Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver panoramautrustning, är detta ok? Är helt grön.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jaså har de blivit så avancerade, okej. Jag har inte gjort ett panorama på tre år eller nåt, tiden går fort i datasammanhang.

Jag har en lite annorlunda set up. fisheye på en aps-sensor, PTgui var ett av få program då som kunde stitcha det till fullpanorama. Men det finns kvar ser jag alla fall nu har jag uppdaterat det till 2010 års version. :p

Hitta en sida nu när jag rota runt:
http://www.panomundo.com/panos/howto/workflow_index.html
Känns som lite att läsa på för nybörjare, men hur aktuell är den? Helt passé?
 
Jaså har de blivit så avancerade, okej. Jag har inte gjort ett panorama på tre år eller nåt, tiden går fort i datasammanhang.

Jag har en lite annorlunda set up. fisheye på en aps-sensor, PTgui var ett av få program då som kunde stitcha det till fullpanorama. Men det finns kvar ser jag alla fall nu har jag uppdaterat det till 2010 års version. :p

Hitta en sida nu när jag rota runt:
http://www.panomundo.com/panos/howto/workflow_index.html
Känns som lite att läsa på för nybörjare, men hur aktuell är den? Helt passé?

Det verkar som om Hugin i alla fall klarar fiskögon nu.
http://hugin.sourceforge.net/tutorials/enfuse-360/en.shtml

/Karl
 
Måste man hålla på med kontrollpunkter fortfarande (hugin)? Hade för mig man slapp det med även gamla versionen av PTGui, bara å välja bilder å den gjorde allt.

Märks att man varit borta, ingenting är sig likt. Får börja om med allt.

Jag använde flash panorama player: http://flashpanoramas.com/player/
som panorama-viewer, finns det modernare, bättre, vanligare idag oxå?
 
Måste man hålla på med kontrollpunkter fortfarande (hugin)? Hade för mig man slapp det med även gamla versionen av PTGui, bara å välja bilder å den gjorde allt.

Märks att man varit borta, ingenting är sig likt. Får börja om med allt.

Jag använde flash panorama player: http://flashpanoramas.com/player/
som panorama-viewer, finns det modernare, bättre, vanligare idag oxå?

Så länge du inte tar strukturerade panoramor måste man använda kontrollpunkter, det gör säkert PTGui också. Att Photoshop, Microsoft ICE och Hugin sedan söker kontrollpunkter och matchar dom automatiskt är en annan femma, så dom flesta märker inte av kontrollpunkterna. Hugin har dock fördelen att man även kan ange dom manuellt om automatiken misslyckats vilket alla andra program jag testat inte klarar.

Ska du publicera enkelt till en stor publik idag (Microsofts & Apples mobila och desktop operativsystem) är det Photosynth som gäller. Photosynth skall när som helst bli klart i HTML5-version då kommer förhoppningsvis även android och linux få stöd.
Flash stöd hittar du idag inte i något mobilt OS.

/Karl
 
Jag har aldrig hävdat att det någonsin inte klarat det.

/Karl

Förvirringen är mitt fel, jag som nämnde fisheye och APS-sensor, vilket gjorde att bilderna blev lite beskurna, då för ca fem år sen var PTGui det kraftfullaste programmet som kunde göra fulla panoramor av sån beskuren input. Nu har tiden gått i framåtriktning medans jag stått still eller gått bakåt.

Tack för photosynth tips, inget jag hört talas om, däremot hur html5 skulle ersätta flash har ju vart på tapeten i tio år nu...
 
PTGUI matchar själv kontrollpunkterna. Har man inte träffat NOD-punkten rätt eller tar handhållna bilder och det är komplicerad struktur så kommer programmet säga ifrån och då kan man finjustera i efterhand var kontrollpunkterna är.
provat Photoshop CS5 (har inte 6:an) och senaste PTGui och PTGui är enormt mer lättarbetat och snabbare än CS. Och då är jag inte så noga var min nodpunkt är. Fast ska man köra med väldigt m¨nga bilder med tele så förstår jag att det är viktigt, men med mina 6 bilder är det inga problem.

/stefan
 
PTGUI matchar själv kontrollpunkterna. Har man inte träffat NOD-punkten rätt eller tar handhållna bilder och det är komplicerad struktur så kommer programmet säga ifrån och då kan man finjustera i efterhand var kontrollpunkterna är.
provat Photoshop CS5 (har inte 6:an) och senaste PTGui och PTGui är enormt mer lättarbetat och snabbare än CS. Och då är jag inte så noga var min nodpunkt är. Fast ska man köra med väldigt m¨nga bilder med tele så förstår jag att det är viktigt, men med mina 6 bilder är det inga problem.

/stefan

Jag tar i stort sett alla mina panoramor handhållet och så länge man inte fotar närmare än 2-3m och 360 och inte kommer mer än ett par dm bort från nodpunkten brukar PSE11 och Microsoft ICE lösa det hela automatiskt.

/Karl
 
Nu när det ändå snackas om panorma program och dylikt så låter PTGUI helt ok och Microsoft ICE verkar också kapabelt? Har inte testat något av de men hört mycket om PTGUI i alla fall och tänkte först köra med det.


Vilket program skulle ni sedan rekommenderat för att kunna göra en rundtur med en massa panoraman som jag sedan bara knyter ihop i programmet så att man sedan kan "gå" sömlöst (ja mer eller mindre) mellan varje panormama genom att bara klicka åt det håll man vill gå (underförutsättning förstås att jag tagit ett panorama där) för att få till en rundtur som man kan gå runt i lite hur man vill?

Har sett några program men i princip alla är baserade på sitt eget program som andra då måste ha någon plugin gissar för att kunna se det vilket jag helst inte vill ha för man vet inte om de kommer att finnas kvar om säg 5 år och så.


Flash baserat känns som framtidssäkrat även om nu HTML5 är på väg, så att jag bara hade kunnat slänga iväg en 6GB fil (om det räcker) till vem som helst och denna sedan bara kunnat köra det rakt av på sin dator om de haft Flash?

Det skall sedan även vara enkelt att använda inte behöva pilla i kod och så alls utan enkelt när jag sätter ihop en rundtur för det kommer nog att bli runt 40 - 50 panoraman. Helst hade jag även velat att man kunnat sätta olika typer hur man klickar sig framåt i turen så att säga som exempel bara en lite punkt som blinkar så det inte stör helheten så mycket eller ingen punkt alls (föredraget) så man bara klickar i panoramat i sig; fram, bak, höger, vänster eller så.
 
Nu när det ändå snackas om panorma program och dylikt så låter PTGUI helt ok och Microsoft ICE verkar också kapabelt? Har inte testat något av de men hört mycket om PTGUI i alla fall och tänkte först köra med det.


Vilket program skulle ni sedan rekommenderat för att kunna göra en rundtur med en massa panoraman som jag sedan bara knyter ihop i programmet så att man sedan kan "gå" sömlöst (ja mer eller mindre) mellan varje panormama genom att bara klicka åt det håll man vill gå (underförutsättning förstås att jag tagit ett panorama där) för att få till en rundtur som man kan gå runt i lite hur man vill?

Har sett några program men i princip alla är baserade på sitt eget program som andra då måste ha någon plugin gissar för att kunna se det vilket jag helst inte vill ha för man vet inte om de kommer att finnas kvar om säg 5 år och så.


Flash baserat känns som framtidssäkrat även om nu HTML5 är på väg, så att jag bara hade kunnat slänga iväg en 6GB fil (om det räcker) till vem som helst och denna sedan bara kunnat köra det rakt av på sin dator om de haft Flash?

Det skall sedan även vara enkelt att använda inte behöva pilla i kod och så alls utan enkelt när jag sätter ihop en rundtur för det kommer nog att bli runt 40 - 50 panoraman. Helst hade jag även velat att man kunnat sätta olika typer hur man klickar sig framåt i turen så att säga som exempel bara en lite punkt som blinkar så det inte stör helheten så mycket eller ingen punkt alls (föredraget) så man bara klickar i panoramat i sig; fram, bak, höger, vänster eller så.

Använder du PTGui är det nog till att programmera något själv. Kör du photosynth får du vänta tills Photosynth 2.0 kommer ut (i år säger ryktet).

PTGui sätter säkert ihop bilderna bra men sen.....

/Karl
 
Håller med jag skrev p fel sätt där, vet att PTGUI mlf enbart är stich program och inget mer. :)

Menade efter att jag satt ihop panoramorna.

Photosynth? Skall kollas upp.
 
För att förvirra ytterligare lite i mjukvarudjungeln tänkte jag kasta in krpano, en visare för panorama/virtuell rundtur. Kostar en slant (dock ett av de billigare betalalternativen) men verkar ganska kraftfullt. Har själv tänkt anförskaffa detta senare under året...

Fördelen med krpano jämfört med andra panorama/virtuell rundtur-visare (i min mening) är att det stöder html5. Detta gör att du utan problem kan titta på och visa dina panorama direkt i telefonen (den smarta) eller pekplattan. Behövs ingen plugin eller liknande, bara en hyfsat modern webläsare.

Ett exempel (med fantastiskt fula pilar för navigering, men snygga övergångar mellan panoramorna):

http://krpano.com/tours/kuchlerhaus/
 
Jag tittade lite på det förut, men det verkade långt ifrån enkelt att ha att göra med. Det kändes verkade i alla fall då som om man var tvungen att programmera för att få till det.

Annars verkar det bra.

Tokyomastodontbilden använde också detta program, men där var interfacet riktigt dåligt, inte vanligt touch interface utan pilar att panorera och zooma med.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.