Annons

Behöver råd inför fotoutställning!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gwindra

Avslutat medlemskap
Jag ska ha min första egna fotoutställning i höst och har några frågor angående detta... :)

Det är meningen att jag ska kunna framkalla ett stort antal foton i allt från ca A4-storlek och uppåt, finns det någon billig hemsida att beställa ifrån?

Alla bilderna kommer att vara till salu och det finns även möjlighet att beställa bilder. Vad bör jag ta för pris för dem? Hur har ni gjort? T ex: "200kr mer än vad de kostade att skriva ut."

Här finns några av mina bilder, om ni vill hjälpa mig att avgöra en prisklass.

Hoppas att jag har uttryckt mig tydligt, annars fråga.
Tack på förhand! Jag är sååå nervös :p
 
Det är meningen att jag ska kunna framkalla ett stort antal foton i allt från ca A4-storlek och uppåt, finns det någon billig hemsida att beställa ifrån?


Synd att ingen kan vara på mina frågor, trots alla visningar :/ Jag har dock hittat ett superbra erbjudande på smartphoto. De har 50% på alla canvastavlor nu.

Jag skulle fortfarande behöva hjälp med att sätta pris som är lagom för de olika storlekarna.... Hur har ni gjort med era utställningar?
 
Galleristen lär väl kunna hjälpa dig med lämpliga priser?

Petter ...

Jag ska ställa ut under ett event här på orten jag bor som fyra tjejer anordnat. Dvs: jag ska ställa ut samtidigt som det sker massor med andra saker (modevisningar, dans, sång m.m). Annars hade det ju självklart varit lättare!
 
Om bilderna ska säljas så vill man ha så bra kvalité som möjligt i material, färger och print. Jag skulle välja att vända mig till ett renomerat labb för att få bästa möjliga. Dyrare, ja, men det blir oftast bra mycket snyggare och bättre.

// Daniel
 
crimson.se har jag alltid beställt av med gott resultat. För förstoringar tycker jag de har ok priser.
 
Ja det där med pris är alltid svårt...

Om du surfar runt på företag som säljer tex canvas tavlor med motiv tryckt på så får du en indikation va dom tar, och dom kör ju massproduktion så det är det lägsta du bör ta anser jag.

Men ha gärna olika priser på dom med det ger ju lite exklusivitets känsla att den där dyraste är finare än den billigare som du kanske har obegränsad upplaga medans den dyra kanske du bara ger ut i max 100 ex eller 10ex och där med så gillar folk att känna att dom handlar något exklusivt.

Va inte blyg med betalningen! stor canvas skulle nog ja ta en 2000-3500:- för (då det kostar en ~800:- minst att trycka) 1995:- för billigaste och 3700:- för dyraste kanske?

Ja så hade jag resonerat... Exklusivt ger klirr i kassan och roligare att erbjuda då det är mera konst.

Lycka till!
 
Crimson

Jag instämmer i att Crimson är att rekommendera:)
De har en tjänst kallad Prefix där du själv har bättre kontroll över dina insända bilder:
http://www.frontweb.se/prefix/IO1D31cUotGAwh
Det finns fler leverantörer av hög kvalité, men jag har enbart anlitat Crimson och har ingen erfarenhet av andra.
 
Jag ska ställa ut under ett event här på orten jag bor som fyra tjejer anordnat. Dvs: jag ska ställa ut samtidigt som det sker massor med andra saker (modevisningar, dans, sång m.m). Annars hade det ju självklart varit lättare!

Du ska naturligtvis baka in priset för material och omkostnader. Därefter ska du lägga ¨på för det konstnärliga. Hur mycket du kan lägga på där kan ingen bli klok på. Vad är konst värt? Det finns folk som försörjer sig på sin konst, men som ser att prylarna säljs billigare på blocket några år efter utställningen. Men kolla på Gallerix och IKEA. Då får du ett riktmärke på vad medelsvensson kan tänka sig att betala för snygga bilder. Sedan kan du lägga på en sudd till för att du är unik - för att ingen kan köpa dina bilder på de stora varuhusen.


Petter ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.