrev fel i #2, det är självklart 3:2-formatet som gäller, inte 4:3. Vet inte vad jag fick det ifrån.

Jag tycker att man förminskar/croppar i det format originalbilderna har. Vill man croppa croppar man i samma format som resterande bilder (som inte croppas men förminskas) har. Som sagt, det finns ju undantag, men för en leverans till ett brudpar om kanske 50-100 foton på en DVD så tycker jag bestämt att det inte skall vara en salig blandning av format.

Personligen skulle jag se till att ha samma sidförhållande och om möjligt samma storlek på bilderna. Men, det är min syn på saken.

Som redan framhållits ser det inte så "amatörmässigt" ut.

Ja tackar tackar för era synpunkter jag håller med men jag blev lite orolig när du skrev 3:4 format...
visste inte vad jag skulle göra...bilderna blir helt klart finare i orginalformat
//Johan

2-3 formatet motsvarar 10x15 storlek på bild vilket egentligen inte är ett helt optimalt format för bröllop lite väl avlång bild. Om man ser till vanliga bilder som man satte i passpartouer förr så var formatet oftast 9x12 storlek vilket ger ett mer kvadratiskt format precis samma som tex 13x18,18x24 o 24x30.
Dom labben som har frontier maskin kan oftast erbjuda matt papper med vit ram runt i tex 9x12 format rätt snyggt faktiskt :)
Själv så ställer jag oftast mina bilder från bröllop i 2-3 format alltså typ 10x15 bara för att kunder är mest van vid det inte för att det passar bröllop bäst. När jag började fota bröllop så var det kvadratiskt som gällde för då körde dom flesta yrkes fotografer med Hasselblad.

förr så var formatet oftast 9x12 storlek vilket ger ett mer kvadratiskt format precis samma som tex 13x18,18x24 o 24x30.

9x12 och 18x24 har formatet 3:4 men 13x18 är näst intill 2:3 och 24x30 är ju 4:5.

Ville bara hjälpa till att undvika framtida "men nån på forumet skrev ju att...." när 3:4-croppen inte passar storleken på pappret.

9x12 och 18x24 har formatet 3:4 men 13x18 är näst intill 2:3 och 24x30 är ju 4:5.

Ville bara hjälpa till att undvika framtida "men nån på forumet skrev ju att...." när 3:4-croppen inte passar storleken på pappret.

Precis! Ju större "standardstorlekarna" blir desto mer kvadratiska blir de. Kanske inte helt sant, men i princip. Tänker på tex 60x70, men å andra sidan finns ju även 70x100. Ett sätt att hantera problemet kan ju vara att beskära i t ex 2:3 men akta sig för att beskära för tajt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar