Annons

Behöver stöd! (iMac)

Produkter
(logga in för att koppla)

oas_1

Medlem
Efter många års strul med Windows gav jag häromdagen upp kampen, när min PC tog sig sin sista suck.
I irritation beställde jag en iMac 21,5" Core i3 3.06GHz, 4GB-RAM, 500GB. Min plånbok hatar mig och jag söker botgörning. Varför behöver jag denna datorn? Jag arbetar med mycket bildbehandling, ofta bröllop och reportage.
Använder du själv iMac? Vad är det som utmärker darorn för tillräckligt bra bildbehandlingsstation? Vad säger att den kan fullfölja sin tjänstegöring några år in i framtiden?
Några nackdelar?
 
Efter många års strul med Windows gav jag häromdagen upp kampen, när min PC tog sig sin sista suck.
I irritation beställde jag en iMac 21,5" Core i3 3.06GHz, 4GB-RAM, 500GB. Min plånbok hatar mig och jag söker botgörning. Varför behöver jag denna datorn? Jag arbetar med mycket bildbehandling, ofta bröllop och reportage.
Använder du själv iMac? Vad är det som utmärker darorn för tillräckligt bra bildbehandlingsstation? Vad säger att den kan fullfölja sin tjänstegöring några år in i framtiden?
Några nackdelar?

Jag arbetar med såväl OS X som Microsoft Windows, och vill säga såhär:

För bildbehandling finns det INGET skäl att "välja den ena över den andra". Det handlar enbart om vilket system man anser sig vara mest produktiv med. Däremot anser jag att skärmarna i iMac ärligt talat inte är särskilt bra för bildbehandling, jag har mycket hellre en Eizo eller NEC-skärm (Fast HP gör jäkligt prisvärda skärmar också).

Nackdelar... Tja, jag kan radda upp en jäkla massa nackdelar med OS X som dock inte märks så mycket hos "vanliga användare" utan mer i distribuerade miljöer. Däremot stör jag mig något _otroligt_ på hur fruktansvärt långsamt Java är under OS X jämfört med Microsoft Windows / Linux / Solaris.

Fördelar: iMac är onekligen snygg.
 
Efter många års strul med Windows gav jag häromdagen upp kampen, när min PC tog sig sin sista suck.
I irritation beställde jag en iMac 21,5" Core i3 3.06GHz, 4GB-RAM, 500GB. Min plånbok hatar mig och jag söker botgörning. Varför behöver jag denna datorn? Jag arbetar med mycket bildbehandling, ofta bröllop och reportage.
Använder du själv iMac? Vad är det som utmärker darorn för tillräckligt bra bildbehandlingsstation? Vad säger att den kan fullfölja sin tjänstegöring några år in i framtiden?
Några nackdelar?
Du kommer inte att bli missnöjd, iMacen är bra. Jag skulle dock valt 27", men du kan ju koppla en skärm till den, iallafall på 27" finns den möjligheten. Det är praktiskt att ha två skärmar i Photoshop; en till alla verktyg och en skärm fri med bara bilden.
 
Du kommer inte att bli missnöjd, iMacen är bra. Jag skulle dock valt 27", men du kan ju koppla en skärm till den, iallafall på 27" finns den möjligheten. Det är praktiskt att ha två skärmar i Photoshop; en till alla verktyg och en skärm fri med bara bilden.

Ja, två skärmar är ingen dum idé! Anledningen att jag inte valde 27" beror på att jag vill kunna använda datorn on location emellanåt, och behöver kunna packa och bära den någorlunda lätt i låda.
 
Vettiga tankar! Tack för svar. Vad som mest förundrar mig är att jag får betala några tusenlappar extra för att få likvärdiga specar som jag skulle ha fått för en billigare dator med Windows. Så frågan är, handlar extrapriset enbart om design och varumärkeshysteri?

Ärligt talat? Ja.

Just det ja, du får sämre fabriksgarantier också jämfört med de flesta märkeswindowsdatorer.
 
Däremot stör jag mig något _otroligt_ på hur fruktansvärt långsamt Java är under OS X jämfört med Microsoft Windows / Linux / Solaris.

Det har jag aldrig märkt, men jag har inte kört några jättetunga grejer i Java på Mac. Finns det benchmarkjämförelser att titta på nånstans?
 
Det har jag aldrig märkt, men jag har inte kört några jättetunga grejer i Java på Mac. Finns det benchmarkjämförelser att titta på nånstans?

Benchmqrks vet jag inte, men jämför Eclipse eller liknande paket så lovar jag att du märker skillnad. (ja, Eclipse är skittungt, jag vet)
 
Vad som mest förundrar mig är att jag får betala några tusenlappar extra för att få likvärdiga specar som jag skulle ha fått för en billigare dator med Windows. Så frågan är, handlar extrapriset enbart om design och varumärkeshysteri?

Inte enbart. Till en Mac följer med rätt mycket programvara, som man väl får betala för (oavsett om man behöver den eller inte förstås).

Annars tror jag nog att skillnaden i pris brukar överdrivas en del. Vilken Windowsdator jämförde du med?
 
Benchmqrks vet jag inte, men jämför Eclipse eller liknande paket så lovar jag att du märker skillnad. (ja, Eclipse är skittungt, jag vet)

Att bara starta Eclipse på en Windows-maskin och på en Mac och sen kompilera lite ger ingen bra jämförelse. Vad är det man mäter och hur?

Jag är nog inte heller riktigt så intresserad att jag vill göra ett eget test, men är lite nyfiken på om det finns några därute.
 
Ärligt talat? Ja.

Just det ja, du får sämre fabriksgarantier också jämfört med de flesta märkeswindowsdatorer.

Det där går att debattera i oändlighet och jag tänker inte ge mig in i det, men ett mer nyanserat svar kanske är att "det är olika"...

Hur som helst så kan jag säga att jag har exakt samma modell, och om du ska köra flera tunga program samtidigt och kanske med tunga bildkataloger och filer så kan det vara vettigt att stoppa i lite mer ram, du har två lediga minneplatser och kan få 8GB till för under tusenlappen...
 
Det är dumt att ange attribut med subjektiva egenskaper när man radar upp fördelar och nackdelar.

Varför det? Visserligen skiljer sig folks estetik från varandra, men rätt många har samma eller liknande.

För många människor kan det vara en stor fördel att ha en snygg dator, medan det för andra spelar mindre roll.

F.ö. är rätt många egenskaper supbjektiva när man listar för- och nackdelar. Det som är en fördel för den ene kan vara ointressant, eller t.o.m. en nackdel, för den andre.
 
Vettiga tankar! Tack för svar. Vad som mest förundrar mig är att jag får betala några tusenlappar extra för att få likvärdiga specar som jag skulle ha fått för en billigare dator med Windows. Så frågan är, handlar extrapriset enbart om design och varumärkeshysteri?

Design och varumärke ja. Men sen får du osx också, vilket enligt många är bra mycket bättre system att jobba i. Men det är förståss en smaksak.

Om du inte köper datorn pga designen (vilket iofs INTE är fel att göra, jag köper mest apple grejjer pga design) så borde du först testa och utverdera vilket os du gillar mest, om osx blir din favorit så köp en mac.

Har man inte heller så bra koll och surfar runt och klickar på det mesta på nätet så är risken att få virus eller liknande som förstör mycket mindre i osx.
 
Varför det? Visserligen skiljer sig folks estetik från varandra, men rätt många har samma eller liknande.

För många människor kan det vara en stor fördel att ha en snygg dator, medan det för andra spelar mindre roll.

F.ö. är rätt många egenskaper supbjektiva när man listar för- och nackdelar. Det som är en fördel för den ene kan vara ointressant, eller t.o.m. en nackdel, för den andre.
Jag tycker en iMac är ful. Ditt påstående om att den är snygg var ju alltså ren och skär lögn! Det är ju en nackdel att den är ful!

Det beror alltså på vem som tittar på datorn. DÄRFÖR är det dumt att ange subjektiva attribut som för- eller nackdelar. Håll dig till kvantitativa egenskaper.
 
Jag tycker en iMac är ful. Ditt påstående om att den är snygg var ju alltså ren och skär lögn! Det är ju en nackdel att den är ful!
Jag tycker att en iMac är snygg. Ditt påstående om att den är ful är alltså ren och skär lögn! Det är ju en fördel att den är snygg!

Det beror alltså på vem som tittar på datorn.
Jag tyckte nog att det framgick med all önskvärd tydlighet i inlägg #13.

DÄRFÖR är det dumt att ange subjektiva attribut som för- eller nackdelar. Håll dig till kvantitativa egenskaper.

Rätt många "kvantitativa" egenskaper är subjektiva, eller åtminstone så är de för- resp. nackdelar beroende på betraktaren, så det är bättre att tala om vad det är man gillar eller ogillar hos någonting och varför, så får mottagaren av budskapet avgöra om det är för- eller nackdelar.

Bara för att jag tycker att en viss egenskap är en fördel så behöver ju inte alla tycka det.
Du tycker ju t.ex. inte att det är en fördel att en iMac är snygg. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.