PMD
Aktiv medlem
Det görs ibland. Det klassiska kvadratiska mellanformatet brukar kallas för 2 ¼ × 2 ¼.Man skulle ju t.ex helt enkelt kunna använda måtten som benämning på dem.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det görs ibland. Det klassiska kvadratiska mellanformatet brukar kallas för 2 ¼ × 2 ¼.Man skulle ju t.ex helt enkelt kunna använda måtten som benämning på dem.
Egentligen inte. Det är ett rätt logiskt begrepp som uppstod när det kom sensorer som var mindre än de tidigare formaten småbild.[OT] Ur ett historiskt perspektiv så är "fullformat" ännu märkligare
Då det funnits "mellanformat" och "storformat". Som ju är större än "Fullformat".
Det finns ju faktiskt fortfarande "mellanformats"-kameror som är digitala.
[/OT]
Ifall man till 99% arbetar med material som hamnar i sociala medier, dvs Instagram och Facebook. Är det då egentligen några fördelar med säg 24mp på en kamera? Tänker att en bild på Instagram helst ska vara 1080x1350, så det gör ju att man tar bort det mesta av kvalitén ändå - eller borde jag resonera annorlunda? Har sett att Sony exempelvis har någon A7-seriekamera (minns ej modell) men med ca 10mp jämfört med de andra som är på 24 och uppåt..
I millimeter eller tum?
Det är när du efterbearbetar bilderna som antal pixlar har betydelse. Om du inte gör det har pixlar zero betydelse. Alla kameror räcker till.
Jag har två kameror. En Nikon Z7 med 45.7Mp och en Nikon Z fc med 20.9Mp.
Det finns många skillnader i prestanda mellan de två sensorerna, men upplösningen märks direkt när jag jobbar med bilderna.
Jag gillar Nikon Z fc för att den är lätt att ta med sig, men pixlarna har stor betydelse.
Frågan är helt obegripligt formulerad. Som om man inte skulle behöva högre upplösning än det format man laddar upp bilder i på nätet, bara för att man inte skriver ut dem?! Tittar folk inte på sina egna bilder ens?
Jag har en 5K-skärm, vilket innebär 5120x2880 = 15 miljoner pixlar. Alltså har jag nytta av upplösning från 15 mpix och uppåt (eftersom nedsamplade filer ser ännu bättre ut). Vill jag sen förstora en skvätt så är man snabbt uppe i bra mycket högre upplösning, även om det inte behövs.
Jag skulle kunna lägga till: Är det verkligen inga som skriver ut några bilder längre. Skriver man ut i större format så behöver man också de pixlar man kan få ofta även om skrivarna av idag gör ett väldigt bra jobb med interpolering och variabla droppstorlekar som fyller ut och avjämnar hackiga konturer och kanter.
Sen är det ju som Makten skriver många av oss som gillar att "åka" omkring i bildernas detaljer. Där tvivlar jag på att det någonsin kan bli för mycket detaljering.
Jag är lite fascinerad över att utskrifter fortfarande verkar anses vara det som ska avgöra behovet av kamerans upplösning, samtidigt som det uppenbarligen ställer lägre krav på bildkvaliteten än en högupplöst skärm. Kan någon förklara varför utskrifter då anses vara det som ska användas som standard? Tillåt mig gissa att det är fler fotografer som har högupplöst skärm än fotografer som skriver ut bilder alls.
Själv förstår jag inte varför jag skulle vilja skriva ut bilder. Ska jag ha mina egna bilder på väggen, eller vad då? Det skulle kännas väldigt narcissistiskt.
Jag tycker inte att de är bra nog för att tåla att betraktas var eviga dag i alla fall. Å andra sidan har jag ingen utsmyckning av väggarna alls.Varför skulle det vara narcissistiskt att uppskatta sina egna bilder? Tycker du själv att alla dina bilder är skit då eller?
Hej, Jag printar bilder för fullt. Märker dock ingen skillnad på en 50x70cm print när jag printar fineart i 16mp, 26mp eller 40mp med en APS-C. Mycket har med objektiven att göra. Tycker för övrigt bättre om mina Fujifilm prints än Nikon FF prints.
Jag försöker croppa så lite som möjligt. På prints över 130cm märks skillnad om man står för nära. Men om man kollar på hela bilden från 1 meters håll ser jag ingen skillnad.
Det finns videos där en 12mp FF kamera vinner över en Mellanformat på 50mp i olika prints upp till A0 prints i ett blindhetstest.
De flesta fotografers skärmar har ju knappt 8mp vilket motsvarar 4K.
Mvh. Johan
Www.stayuntilforever.com
Jag är lite fascinerad över att utskrifter fortfarande verkar anses vara det som ska avgöra behovet av kamerans upplösning, samtidigt som det uppenbarligen ställer lägre krav på bildkvaliteten än en högupplöst skärm. Kan någon förklara varför utskrifter då anses vara det som ska användas som standard? Tillåt mig gissa att det är fler fotografer som har högupplöst skärm än fotografer som skriver ut bilder alls.
Själv förstår jag inte varför jag skulle vilja skriva ut bilder. Ska jag ha mina egna bilder på väggen, eller vad då? Det skulle kännas väldigt narcissistiskt.
Jag har exempelvis utskrifter av några av mina egna bilder hängande på kontoret, för att liva upp det lite grand.Jag tycker inte att de är bra nog för att tåla att betraktas var eviga dag i alla fall. Å andra sidan har jag ingen utsmyckning av väggarna alls.
För min del är det bara jag som bryr mig om mina bilder, så varken arkivbeständighet eller upplösning har nån egentlig betydelse. Eftersom jag inte har några barn och nuvarande släktningar "inte behöver" större än frimärksstora digitala kopior av bilderna på dem och deras barn, så kommer det jag producerar att försvinna ganska snart. Det man lägger upp på nätet gillas av tio personer och sen sorteras man bort av algoritmer och syns aldrig mer för nån annan än en själv.Precis alla ser inte på bilder och kameror som du. Det finns behov som spänner över precis hela spektrum och ända ut i det extrema åt alla håll och kanter. Många upptäcker även förgängligheten i det digitala först när de skitit i backuperna och datorn kraschat.
Printa kan man göra av många skäl. Ett är bevarandet. Många har upptäckt att bilder utskrivna på gamla billiga skrivare med infärgningsbläck helt enkelt försvunnit till stor del efter vara 5-10 år om de suttit lite i ljus. Med de senaste pigmentbläcken tror man på en arkivbeständighet i två-tre hundra år och mer.
Jag skannar nu en massa ofta 100 år gamla släktbilder och kan tyvärr notera att tiden påverkar en del av dem svårt, särskilt förgbildskopior och dia. Då inser man att beständighet är villkorad om inte förr. Då har jag inte ens nämnt veck, repor, spillt kaffe och annat elände.
Är det något man dessutom lär sig en del om vid skanning av film som kan vara i allt från 24x36mm och kopior som kan vara i allt från det då åopulära 65x105 milliimeter till A4 är att vald upplösning verkligen betyder. Man kan skita i det också men om man är något så när seriös och i dumhet bortser från det, så kommer man en dag ångra sig och vilja göra om det.
Om man inte fattat det så gör man det om inte förr när ens släktingar börjar skicka riktigt lågupplösta helt unika JPEG-bilder av en gammal släkting som man skulle velat printa eller åtminstone ha i ett format som är utskrivningsbart eller om man hittar något motsvarande i en bråkdel av den storlek den visas på en HD eller 4K-skärm hos något museum eller släktforsknings-site. Ju högre upplösning originalen har och ju bättre detaljeringen är så ju enklare tycker i alla fall jag det är att retuschera.
Att ha bilder i hög kvalitet ger en flexibilitet i användningen man kommer uppskatta den dag man behöver den. Alla ser inte alltid allt enbart på en bildskärm. Det finns andra medier också som många fortfarande uppskattar och anser överlägsna lågupplösta reflexstörda bildskärmar.
Hur många är det som gör kopior på sina filmbilder och låser in på annan plats? I stort sett ingen, vill jag påstå.
Om scannande av dia räknas så har jag kopierat mina. Så mycket sämre än vad de var blev det inte. Men jag skannade inte med max upplösning på scannern heller. Tyckte det blev bara fler bitar utan mer innehåll.Men jag har inte hört om någon som säkerhetskopierat sina dia. Och kvalitén borde ha blivit betydligt sämre än originalet.