Annons

Behandling av kvinnliga kamerakunder

Produkter
(logga in för att koppla)

maggan

Aktiv medlem
Var idag iväg och köpte en ny kamera med lite tillbehör.
Min man var med, mest som sällskap och kanske
bärhjälp.

Inne i butiken så talade jag om att jag var intresserad av den speciella kameran och expditen, en relativt ung kille, plockade fram en demomodell.
JAG plockade upp kameran och började testa den lite, ställde en fråga och då till min förvåning
så vänder sig expediten till min man och svarar.

Nästa fråga från mig och samma sak händer han tittar över mig och svarar till min man.
Vi håller väl på så i några frågor, tills han plötsligt börjar komma underfund med att det är nog JAG som ska köpa kameran och vet vad jag pratar om.

Då blir expediten osäker och blicken börjar flacka mellan mig och min man när han svarar
och äntligen så blir det till mig han vänder sig.

Då som först uppfattade han MIG som kund???

Ganska så förvånad över att det är så och har då inte blivit behandlad så på något annan butik, förutom någon bilverkstad då...men det var länge sedan.

Maggan
 
Jo...
När han väl fattade att det var jag som var kunden, så var han väldigt trevlig och jag fick ett mycket bra pris...:)
 
Ja så kan det gå. Jag har råkat ut för det omvända. Jag går in för att kolla på en kamera och han i kassan började prata med min tjej om kameran! Killar tänker då bara på en sak! =)
 
Det kan finnas många orsaker till säljarens beteende. En orsak som jag INTE tror på är att han vill diskriminera kvinnor.

Men han kanske är ny, och van att prata med pappa om tekniska saker. Eller så har butiken övervägande flest manliga kunder. Eller så har han betjänat väldigt många "otekniska" kvinnliga kunder, alltså sådana som vägrar begripa något där en manual ingår i köpet. Eller...

I situationer där jag antar att motparten kan behöva veta min kompetens brukar jag på ett ganska osentimentalt sätt visa det för honom (det är oftast en man). Sedan brukar stämningen lätta upp ordentligt. När jag köpte symaskin tex. berättade jag om min gamla maskins svagheter (som jag läst om i Råd&Rön:) och vips, så försvann "kundvadden" som säljare bäddar in sida trevande frågor i.
Det är bara telefonsäljare som får jobba sig svettiga...
 
Johan: Köpte du någon kamera då?

Tomas: Nej säljaren var inte ny, jag tror inte heller att han medvetet ville diskriminera kvinnliga kunder, hans betende var säkert omedvetet. Jag tror inte ens han täkte på det själv.

Sen så trodde jag nog inte att det var så nuförtiden så jag hade inte en tanke på att börja med att visa min kompetens.
Hade det varit på bilverkstan så kanske...
Men inte i en fotobutik.
 
Tomasz skrev:
Det kan finnas många orsaker till säljarens beteende. En orsak som jag INTE tror på är att han vill diskriminera kvinnor.

Men han kanske är ny, och van att prata med pappa om tekniska saker. Eller så har butiken övervägande flest manliga kunder. Eller så har han betjänat väldigt många "otekniska" kvinnliga kunder, alltså sådana som vägrar begripa något där en manual ingår i köpet. Eller...
Men alla de där är väl diskriminering?
 
Tror mer på Tomas slutsats

Eller så har han betjänat väldigt många "otekniska" kvinnliga kunder,
Kan bara hålla med kvinnor ska stå vid spisen o steka plättar, o vänta på att gubbarna ska komma hem från fotoutflyckten
 
Lite på gränsen av OT men jag måste bara...

Jag har upptäckt att om jag läser på lite kring det jag är sugen på att köpa så hamnar diskussionen med expediten på ett helt annat plan. Ibland kan det till och med bli så att det är jag som vet mest om produkten och bara vill snacka lite kring den. Jag har väl ett uppdämt behov av att snacka kring prylar... :)

Nu tror jag att du, Margareta, var tillräckligt påläst och förmodligen inte såg ut som en stereotypisk artonårig tjej som är i verkstaden med bilen.

Det var nog bara så som det redan tagits upp i diskussionen att han var otillräckligt rutinerad.
 
Som fd. butiksbiträde i kamerabutik tänkte jag bara påpeka att det är ungefär en av tio av potentiella köpare som är kvinnor, även fast kameran ska användas av en kvinna. Kvinnorna tar ändå med sig mannen som får sen besluta om kameran är bra.

Oftast dessutom något "teknikrädda" och vill inte ens att man börjar förklara termer etc. Fast undantag finns, engång stod det två kvinnor samtidigt i butiken och skulle köpa kameror helt själva. Det hände iofs bara en endaste gång, vilket jag minns än idag. :)

/Henri
 
Göteborgsposten gjorde en intressant undersökning på ämnet. De lät en kvinna och en man fråga efter råd om varor som de sa skulle vara en födelsedagspresent till sin dotter. I de butiker där större delen av kundkretsen är män, t ex bygghandel och bilhandel var det kvinnan som frågade och förde talan medan mannen var passiv. I butiker mer inriktade mot kvinnor, smyckeshandel och heminredning pratade mannen mest.

Testet kanske inte visar hur alla expediter beter sig, men i det här testet verkade det som om de kvinnliga expediterna hade svårast att acceptera att mannen förde talan i de "kvinnliga" butikerna. De kvinnliga expediterna visade tydliga tecken på osäkerhet medan männen inte reagerade nämnvärt.
 
Jo det var nog så att jag visste ganska så mycket om den kameran som jag skulle köpa.
Hade redan bestämt mig för den och läst allt jag kommit över, hade bara några frågor kvar som jag inte hittade något svar på i de tester jag läst.
Dessutom så var jag intresserad av vilket pris vi skulle hamna på i slutänden och om det var där jag skulle handla.

Eftersom de hade kameran inne (den kom in i går) och jag fick i stort sett samma pris på kamera, objektiv och tillbehör som på de stora nätbutikerna så blev det köp.

Men det är klart, jag började inte med att berätta allt jag visste om kameran för expediten,
sånt tycker jag är överflödigt, dessutom var jag ganska så oförberedd på att inte bli betraktad som kund.
Vi lever ju på tvåtusentalet.
 
Precis så...

...blir jag behandlad på järnaffären, brädgår´n, färgaffären och reservdelsverkstaden för bilen...
Min man som bara är med som bärhjälp får peka mot mig varje gång...

Det verkar som om kvinnosynen på dessa ställen inte är särskilt upp to date med 2000-talets verklighet :)

Fast jag tar det med ro, de menar oftast inget illa :)
 
Catherine, jag tror inte heller att han mednade något illa. Det var säkert helt omedvetet.
Jag blev bara så förvånad.
 
NixXxoN skrev:
Ja så kan det gå. Jag har råkat ut för det omvända. Jag går in för att kolla på en kamera och han i kassan började prata med min tjej om kameran! Killar tänker då bara på en sak! =)

Hmm, innebär det att expediten Margareta träffade tillhörde "det andra laget"?

:)

/Johan
 
Så tröttsamt. Jag tror inte heller han gjorde det medvetet, men att han gjorde det helt omedvetet visar att det var naturligt för honom att det skulle vara så. Det i sin tur är ännu ett exempel på att vi inte lever i ett jämställt samhälle trots att det är 2000-talet som några påpekat. Vi har kommit en bra bit på vägen men är inte framme än.

Jag har varit med om en snubbe som frågade om jag visste vad det var jag köpte när jag köpte velvia diafilm. Jag tror inte han hade ställt den frågan om jag varit man. Kanske var det bara av omtänksamhet men det är ändå förjävla störande att bli behandlad som mindre vetande.
 
Har också stött på såna säljare då och då. Resultatet har blivit att alltid handla utan karl i släptåg. Då måste de ju svara mig:)
 
Jag berättade i en annan tråd om liknande erfarenhet som Margareta.
Men jag var ju mer lurig då... Sa bara att jag tänkte köpa 'en digital kamera'. Killen går fram till monter med de billigaste point-and-shoot och frågar ointresserat om jag möjligtvis har något speciellt märke i tankarna (förstrött tittande ut genom fönstret över min axel).
Jag säger: Jo, faktiskt. Canon--- 350D.
Effekten var lite som att sätta eld på grillkol, välindränkt med tändvätska. Det blev andra bullar. Lysande ögon. Annan ton i rösten. Kringsnack.(Synd nog hade de sålt den enda kameran de fått in, men jag blev ju noterad när dom fick in nästa.)

Men visst finns det damer i mogen ålder som späder på fördomarna också, så vad kan man vänta sig?

Stod några månader tidigare i affären bredvid. Dom säljer mobiltelefoner. Mamma (säkert 40, men klädd som om hon varit 14) med dotter (säkert 14 och inte klädd som om hon varit det) skulle köpa en mobil - till dottern.
Dottern lojt och gnälligt förklarande att det enda som gällde var mobil hon kunde ta bilder med (det var ganska nytt då...). En massa tjat om att det var så viktigt att kunna skicka bilder till kompisarna.
Morsan (till expediten, i plötslig snilleblixt): Hur ser kompisarna bilderna då?
Expediten (småsvettande): Ja, om dom har liknande mobiler så kan dom se bilderna på den...
Morsan (till dottern): Har dina kompisar såna här mobiler?
Dottern (vindlande med ögonen, suckande): Har dom väl...
Morsan: Så dom har inte det? Vad är det då för idé?
Expediten (ser sin räddning): Man kan också skicka bilder till en dator!
Dottern: Just det! Jag kan skicka bilder till dig när jag är i Spanien!
Morsan: Jaha, det låter ju bra. Vi tar den här då.
Men förresten... den är ju så liten... hur får man in filmen i den?

Jag tyckte den repliken var väl värd min väntan... :D
 
Re: Behandling av kvinliga kamerakunder

maggan skrev:
Var idag iväg och köpte en ny kamera med lite tillbehör.
Min man var med, mest som sällskap och kanske
bärhjälp.

Inne i butiken så talade jag om att jag var intresserad av den speciella kameran och expditen, en relativt ung kille, plockade fram en demomodell.
JAG plockade upp kameran och började testa den lite, ställde en fråga och då till min förvåning
så vänder sig expediten till min man och svarar.

Nästa fråga från mig och samma sak händer han tittar över mig och svarar till min man.
Vi håller väl på så i några frågor, tills han plötsligt börjar komma underfund med att det är nog JAG som ska köpa kameran och vet vad jag pratar om.




Då blir expediten osäker och blicken börjar flacka mellan mig och min man när han svarar
och äntligen så blir det till mig han vänder sig.

Då som först uppfattade han MIG som kund???

Ganska så förvånad över att det är så och har då inte blivit behandlad så på något annan butik, förutom någon bilverkstad då...men det var länge sedan.

Maggan

Margareta: Om du vill slippa en kvinnonedsättande behandling så vet jag ett bra sätt som många använder sig av här på FS.
Handla av en de många förträffliga leverantrer innon EU, där kan du tjäna mycket pengar.
I all välighet / Thomas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.