Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver tips om att använda fönster som ljuskälla (var: "Hjälp!")

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennon

Aktiv medlem
Hjälp!

Tänkte ta mina första försök till porträtt inomhus nu i påsk. Har skrivit ett inlägg tidigare och har fått svar angående ljusmätning och skärpedjup. Det som skall användas är endast en kamera, alltså inga blixtar (äger ingen). Huset som bilderna skall tas i har många och stora fönster. Så jag skulle vara grym tacksam för alla era knep gällande allt!! Jag sticker på skärtorsdagen, så ni har ett par dagar på er att överösa mig med tips och idéer!!

Tackar!
Dennis

Om det är många stora och fina fönster så kan du ju försöka sätta dig pararellt med fönstret så att du får med det i bilden också.

Att sätta upp nått halvgenomskinligt framför fönstret och använda det som en gigantisk softbox brukar vara ett bra tips till att få ett jämnt och mjukt ljus.

Scott Kelby

Ja just det. Jag läste i Scott Kelbys bok "Digital fotografering" att man kunde skaffa ett duschdraperi för ett snyggt ljus. Det kanske man skulle testa eller?

bildsten skrev:
Reflexskärm är nästan nödvändigt om man bara har ljus från ett håll.

Av en slump drog min yngsta dotter av sufletten till sin bilbarnstol. Och på undersidan av den så är det ett sådant material som reflekterar. Hade tänkt att skaffa reflexskärm, men det kanske inte behövs:)

Dragkrok till bil är ju ett måste. Det har vi upptäckt nu när vi flyttat till hus. Har vi det då? NÄ! Så jag tar dig på orden:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar