Hej,
Jag ska fota lite supermakro till en artikel. Jag kan köpa en bälg och en släde och få till ett kit, men jag funderar även på om det någon idé att vända mitt 100mm macro is usm 2.8 till canon. Är det något snille här som vet om jag kan beräkna närgräns och förstoringsgrad på ett omvänt 100mm?
Mvh
Gör så här för att få fram förstoringsgraden:
1. Fotografera av en linjal så nära som möjligt med den utrustning som du tänker använda.
2. För att räkna ut förstoringsgraden dividerar du bredden på senorn i din kamera med längden på linjalen som du fotograferade.
Exempel: Om du har en fullformatskamera så är sensorns bredd 36 mm. Antag att längden på linjalen som du fotograferade blev 18 mm. Förstoringsgraden = sensorns bredd dividerat med med längden som fotograferades av på linjalen.
36/18 = 2. Då har du en förstoringsgrad på 2:1. Denna förstoringsgrad innebär att motivet blir dubbelt så stort på sensorn. En tiokrona har en diameter på cirka10 mm, på sensorn, med förstoringsgraden 2:1 blir den då 20 mm. Montera en mellanring (extension tube) på 10-20 mm mellan omvänt objektiv så får du ändå högre förstoringsgrad, men med nackdelen att du måste vara ändå närmare motivet, cirka 3-4 cm eller mindre beroende på val av mellanring och objektivets brännvidd. Mellanringar medför ljusförlust på 1-2 bländarsteg.
Med omvänt objektiv blir förstoringsgraden större med vidvinkelobjektiv.
Som nämnts tidigare så får man större förstoringsgrader med bälg, längre utdrag innebär större förstoringsgrad.
Ett alternativ kan vara att använda Raynox 250 närbildslins som kan ge höga förstoringsgrader, min erfarenhet är det fungerar bäst med teleobjektiv från cirka 90 mm och mer. Fördelen med Raynox-lösningen är att det inte blir någon ljusförlust och att montering sker direkt på objektivet.
Läs mer om Raynox 250 här:
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/4131853/raynox/dcr-250-macro-snap-on-universal-52-67mm