Sven Blomquist
Aktiv medlem
Vad skulle då passa bättre? Fullformat är förvisso lite knepigt men mycket väl inarbetat och svårt att ersätta. Men visst, missvisande idag.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Småbild myntades väl på 30-talet när det var vanligt med 6*9 (cm). Så kom Leica o Contax med 24*36 mm och så blev det småbild. Var ett genombrott.Småbild = fullformat.
Har själv alltid tyckt att "småbild" är ett konstigt uttryck när det ju finns mindre sensorstorlekar
Jo, jag vet att det är nån gammal term som en del fortfarande använder. Tycker inte den passar att använda på fullformat iaf. Skulle vara mer passande på m4/3 i så fall
Menas 24 småbilds alltså? Trots att det är fullformat på A7? Har inget att göra med det kanske? Tänker om en A6000 som ej är fullformat också har 24.
Till trådens försvar får vi då säga att det är första gången i världshistorien.*glor*Har ni tänkt på att ämnet har helt och hållet spårat ur?
Ifall man till 99% arbetar med material som hamnar i sociala medier, dvs Instagram och Facebook. Är det då egentligen några fördelar med säg 24mp på en kamera? Tänker att en bild på Instagram helst ska vara 1080x1350, så det gör ju att man tar bort det mesta av kvalitén ändå - eller borde jag resonera annorlunda? Har sett att Sony exempelvis har någon A7-seriekamera (minns ej modell) men med ca 10mp jämfört med de andra som är på 24 och uppåt..
Den finns större sensorer än "fullformat" (svengelska för ”full-frame”), så du har inte särskilt mycket till poäng. Känns det viktigt att vidare diskutera detta kanske du kan starta en ny tråd istället?
Jo, jag vet såklart att t.ex mellanformat är större än fullformat, vilket inte heller känns logiskt. Tycker alla dessa benämningar borde ändras.
Om vi översätter din första mening ovan till korrekt svenska så blir det "Jo, jag vet såklart att t.ex mellanformat är större än småbild....".
Känns inte det ganska naturligt, att mellanformat är större än småbild, och att storformat är större än mellanformat. Problemet är att det kommit in en försvenskning av det engelska "fullframe" som då ställer till lite problem kanske.
1080x1350 blir 1,5 Mp. Så mindre än det ska man inte ha. Det går iofs att extrapolera en mindre bild, men det blir inte snyggt.Ifall man till 99% arbetar med material som hamnar i sociala medier, dvs Instagram och Facebook. Är det då egentligen några fördelar med säg 24mp på en kamera? Tänker att en bild på Instagram helst ska vara 1080x1350, så det gör ju att man tar bort det mesta av kvalitén ändå - eller borde jag resonera annorlunda? Har sett att Sony exempelvis har någon A7-seriekamera (minns ej modell) men med ca 10mp jämfört med de andra som är på 24 och uppåt..
Jag ska gå från A6000-serien till fullformat och något bra inom A7. Främst för foto. Kan en A7II räcka? Läser att det är en småbildssensor?
[OT] Ur ett historiskt perspektiv så är "fullformat" ännu märkligareJo, jag vet att det är nån gammal term som en del fortfarande använder. Tycker inte den passar att använda på fullformat iaf. Skulle vara mer passande på m4/3 i så fall
[OT] Ur ett historiskt perspektiv så är "fullformat" ännu märkligare
Då det funnits "mellanformat" och "storformat". Som ju är större än "Fullformat".
Det finns ju faktiskt fortfarande "mellanformats"-kameror som är digitala.
[/OT]