Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver råd!

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan Larsson

Aktiv medlem
Jag jobbar på ett företag (arkitektföretag) som inte vill lägga ut pengar på att köpa in egen kamera utr vilket resulterat i att om de vill ha bättre foton så fotar jag med egen utrustning och för att det ska kännas av lite så debiterar jag en symbolisk hyra för utr 1000kr/tillfällle.

Jag är inte anställd som fotograf eller har det inskrivet i några anställnigspapper. Det finns inga papper på rättigheter eller dyl upprättade häller på utförda uppdrag. men frilansar en del.

Nu till sak.
Jag fotar mestadels för bilder som ska behandlas vidare där fotot är sekundärt för slutbilden. Men i vissa fall har jag även fotat bilder som direkt ska användas till ex tryck för tidning. Då har jag sagt muntligt att bilderna bara får användas internt alt för den specifika anledningen jag fotar.

Nu vill en extern reklambyrå använda några av dessa objekt foton för en utställning, samt lägga upp bilderna i en pressbank.
Till sak hör att vårna marknads ansvarig tycker att jag bara ska vara nöjd med att få mitt namn till fotot.
Inga problem egentligen för enskilda tryck som företaget gör men när det går iväg till 3:e part för fri användning är jag lite kluven?
 
Nu vill en extern reklambyrå använda några av dessa objekt foton för en utställning, samt lägga upp bilderna i en pressbank.
Till sak hör att vårna marknads ansvarig tycker att jag bara ska vara nöjd med att få mitt namn till fotot.
Inga problem egentligen för enskilda tryck som företaget gör men när det går iväg till 3:e part för fri användning är jag lite kluven?
Självklart ska du få betalt för dina bilder. Prata direkt med reklambyrån, där är de säkerligen mycket mer vana vid den här typen av frågor än vad den marknadsansvarige på din firma är.
 
Problemet uppstår om Du utfört jobbet på arbetstid. Då kan arbetsgivaren hävda att Du redan fått betalt.
Upphovsrättigheterna till bilden borde Du dock ha kvar.
 
Problemet uppstår om Du utfört jobbet på arbetstid. Då kan arbetsgivaren hävda att Du redan fått betalt.
Upphovsrättigheterna till bilden borde Du dock ha kvar.

Nja enl. flertalet tidigare inlägg så har jag rätten till bilderna oavsätt om det är under arb. tid. Och kan sålledes ta betalt. FRamförallt när fotograf varken ingår i min arbets beskrivning eller anställningspapper.

Nu är det så att jag normalt inte tar betalt för bilderna mer än hyra av utr om min arbetsgivare ska använda bilderna till en specifik sak detta är even muntligt överränskommet att användning bara gäller för det syftet jag fotar.

Men i detta fall så så är det en extern reklambyrå som vill ha bilderna för en utställning samt lägga in dessa i sin pressbank. Dvs. ej på uppdrag av min arbetsgivere. Men de har kontaktat vår marknads ansvarig som bara skickade ett mail till mig där hon skrev att de vill använda bilden och att mitt namn givet vis kommer finnas med enl konstens alla regler.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.