Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behövs stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taryup

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska börja fota fåglar och ska köpa ett objektiv (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13743) med VR. Jag ska fota djur och fåglar ute i skog och mark, och undrar om stativ är nödvändigt i denna miljö, eller bara mest i vägen.

EDIT: Om det är lönt får ni gärna komma med förslag på vilket objektiv. Gärna i prisklassen 500kr.

//Elias Rydberg

Senast ändrad:
Ja, för om jag inte skulle behöva stativ, så vet jag inte om det kommer bli så kul att lägga pengar på det. Och så känns det som att det kommer bli klumpigt att ha med sig ute i naturen.

Ja, för om jag inte skulle behöva stativ, så vet jag inte om det kommer bli så kul att lägga pengar på det. Och så känns det som att det kommer bli klumpigt att ha med sig ute i naturen.

Förstår inte vad du är ute efter?

Ska du köpa gluggen i ditt första inlägg? Och hoppas du isåfall att du ska få tag i det för 500 kronor-->Lycka till

Stöd är nödvändigt om du ska fota i skog och mark, men ett stöd behöver inte vara ett stativ, det kan vara en bönpåse eller grenklyka, så stativ är upp till dig, men om du ska ta bra bilder så behövs det bra utrustning.

Lycka till med fotandet, ska bli kul och se dina bilder.

Ja jag ska köpa objektivet. Blev lite fel där -.- är kvällstrött. Det är isof stativet som ska kosta ca 500kr.

Och sedan undrar jag om någon med erfarenhet inom djur och fågelfoto brukar använda stativ eller om de använder något stöd, typ en klyka eller liknande.

Jag använder stativ om jag planerar att sitta och vänta på samma ställe länge.
Om jag knatar runt blir det handhållet eller enbensstativ, eller om man har tid kan man stödja sig mot vad man kan hitta. Det kan vara ett träd, en sten, ett staket, etc

Du vet väl redan min uppfattning sen förra tråden, men jag kan ju dryga ut den nu när du frågar specifikt om stativ.

Till att börja med tycker jag att du ska gå upp lite i pris. För 500kr får du ett stativ som är så dåligt att du inte vill använda det alls (min uppfattning). Huvudet är glappt och stativet vingligt. Don't get me started on plaststativ =)

Här har du ett riktigt bra och prisvärt stativ.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=380023

Du måste veta hur du fotar innan du egentligen kan veta om du behöver stativ, men det är verkligen användbart.
Träd, grenklykor, beanbags, osv i all ära, men med ett stativ kan du alltid stå/sitta bekvämt, och sitter du bekvämt blir du stadigare på handen och risken för skakningsoskärpa minskar.
Jag skulle aldrig klara mig utan stativ. Rätt vad det är står man där utan ett stöd i sikte och kan inte flytta på sig. Jag skall inte ljuga. Det är jobbigt att släpa på stativet, men nyttan väger lätt upp allt besvär.

Enbensstativ är också ett alternativ, ett litet billigare alternativ dessutom.
Personligen använder jag mitt trebensstativ som enbensstativ också. Det blir tyngre, men jag har alltid möjlighet att få 3st ben.

Tycker du att inte kan lägga ut mer än 500kr tycker jag nästan att du skall vänta tills du upptäckt om du behöver stativ eller inte. Det är som sagt min personliga uppfattning, men jag tycker att det är pengar i sjön att köpa ett sånt där plast-skit för 500kr.
Alternativt kan du kika på ett enbensstativ, t.ex. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=372704.

Jag avskyr stativ. Förbaskat bökigt. Men så fotar jag inte i första hand djur & natur heller. Mitt längsta objektiv är ett billigt sigma 70-300/4-5.6 utan stabilisering. Det är användbart på 300mm utan stativ (beroende på ljus givetvis, men så är det alltid).

Om jag var du skulle jag helt enkelt testa när du fått ditt objektiv. Tycker du inte att du kan fota i det ljus du vill med acceptabel bildkvalité så kan det vara värt att fundera på stativ :).

Nikons 70-300VR har inget stativfäste, du hänvisas till att skriva fast stativet under kameran. Skall du få vettig stabilitet med det krävs det ordentliga grejer, en kulled för minst 1000:- som inte viker sig och dessutom ett stativ som kan hålla upp det hela som blir ganska framtungt. Just den gluggen är gjord för att fota på frihand.

Som några har förslagit är ett enbensstativ ett bra alternativ.

/FW

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto