Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver smakråd....

Produkter
(logga in för att koppla)
jag personligen föredrar den med lite luft till vänster. den känns mindre rörig då faktiskt och mer skön att titta på.

Jag tycker nog tvärtom; att den med luft till vänster känns mer rörig. Den med bryggan i vänster hörn känns mer stabil.

Sen tycker jag å andra sidan bättre om den med bryggan i mitten för att den inte känns lika trygg, lite mer spännande.

Den övre sätter båten i sitt sammanhang och låter blicken flacka runt lite.

Den undre fokuserar på båten.

Personligen väljer jag den övre.

Innan jag läser det ni övriga har skrivit så uttalar jag mig som så. Den övre bilden talar starkast till mig.

Linjerna i den gamla kajen Är mycket viktiga och ger bilden ett mer poängtat perspektiv, mer för ögat att hålla sig vid. De negativa rummen (alltså ytorna runt ett motiv/en positiv form) fungerar också dem enligt mig mycket bättre i den övre. (Negativa rummen är ofta lika viktiga som de positiva formerna! Men det blir en uppsats i sig själv:)

Jag skulle dock kroppa den övre bilden en liiiten aning in mot kajen, men inte mycket alls.

FINA BILDER oavsett vilken!

MVH Niclas,

Med lite olika motiveringar verkar alla hittills tycka att den översta bilden funkar bäst. Håller med Niclas om beskärningen dock.
/Jacob

Fina bilder..

Jag tycker att den övre är behagligare att titta på. Det är svårt att sätta ord på varför, men jag tycker att himlen känns bättre på den övre.

Kul med sånna här avbrott mot all teknik.. :)

Även jag gillar den övre, kanske beror det på att jag upplever att den bryter av lite mer... är mer spännande... och till den oroliga himlen som är känns den spännande beskärningen mer rätt.

Den undre är ju vacker även den, men den upplever jag som mer harmonisk... den suger inte tag i mig lika mycket...

Mvh Camilla

undrar hur dom blir spegelvända dvs med diagonala linjer nerifrån vänster hörn..
fast då har man ju förstås kastat loss från verkligheten

Håller på den översta, får mer känsla av öppet hav där. Sen känns den även lugnare på något sätt..

/Micke

Mitt betraktande sinne får mer ro i den övre. Detaljerna blir många och inte minst trånga i den nedre och det gör att jag inte lika bra får grepp om det som händer i nederkanten.

I den undre så blir mitt sinne stressad av de lite trängda detaljerna nede till vänster och betraktar så den övre halvan med delar av den stressen kvar. Den kombinationen fungerar inte så bra om det inte är en direkt omedveten stress man vill uppnå såklart.

I den övre har mitt sinne fått ro i den inledande fasen i undre delen av bilden och kan flyta fritt utan stress i den övre.

Så känns det för mig..Kanske ngn känner igen sig:)

Mvh Niclas,

Är själv svag för harmoniska komponeringar och därmed pläderar jag för den undre versionen, som enligt mig ger ett tydligare "lugn" i bilden. Diagonalen framträder något tydligare då tycker jag, och den ger bilden ett tydligare djup också.

mange78 skrev:
Är själv svag för harmoniska komponeringar och därmed pläderar jag för den undre versionen, som enligt mig ger ett tydligare "lugn" i bilden. Diagonalen framträder något tydligare då tycker jag, och den ger bilden ett tydligare djup också.

Om du delar båda bilderna på mitten och bara betraktar de nedre halvorna, upplever du det på samma sätt då?

Mvh Niclas,nyfiken:)

Jag gillar den övre bäst.
Jag tycker att den övre har mer förgrund som leder in i bilden och skapar djup. Den undre bilden känns också "tjock" till vänster och i förhållande till vänster altför tom och innehållslös till höger, känns obalnserat för mig. Det är dock möjligt att jag kanske skulle föredra något mitt emellan, med bryggan som just når vänstra hörnet och lite minde tomhet till höger, alltså inte lika mycket panorama.

Tycker bäst om den övre.
Känns som den ger en bättre bild av var båten befinner sig. Att det rör sig om en ganska liten smal brygga.

steelneck skrev:
Jag gillar den övre bäst.
Jag tycker att den övre har mer förgrund som leder in i bilden och skapar djup. Den undre bilden känns också "tjock" till vänster och i förhållande till vänster altför tom och innehållslös till höger, känns obalnserat för mig. Det är dock möjligt att jag kanske skulle föredra något mitt emellan, med bryggan som just når vänstra hörnet och lite minde tomhet till höger, alltså inte lika mycket panorama.

Ja, det torde nog vara den bäst fungerande lösnignen. I alla fall en kroppning i väster sida i övre bilden.

Tror jag..

Mvh Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar