Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beskära bilden 16:9 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

neolit

Aktiv medlem
Hej

Undrar hur man på bästa sätt med hjälp av Photoshop kan beskära en bild för att visa den på Tv - formatet 16:9, så att bilden inte blir deformerad på något sätt.

För visst är det så att bilderna generellt tas i 4:3 dimension?

Tacksam om någon kunde lägga in lite info om det, eller länkar.

Neo

Cropverktyget

Hej

Undrar hur man på bästa sätt med hjälp av Photoshop kan beskära en bild för att visa den på Tv - formatet 16:9, så att bilden inte blir deformerad på något sätt.

Neo

Använd cropverktyfet och fyll i rutorna däruppe med 16 och 9.

Bilagor

• cropexempel3.jpg
    cropexempel3.jpg
    52.8 KB · Visningar: 4,110
Hej

Neo

Kompakter brukar ta i formatet 4:3
Systemkameror 3:2
Det är väl bara att skriva in 16:9 dock har jag ingen aning om upplösningen, men det har säkert någon annan.
Lycka till

16:9 full HD är 1920x1080 pixlar (1080p)
Det är i princip den högsta upplösningen som används idag. Är upplösningen mindre på TVn så stämmer fortfarande propotionerna.

Jag ska alltså välja 16:9 i cm?

Utgår ifrån att man får zooma in bilden så att man endast tar bort det som är nödvändigt av bilden.

Neo

Jag ska alltså välja 16:9 i cm?

Utgår ifrån att man får zooma in bilden så att man endast tar bort det som är nödvändigt av bilden.

Neo

Glöm cm, tänk pixlar och höjd/bredd förhållanden. Antal pixlar i bredd och höjd ska ha samma förhållande som 16 till 9. Förslagsvis väljer du högsta upplösning som en HD-tv kan visa dvs 1920x1080 som någon skrev tidigare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar