Annons

Behövs verkligen spegeln i en DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)
marooned skrev:
Att ersätta spegeln med nåt digitalt tjaffs är inte aktuellt. Hur ska man kunna bygga en display i sökaren som både har hög upplösning, ger korrekta färger, kontraster, ljusstyrka och samtidigt är billigare än en prisma? Glöm inte att den ska även vara strömsnål.
I dagsläget stämmer detta, men utvecklingen går framåt och även om jag idag föredrar en optisk sökare ser jag det inte som en omöjighet att man i framtiden kan göra en liten billig strömsnål display med extremt hög upplösning och som fyller dina krav. Med den skulle du kunna eliminera det relativt tunga prismat som bara finns för att vända bilden rätt (vilket displayen kan göra automatiskt). Den dagen en sådan lösning finns ser jag inte den optiska sökaren som en självklarhet bortsett från att den funkar även utan ström (men digitalkameran kräver ju ström så det är nog en icke-fråga och batterierna blir bättre och bättre).

Tänk dig också att du helt plötsligt får möjlighet att presentera mer information på den displayen. Till exempel så kan du med lätthet få rutnät precis som Nikons mer avancerade konsumentkameror har, men inte begränsa dig till ett. Konstruera det rutnät du vill ha i datorn och ladda över (gyllene snittet, tredjedelsregeln, beskärningsguider efter ditt favoritpappersformat, etc). Du skulle kunna zooma i bilden med en knapptryckning och lättare granska var skärpan ligger. Jag tror att många fler sådana applikationer kommer dyka upp den dagen då så bra små displayer finns. Visst kan man avfärda allt detta som lull-lull, men vissa saker kommer folk älska och använda.

Och sen slipper man ju spegelns oljud (som jag personligen inte stör mig på utan tycker det är härligt med en spegel med vackert ljud) och inte minst fördröjningen som spegeln inför. Denna mekaniska konstruktion begränsar hur snabbt du kan ta bilder med en kamera, helt plötsligt pratar vi inte serietagning utan videosekvenser...

Nåväl, den dagen den sorgen och mina kameror med optiska sökare kommer förhoppningsvis hålla ett bra tag till.
 
En bra optisk sökare är A och O för mig, jag skulle aldrig köpa en kamera som inte har det, eller inte har det som option.

/kent
 
Chewbacca skrev:
betyder det att olympus ær tysta?
smællandet från spegeln ær størande tycker jag.

Olympus har väldigt tysta spegel-ljud. I alla fall E-1 (deras värsting för några år sen) och E-300 (tror jag den hette, kanske var E-500 också) som jag har lyssnat på. Låter som ett lågt "ka-klick" bara. Canon's Powershot G6 låter mer, och det är ingen DSLR utan en digitalkamera (inte så kompakt, så säger inte kompaktkamera! :p).

Personligen tycker jag det är lite charmigt med slutar- och spegel-ljudet så det vore tråkigt om det försvann, dock stör jag mig på att det ibland blir oskärpa pga spegeln när man kör handhållet. Men man får väl hoppas på att VR/IS (anti-skak) blir standard i husen i framtiden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.