Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Benq för fotoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har precis inhandlat en Benq V2400W efter mycket velande. Jag kunde helt enkelt inte bestämma mig vilken jag skulle köpa. Man är ju ganska begränsad när man inte vill gå över 4500 kr och vill ha en 24 tummare, och dessutom kunna använda den hyffsat för foto-redigering.

Men nu börjar jag tveka igen och eftersom jag har öppet köp vill jag gärna höra era råd innan jag behåller den för gott. Jag har kollat på den och ställt in alla möjliga inställningar på den, samt kört adobe gamma för att på något sätt få lite bättre förutsättningar för att arbeta med foto på den.
Det är en bra skärm men jag kan tänka mig att färghanteringen inte är den bästa. Men det är svårt att se när man sitter vid en skärm och arbetar i Photoshop. Hur vet man om den är bra eller dålig?
Betraktningsvinkeln är inte heller den bästa (160) men det kan jag lära mig att leva med, man får helt enkelt sitta still :)

Finns det någon annan skärm i den prisklassen som är bättre för foto men som man ändå kan lira lite spel på och ser bra ut när man arbetar med text och grafik. Eller ska man helt enkelt gå ner till 22 tum och få en betydligt bättre skärm för fotoredigering?

Tacksam för era råd och synpunkter.

http://nordic.benq-eu.com/products/LCD/?product=978&page=features
 
Jag kollade även på en Samsung 245B men enligt många har den också problem med färghanteringen och klassiska fallgropar för en TN panel. PVA eller IPS är ju så mycket bättre men troligtvis kommer jag inte hitta en sådan skärm för under 5000 kr.
 
Jag har kollat i den stora bildskärmstråden men det handlar mycket om dyra Eizo skärmar och sånt jag inte riktigt har råd med :) Så jag hade uppskattat om någon kunde guida mig till en bra skärm. Kanske samsung t220, 2493, 2443 eller liknande. "it's a jungle out there"
 
Jag har kollat i den stora bildskärmstråden men det handlar mycket om dyra Eizo skärmar och sånt jag inte riktigt har råd med :) Så jag hade uppskattat om någon kunde guida mig till en bra skärm. Kanske samsung t220, 2493, 2443 eller liknande. "it's a jungle out there"


Jag har en Samsung 2443BW på jobbet (ej fotorelaterat) och den fullkomligt suger när det gäller färgåtergivning. Samma färg visas olika beroende på var på skärmen den befinner sig. Typiskt billiga, stora skärmar.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s30758640

Tyvärr måste du upp över 5000 kr innan du hittar något annat än en TN-panel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.