Annons

Bellum Omnium Contra Omnes: Förklara storheten för mig!

Produkter
(logga in för att koppla)
Graal skrev:
Om det var allt så håller jag Örjan Fredriksson för en tveklöst bättre andfotograf med betydligt större humor/intelligens/känsla för att förmedla intryck av världen på ett överraskande sätt.

Suck. Det är inte bilder på änder han har fått stipendium för. Det är hans projektidé och hans sätt att använda symbolik. Fåglarna är symboler för de han vill säga.
Om ni vill förstå så kan jag rekommendera kurser såsom bildgestaltning, bildkommunikation och bildanalys.

//
Nina
 
Happy Horse skrev:
Suck. Det är inte bilder på änder han har fått stipendium för. Det är hans projektidé och hans sätt att använda symbolik. Fåglarna är symboler för de han vill säga.
Om ni vill förstå så kan jag rekommendera kurser såsom bildgestaltning, bildkommunikation och bildanalys.

//
Nina
Änder, apor, vattenpölar, bildäck, muttrar, fötter, rumpor eller vad spelar ju ingen roll. Bilden, själva fotografiet är det viktiga och vad den associerar till hos betraktaren, inte motivet. Men om budskapet/meningen/symboliken är så långsökt att varken jag eller andra, som betraktar sig som inte helt oerfarna konstbetraktare, har svårt att finna det, vad kan det då vara som gör bilderna så bra. (Om endasat en liten klick välutbildade och trendmedvetna kulturpersonligheter kan finna något i konsten, har konsten lyckats då?) Bilderna i sig måste kunna associera till symboliken och jag har svårt att se vad det är? Annars hade det ju kunnat vara nog med att fotrografera av titeltexterna och huvudtiteln?
 
Personligen ser jag de här nya trenderna som väldigt negativa för fotografikonsten. Bilden och dess förmåga att kommunicera har blivit allt mindre betydelsefull medan symbolik, som endast kan uppfattas om man har en medföljande bildtitel, har blivit allt mera viktig. Bilderna fungerar helt enkelt inte utan en medföljande titel eller text. Min syn på det hela är att text ska kunna fungera som ett komplement, ett sätt att leda betraktaren lite på väg, men det gör inte texten i det här fallet. Står jag på utställningen och ser bilden med titel så kan jag inte finna svaret om jag inte förstår innebörden i texten och i vilka samanhang den har kommit från. Jag måste söka i uppslagsverk och på internet och kanske finner jag då något? Att bildernas komposition och teknikval också blivit allt mindre viktigt (eller fallit in i det rådande trendmodet) tjänar inte heller fotografikonsten som jag ser det. Teknikvalet är viktigt för att förstärka ett budskap men det kan också förta eller försvaga det. Visst kan den teknik som valts här vara något som förstärker budskapet men som jag ser det gör den inte det. Färgbilder och blixt rakt på i kombination med slarvig/i avsaknad av komposition gör inte budskapet lättare att tolka, bara svårare att förstå. Att konst idag till stor del är symbolik det förstår även jag. Men för den skull får inte bilden och dess förmåga att leda betraktaren glömmas bort.
 
Senast ändrad:
Jag vet inte det allt måste ju utvecklas och gör det. Samma saker sades säkerligen om Rembrandt och Monet för att de inte var deras tiders målarkonst trogen. Fotografin är ung om man jämför med målarkonsten och kommer nog utvecklas lika mycket. Vad som är rätt eller fel eller troget är svårt att försöka hålla kvar vid. Därmot kommer ju olika genrer att finnas kvar parallellt.
 
kanske är det det häftiga namnet som gör storheten ;)

kanske gick de på världens simplaste försäljningsknep.


"Rockwell's first law tells us if something is marked "Professional" it probably isn't."
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.