Annons

Behövs verkligen spegeln i en DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

mathiasjohnson

Aktiv medlem
Finns det någon anledning till varför man valt att ha en spegel i en DSLR? Skulle det inte gå lkika bra att ha en vanlig kamera med utbtbara objektiv? Då får man ju möjlighet till många andra användbara funktioner, såsom film, live preview, kameran är tyst, etc.

Så frågan, tillför spegeln någonting egentligen?
 
utan spegel så får du inte upp bilden i sökaren. ljusmätning och autofocus kan använda sig av spegeln oxå, lite beroende på kamerands konstruktion.
 
utan spegel är det ingen DSLR...


men visst, jag vill oxå ha en liten tyst trevlig rackare med canonfattning och litet titthål som kompakterna har, samt live-view.
 
Jo, det förstår jag, men frågan är väl ändå om man verkligen behöver ha en "riktig" sökare. Det går ju egentligen lika bra med en digital sökare, även som det säkert finns de som absolut måste ha en analog sökare.

Hur som helst så hade jag nog föredragit en icke DSLR.
 
Är förmodligen ingen teknikfråga utan mer en fråga om vad folk är vana med.

Tänk dig att gå från en analog kamera till en digital kamera och du inte har någon sökare att titta i och du har fotograferat i 5-50 år med sökare, jag själv skulle nog ha svårt att göra den omställningen.

Dock kan man ju se Canons satsning med live-view som ett steg i riktgningen att kanske så småningom plocka bort sökaren, vem vet..
 
mathiasjohnson skrev:
Jo, det förstår jag, men frågan är väl ändå om man verkligen behöver ha en "riktig" sökare. Det går ju egentligen lika bra med en digital sökare, även som det säkert finns de som absolut måste ha en analog sökare.
Vad är ett äkta behov? Och vad är det som säger att det går lika bra med en elektronisk sökare? Det är väl i högsta grad subjektivt vad man föredrar och känner att man behöver?

Du har sämre upplösning i de elektroniska sökarna av idag än de traditionella optiska och en kamera som man tittar på bakre LCDn (live-view) för att arbeta med är inget alternativ om kameran och objektiven är tyngre.

En vacker dag kommer tekniken ge oss en kamera med sökare där du tittar genom ett okular på en skärm med tillräckligt hög upplösning för att jag ska tycka det är jämförbart med dagens "analoga" sökare. Då kan jag tänka mig att använda en sådan, men innan dess så kan jag inte säga att jag stör mig på spegeln.

Men titta runt, det finns kameror av den typ du önskar. Vad man föredrar är högst personligt.
 
Huruvida man tycker att digitala sökare duger är väl en fråga om vad och hur man fotograferar.

Men det som skulle bli mest lidande om man inte har spegeln är autofokusen. Det är en rejält stor skillnad i hur det fungerar på en SLR och en kompakt. (det finns bra beskrivningar av detta, bara att googla)

/Andreas
 
Tyvärr fins det inte någon kamera att byta till i det segmentet. Jag vill ju ha alla fördelarna med sidoutrustningen också, vilket inte finns till dessa kameror.
 
mathiasjohnson skrev:
Det går ju egentligen lika bra med en digital sökare, även som det säkert finns de som absolut måste ha en analog sökare.
Dagens elektroniska sökare är alldeles för dåliga för att kunna ersätta en optisk sökare. Lågupplöst, dålig uppdateringhastighet, fördröjning tills bilden visas, klarar inte att visa motivets hela dynamiska omfång mm. Det behövs betydligt bättre kvalitet för att de ska vara ett alternativ. Men det kommer ta väldigt lång tid innan elektroniska sökare kan komma i närheten av de optiska.

Dock tror jag att det kommer komma elektroniska sökare på de billigaste instegmodeller i framtiden, då kan kamerorna göras kompaktare och de blir billigare att tillverka.
Det gör också att likheterna mellan kompaktkamera och systemkameran blir större, vilket kan locka fler att köpa systemkameror.
 
Senast ändrad:
Och glöm inte fördelarna med trepunkthållning av kameran vad gäller att undvika skakningsoskärpa.

Trepunkt? - stöd kameran med båda händerna, armbågarna mot kroppen och kameran mot huvudet.

Då kan man inte titta på en display på baksidan.
 
Olympus har ju kamerahus som kan använda skärmen som sökare och inte låter den lilla spegeln mycket inte, kan inte det vara nått?

länk
 
eon skrev:
Och glöm inte fördelarna med trepunkthållning av kameran vad gäller att undvika skakningsoskärpa.

Trepunkt? - stöd kameran med båda händerna, armbågarna mot kroppen och kameran mot huvudet.

Då kan man inte titta på en display på baksidan.
Jag tror inte det handlar om att ta bort sökaren, utan att ersätta den optiska sökaren med en elektronisk.
 
Å hur hade du tänkt dig att kunna komponera bilden när det är väldigt mörkt och bilden du tar blir upplyst av blixt? En display är fullständigt svart i de lägen du ändå har tillräckligt ljus för att komponera. Med en optisk sökare så har du tillgång till ett omfång på ca 20-30 bländarsteg eftersom det är ungefär vad våra ögon klarar av, med en elektronisk sökare så begränsar man det till under 8 steg, allt utanför omfånget blir antingen helt svart eller vitt.

Sökaren är nog så liten mörk och dålig på en DSLR som den är idag jämfört med en äldre kamera, gör den inte ännu sämre. Att fotografera är att kunna se, så begränsa inte de möjligheterna mer än nödvändigt.
 
Det är inte en helt rättvis jämförelse, även om det är en mycket viktig poäng. En elektronisk sökare använder kraftig förstärkning när ljuset är svagt, men bilden blir inget annat än en ledbild IMHO. Den blir fruktansvärt ojämn, brusig och uppdateringsfrekvensen horribelt låg.

Så även om det går att använda sig av en EVF när det är mörkt, tycker jag inte det är någon njutning. Därav håller jag fast vid min optiska sökare ett tag till.
 
eon skrev:
Och glöm inte fördelarna med trepunkthållning av kameran vad gäller att undvika skakningsoskärpa.

Trepunkt? - stöd kameran med båda händerna, armbågarna mot kroppen och kameran mot huvudet.

Då kan man inte titta på en display på baksidan.
Presis ! Försök hålla ett par-tre kilo på halvraka armar i en timme. Om man tänker sig de gamla mätsökarkamrorna så led de av paralaxfel så det är heller inte ett alternativ.

/ Erik
 
det skulle nog vara møjligt att flytta spegeln så den inte behøver fællas upp utan bara visar bilden upp till søkaren? kanske iaf :) men kamerorna skulle nog behøva ændra utseende ganska radikalt :)
 
Det finns redan flera olika designer. Olympus kör med en spegel som går åt sidan. Sedan finns ju en äldre Canon som använder prisma, som då inte behöver fällas upp alls. Nackdelen är att man tappar en viss mängd ljus.
 
Att ersätta spegeln med nåt digitalt tjaffs är inte aktuellt. Hur ska man kunna bygga en display i sökaren som både har hög upplösning, ger korrekta färger, kontraster, ljusstyrka och samtidigt är billigare än en prisma? Glöm inte att den ska även vara strömsnål.

I dagens digitala värld är det kul med annorlunda lösningar som optisk sökare, allt behöver inte göras om bara för att det går.

Live preview i den stora bakre displayen är bra när man inte har möjlighet att titta i sökaren, men vill ta en bild ändå.
 
behøver inte bli nått digitalt. tycker att olympus løsning verkar bra. om det nu ær så att det blir tystare...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.