Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Är den billiga zoomen EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS katastrofal på fullformat?
Många verkar gilla den som allround till crop sensor kameror, men har inte hört något om hur den skulle funka på en 5d II (tänkte här främst på om jag ska köpa ett fast vidvinkel, ett fast ca 100, och sedan en lite billigare zoom än L zoomen). Om man tex åker på semester kanske man inte vill släpa med sig tre objektiv, och inte heller behöver samma vidvinkel precision, ljuskänslighet etc..
jag har såväl 24-105L som 28-135 och 28-105/3,5-4,5 II. Jag använder alla tre på en 5d Mk II ibland, och jag måste ju faktiskt säga att det inte skiljer så värst mkt mellan de två förstnämnda vad gäller skärpa, mer vad gäller färg och kontrast. Men den billigare funkar helt ok. Vad gäller den sista billiga lilla rackaren så kan jag inte låta bli att gilla den skarpt. Den behöver definitivt bländas ner ett eller ett par steg, men sen är den också helt ok, och det till ett väldigt lågt pris. Men allt har ju också att göra med hur mkt du drar upp dina kopior. Skall de visas som A3+ så kan 24-105L vara mer motiverad, annars inte lika mkt. Jag tycker det är skönt att hänga på något billigt ibland, så det inte gör så mkt om den får sina några smällar (samtidigt som jag vet att det är just den dyraste som är byggd för att ta de smällarna, haha)