Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Belysning

Produkter
(logga in för att koppla)

kvarmans

Aktiv medlem
Är det nån som kan ge bra tips på vad man ska använda för belysning när man ska fotografera blommor och andra saker inomhus i en liten "studio"?

Jag har tänkt att kanske använda fiberoptik men det kanske inte är nå bra?

Är det nån skillnad på värmen på olika lampor?

MVH JK

Fiberoptisk belysning fungerar bra för små motiv där man vill ha bra koll på ljuset. Jag har dock bara testat det ett par gånger när jag arbetade som polisfotograf. Bra fiberoptik är väl inte direkt billigt om jag inte missminner mig.

Det är stor skillnad på värmen från olika lampor (många watt blir många grader varmt). För makrofotografering inomhus behöver du dock oftast inte så kraftig belysning (förutsatt att du använder stativ). Jag har testat lite med en liten ficklampa som jag diffuserat med en mjölkvit plastburk, och det blev förvånansvärt bra. Det fungerar förmodligen inte så bra om man kör analogt dock, eftersom färgtemperaturen lär bli åt skogen.

Jag har köpt en lampglob i plast som jag ännu inte hunnit testa - jag skulle gissa att den fungerar bättre än min matlåda, och den kostar bara 19:- hos Clas Ohlson.

en stor plastdunk av vit/halvgenomskinlig modell (finns på biltema?) och två-tre små byggstrålkastare på 150Watt allaer så.. (finns nog oxå på biltema?)
Skär upp ett stort hål i sidan på dunken, placera ut strålkastarna så att man får en jämn ljusfördelning, det borde funka fint för makrofotografering av små föremål.

När jag försökte göra en highkey bild av några vitlökar.

Vita pappersark på sidorna. Ett under som sedan går upp i en mjuk böj till bakgrund. En mjölvit plexiglasskiva från glasmästarn/skyltmakaren (bättre ljusdiffusor finns inte). En manuell kamerablixt hängande i skrivbordslampan. Ett dragspel som stod för underhållningen ;-). Ljuset mätt med spotmätare som triggat på blixtljuset.

Nu återstår att se slutresultatet. Har inte framkallat och kopierat än.

Bilagor

• highkeystudio.jpg
    highkeystudio.jpg
    38.7 KB · Visningar: 551
Låter som ett bra recept på highkey-lökar. Glasmästarn/skyltmakaren borde väl kunna ordna mjukt böjda plexiskivor att använda som bakgrund?

Kul att se att den där kameran går att använda i "studio" också - jag trodde det var något du mest använde ute i naturen ;D

"Tager-vad-man-haver"-studion fungerade. Har nu hunnit framkalla, kopiera och skanna kopian:

Bilagor

• vitlök_400.jpg
    vitlök_400.jpg
    43.7 KB · Visningar: 466
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar