Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver råd inför förstagångsköp.

Produkter
(logga in för att koppla)

Frippez

Ny medlem
Hej,

Jag står redo att ta klivet från kompaktkamerafotografering till systemvärlden och behöver lite köpråd.
Har tittat runt en del och har fastnat för Nikon. Främst D60 då den känns som en fin förstakamera. Men, även D80 verkar spännande och jag skulle vilja höra lite erfarna tips gällande
D60 vs D80.

Cheers

Frippez

Hej,

Jag står redo att ta klivet från kompaktkamerafotografering till systemvärlden och behöver lite köpråd.
Har tittat runt en del och har fastnat för Nikon. Främst D60 då den känns som en fin förstakamera. Men, även D80 verkar spännande och jag skulle vilja höra lite erfarna tips gällande
D60 vs D80.

Cheers

Frippez

D60 är nog en bättre kamera rent bildmässigt (den är en generation yngre än D80n). D80 är dock steget upp när det gäller hanteringen. Den har lite fler knappar och rattar som gör den lättare att hantera när man kopplat bort automatiken.
D60n klarar inte heller av att hantera gamla objektiv utan inbygd motor. Nikon är annars otroligt bra på sin bakåtkompabilitet så om du köper en D80 kan du göra rikigt bra fynd på ebay senare.

Hoppas detta hjälpte dig i dit val.

/Karl

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto