Annons

Beräkna storleksgrad på omvänt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Numse

Aktiv medlem
Hej,

Jag ska fota lite supermakro till en artikel. Jag kan köpa en bälg och en släde och få till ett kit, men jag funderar även på om det någon idé att vända mitt 100mm macro is usm 2.8 till canon. Är det något snille här som vet om jag kan beräkna närgräns och förstoringsgrad på ett omvänt 100mm?

Mvh

Det är rätt så besvärligt att blända ner ett EF 100mm f/2.8L Macro IS USM om det sitter bakvänt på en bälg. Det krävs en del specialutrustning.

Du kan väl se om du hittar något här, om inte såfinns det mycket annat intressant på deras hemsida

http://makrofokus.se/blogg/2013/4/13/varfor-bakvanda-objektiv.html

Om man pratar bälg o objektiv så är det förstorningsnivå 1:1 om utdraget är lika långt som brännvidden, dvs om man har 50mm distans till objektivet med ett 50mm objektiv så når man 1:1, ökar man längden eller minskar brännvidden så ökas förstorningsgraden

Hej,

Jag ska fota lite supermakro till en artikel. Jag kan köpa en bälg och en släde och få till ett kit, men jag funderar även på om det någon idé att vända mitt 100mm macro is usm 2.8 till canon. Är det något snille här som vet om jag kan beräkna närgräns och förstoringsgrad på ett omvänt 100mm?

Mvh

Gör så här för att få fram förstoringsgraden:
1. Fotografera av en linjal så nära som möjligt med den utrustning som du tänker använda.
2. För att räkna ut förstoringsgraden dividerar du bredden på senorn i din kamera med längden på linjalen som du fotograferade.

Exempel: Om du har en fullformatskamera så är sensorns bredd 36 mm. Antag att längden på linjalen som du fotograferade blev 18 mm. Förstoringsgraden = sensorns bredd dividerat med med längden som fotograferades av på linjalen.

36/18 = 2. Då har du en förstoringsgrad på 2:1. Denna förstoringsgrad innebär att motivet blir dubbelt så stort på sensorn. En tiokrona har en diameter på cirka10 mm, på sensorn, med förstoringsgraden 2:1 blir den då 20 mm. Montera en mellanring (extension tube) på 10-20 mm mellan omvänt objektiv så får du ändå högre förstoringsgrad, men med nackdelen att du måste vara ändå närmare motivet, cirka 3-4 cm eller mindre beroende på val av mellanring och objektivets brännvidd. Mellanringar medför ljusförlust på 1-2 bländarsteg.

Med omvänt objektiv blir förstoringsgraden större med vidvinkelobjektiv.
Som nämnts tidigare så får man större förstoringsgrader med bälg, längre utdrag innebär större förstoringsgrad.

Ett alternativ kan vara att använda Raynox 250 närbildslins som kan ge höga förstoringsgrader, min erfarenhet är det fungerar bäst med teleobjektiv från cirka 90 mm och mer. Fördelen med Raynox-lösningen är att det inte blir någon ljusförlust och att montering sker direkt på objektivet.

Läs mer om Raynox 250 här: https://www.scandinavianphoto.se/produkt/4131853/raynox/dcr-250-macro-snap-on-universal-52-67mm

Tack för svar. Raynox har jag använt förr på ett 100mm 2.8 macro men blev inte helt nöjd då linsen skar bort delar av bilden runt om..

Ingemar, jättebra förklaring, men jag tänkte ifall det går att veta förstoringsgraden på förhand, utan att behöva utrustningen. Jag behöver nämligen köpa en sån här ifall jag ska vända objektivet:

www.meikestore.com/product/meike-mk...af-reverse-adapter-for-canon-camera/2827.html

Onödigt att lägga pengarna om förstoringsgraden inte duger. Sen har jag ett fast 50mm och ett 16-35 mk2 också som kanske skulle fungera bättre.

Det går ju också att sätta ett bakvänt objektiv framför ett vanligt monterat objektiv. Då är det enkelt att räkna ut förstoringsgraden... ena brännvidden / andra brännvidden (minns inte i vilken ordning just nu). Vet inte heller hur kvaliteten skiljer som mot andra metoder. Men det finns ju massa att läsa på nätet om det här.

Det är i princip samma sak som att sätta en försättlins (t.ex. en Raynox) framför objektivet. En därför avsedd försättslins ger förmodligen ett bättre resultat (men det beror på vilket objektiv man jämför med), och är framförallt enklare att hantera.

Svårt att säga hur stor förstoringsgrad jag behöver, men typ 3-5. Ska fota krokspetsar och behöver ha klara fina bilder som visar skillnaden mellan olika spetsar.

Har själv provat med att sätta ett 50mm objektiv omvänt på ett 300mm. Det gjorde att 3 bokstäver brödtext ur en dagstidning fyllde hela rutan. Svarvade själv en adapterring. Kanske någon har nåt tips var man kan köpa sådana.

Ingen skillnad?

I princip vinner man ingen förstoringsgrad på att vända objektivet, med reservation för att objektiv kan vara ganska komplexa konstruktioner så det kan variera beroende på det. När jag pysslade med att vända en 24 mm för 30 år sedan var det för att det gav bättre kvalitet. Det som sas var att objektivet var konstruerat för att det skulle vara kortare avstånd mellan film och objektiv än mellan objektiv och motiv. Blev det tvärtom skulle kvaliten bli bättre med objektivet baklänges.

Grovt bör du ha säg 2x förstoring vilket innebär bälg eller mellanringar med längden 2x brännvidden. Detta gäller med objektivet inställt på oändligt, blir lite förstoringsgrad till om du fokuserar med fokusinställningen på objektivet. Längre brännvidd kräver mer utdrag för samma förstoringsgrad, men ger längre motivavstånd bilket gör det lättare att ljussätta.

En eller ett par mellanringssatser, tredjepart för ett par 100 lappar duger bra. Bytte min sats från 80-talet till en ny med kontakter så numer går det att styra bländaren från kamerahuset och exponeringsmätningen fungerar utan handpåläggning. Att vända objektivet är överkurs.

För en bild på spyflugas ögon nyttjades två bälgar och en mellanringssats, ett utdrag på drygt 30 cm, samt en 24 mm bakvänd (men det hade inte påverkat görstoringen) vilket gav ca 13x förstoring. Vi använde ett par diaprojektorer som inställningsljus och en hoper blixtar, kombinationen äter ljus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar