Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver panoramautrustning, är detta ok? Är helt grön.

Produkter
(logga in för att koppla)

Henry.

Aktiv medlem
Hej alla!

Nåja jag är väl inte helt bakom flötet utan vet hur man går tillväga och så utan det är mer utrustningen jag är frågande till om jag väljer rätt eller ej.

En lång historia kort så skall jag föreviga min fars sommarstuga som han växte upp i som kommunen nu vill riva utan några som helst orsaker.

Jag tänkte göra det "lilla" extra 8börjar så smått komma underfund med hur mycket jobb det blir) genom att göra en virtuell tur på hela området så att det går att ”gå” där även efteråt. Måste dock, om jag förstått det rätt, ta högar med bilder för att sätta ihop en lika stor hög av panoramas att infoga i lämpligt program för att sedan kunna göra denna virtuella rundtur. Vill som sagt sedan att man kan gå runt på hela tomten och inne i huset och så och där man sedan klickar sig fram, precis som google maps gatu nivå som jämförelse tex.

Problemet är att jag har aldrig gjort panormas förr men vet hur det går till men jag saknar verkligen ALLT vad utrustning heter för detta. Jag tänkte använda en lite äldre kompaktkamera Exilim S-10 på 10Mpixel eller i brist på, och med en del jobb att få på plats, en ny GoPro black med 12Mpixel men lite fisheye men det är allt. köpa ny kompaktkamera känns inte helt behövligt. Jag har dock ingen fisheyelins till kompaktkameran men det är väl inte absolut nödvändigt, går väl lika bra med vanliga bilder?


Saken är dock den att det brinner rätt friskt i knutarna så jag behöver skaffa utrustning så snabbt som bara möjligt och då förstås utrustning för att kunna sätta nodalpunken med lätthet och ha en komplett rigg för att sedan snabbt, lätt och enkelt slänga ihop det hela för att kunna ta en massa bilder för en panorama oavsett var detta behöver göras.

Räcker förresten 12 st? Många panoramas jag sett har en väldigt kraftig förvräning i sidorna när man tittar runt och gissar på att det är när man använder bara 6 st, ja alltså inkl de upp och ned och då borde 12 bli rätt ok kanske?

Jag har kollat runt lite i dyra Sverige efter utrustning (eftersom det från utlandet med stor sannolikhet tar för lång tid att få) och hittat en kandidat som heter Manfrotto VR Panorama-kit 303 Plus. Jag har noll koll på kamerautrustning men den verkar i alla fall kunna göra det jag söker men frågar Er här om det är något att satsa på eller om ni kanske har något bättre, helst inte dyrare, tips? Behöver sedan också ett stativ runt 1.6m högt men för mindre summor säg 1500:- eller så bara det räcker och är hyfsat stabilt. Krav; libell så att panoramorna blir bra.


Den enda gången jag kommer att behöva dessa grej eär bara denna gång och aldrig mer men eftersom det inte kommer att kunna förevigas igen så får det i det närmaste tyvärr kosta vad det kosta vill även om det förstås finns gränser.

Någon som kan se om detta kan passa mig?

Mvh Henrik
 
Ska det göras så enkelt och billigt som möjligt rekommenderar jag att du lånar ett stativ av någon, skruvar fast snabbplattan på en planka och ett vinkeljärn på plankan. Fäst sedan kameran vid vinkeljärnet med spännband. Det kluriga blir att hitta var du skall fästa snabbplattan för att rotera kameran runt nodpunkten. Sök på Google efter "finding the nodal point" så hittar du massor av guider till hjälp.

Med denna rigg kommer du dock inte kunna vinkla kameran uppåt eller nedåt. För den funktionen behöver du en extra arm. Nedan är en länk till mitt eget hembygge. Starkt, stabilt och flexibelt. Kostnad: 500 kr.

http://81.216.166.162:8081/home/panohead.html

Tillägg: Använd sedan Hugin (http://hugin.sourceforge.net) för att sätta ihop panoramat. Open source, gratis och mycket kraftfullt. Finns de som tycker det är krångligt att använda, men det är bara om man behöver göra manuella justeringar. Har man bra material att jobba med är det i stort sett bara att ladda bilderna och trycka på start.
 
Tack för svaret. :)

Snyggt bygge. :)

Jo visst kan jag göra något själv men som jag jag nämde så brinner det rätt ordentligt i knutarna så det finns ingen tid till det utan det är bara att köpa något, slänga på kameran, ställa in nodalpunken och köra så det ryker som gäller nu tyvärr och jag måste också kunna vinkla kameran upp och ner så det blir ett komplett panorama så att säga. Och jodå jag vet hur man ställer in nodalpunken.
 
Är det så bråttom är nog manfrotto-kitet ditt bästa alternativ. Tänk dock på att det ska ha beteckningen SPH för att kunna göra flera rader (vinklad uppåt och nedåt). Det räcker inte med plus-varianten... (nu börjar det bli dyrt).

Sen räcker det med i stort vilket stativ som helst som är specat för mer än några kilon...

Hade du bott i Gbg-trakten hade du kanske kunnat få hyra mina prylar... :)

Edit: stavfel
 
Ytterligare ett förslag:

Om du har tillgång till en Android-telefon med version 4.2 (nexus 4 t.ex) går det göra mycket billigt... Kamera-appen i 4.2 (åtminstone stock Android) har en inbyggd funktion för att göra sfäriska panoraman som fungerar förvånansvärt bra.
 
Snällt av dig att ev hyra ut ditt om jag bott närmre. :)

Tack för det med SPH, jag litar på dig. :) Jag hade förstås inte den blekaste aning.

När jag läste den första meningen så beställde jag ett Plus direkt så det var klart och läste sedan resten vad du skrev och då blev det helt plötsligt till att skicka iväg ett mail om att ändra den ordern snabbt som attan till ett SPH istället.

Börjar kosta? Var svindyrt redan innan.. :( Hoppas dock på att andrahandvärdet är högt så jag kanske kan få tillbaka en del av pengarna sedan eftersom det bara är denna gång jag kommer att använda det..

Har tyvärr ingen sådan mobil utan mer vanliga så att säga så kan ej göra det men håller med det hade varirt smidigt annars.
 
Ett tips på vägen, ta onödigt många bilder med mycket överlapp. Sedan när du är klar går du efter i samma spår och tar bilder på frihand. Missa inte marken och himlen, det är så lätt att panoramat får en timglasform där himlen och marken rakt framför dig saknas.
 
Hur gör man en virtuell rundtur? Låter skoj, men jobbigt att göra. Vet bara hur man gör 360 panorama med quicktime.

/stefan
 
Så länge du inte gör 360 grader är det inte så fasligt knussligt med nodalpunkter osv. Handhållet fungerar då relativt bra. Ska du göra 360 så måste du ha nodalpunkten rätt annars blir det fel eftersom du inte kan ha något fel.

Microsoft ICE fixar lätt ihop bilder du tagit och du kan publicera dom på photosynth för att lätt kunna titta på dom. Photosynth skall snart komma i version 2.0 och då ska funktionen du frågar efter att kunna gå omkring i flera panoramor tagna på samma plats komma med, t.ex. om du tar 4 eller fler runt huset kan man då efteråt gå runt huset. Microsoft har redan visat funktionaliteten i beta-versioner.

http://channel9.msdn.com/Events/Build/2013/4-072#time=00h01m41s

/Karl
 
Ett tips på vägen, ta onödigt många bilder med mycket överlapp. Sedan när du är klar går du efter i samma spår och tar bilder på frihand. Missa inte marken och himlen, det är så lätt att panoramat får en timglasform där himlen och marken rakt framför dig saknas.

Ja så kan jag ju förstås göra efteråt. Trodde mer innan att programmen krävde lite "ordning" på fotona för att få ihop det men det spelar ju, kom jag precis på, egentligen ingen större roll eftersom panorama program väl bara går efter att hitta likheter mellan bilderna för att sammanfoga så hittar de automatiskt rätt bilder som passar oavsett hur många man tagit utanför panoramabilderna i sig (?) bara så länge som alla överlappar varandra.

Hade först tankar på hur fasen jag skulle fota marken med stativ och allt men det är ju så klart då bara att ta ett antal foton handhållet på ungefär samma avstånd. Bara så länge som dessa bilder är ordentligt överlappade med panoramans bilder så fixar programmet resten gissar jag på och nodalpunkten i dessa fall är kanske inte så petig?


Angående rundturs program sedan så har jag hittat några bra men de kostar men kan dock göra exakt vad jag vill även om jag velat ha vissa greher på annat vis och så men finns det gratis -bra- alternativ så är det förstås föredraget men gått bet än så långe.
 
Ja så kan jag ju förstås göra efteråt. Trodde mer innan att programmen krävde lite "ordning" på fotona för att få ihop det men det spelar ju, kom jag precis på, egentligen ingen större roll eftersom panorama program väl bara går efter att hitta likheter mellan bilderna för att sammanfoga så hittar de automatiskt rätt bilder som passar oavsett hur många man tagit utanför panoramabilderna i sig (?) bara så länge som alla överlappar varandra.

Hade först tankar på hur fasen jag skulle fota marken med stativ och allt men det är ju så klart då bara att ta ett antal foton handhållet på ungefär samma avstånd. Bara så länge som dessa bilder är ordentligt överlappade med panoramans bilder så fixar programmet resten gissar jag på och nodalpunkten i dessa fall är kanske inte så petig?


Angående rundturs program sedan så har jag hittat några bra men de kostar men kan dock göra exakt vad jag vill även om jag velat ha vissa greher på annat vis och så men finns det gratis -bra- alternativ så är det förstås föredraget men gått bet än så långe.

Marken är klurig där man står, för ju närmare man kommer desto problematiskare blir det med nodalpunkten. Handhållet är chansen ganska obefintlig att träffa rätt på nodalpunkten.
Helt sfäriska panoramor är väldigt svåra eftersom himlen kan vara svår att få till om den saknar detaljer. Fota panoramorna i Portrait och se till att ha med lite detaljer i nederkant och strunta i resten.

/Karl
 
Tack boys, väldigt bra sidor där!

Jag eftersträvar ett till 100% klart panorama med tak/himmel och mark/golv helt komplett, det är ett absolut krav.

Tak/himmel är det ju förstås bara att rotera och ta en hög med bilder runt om så att det täcker och överlappar varandra tillräckligt så den delen borde gå att fixa rätt lätt.

Men som det nämts så är det förstås i det närmaste omöjligt att få till nodalpunkten manellt med kameran i hand men vettefasen då hur jag då skall kunna fota marken/golvet då jag ju förstås måste flytta stativ och allt så att jag inte får med det men ändå måste behålla avstånd och dylikt?
 
hmm, syns inte det? Menar stativben är ju rätt tjocka eller det räö kanske något jag missar? Vill ha så det är exakt samma bild på mark eller golv som det är utan stativben. Det kommer också att bli runt 50+ panoraman så att så lite efterarbete som bara är möjligt är absolut att föredra men går det snabbt så är det förstås ok.
 
Nadir (rakt ner, motsats till zenit) är alltid knepig att få till. Om man är noggrann och mäter går det på många stativ tvärställa centerkolumnen så att man kan ta ett foto rakt ner utan att stativet är i vägen. Är man bara noggrann så att man centrerar kameran och får rätt höjd brukar det bli bra. Ett tips är också att ta nadirbilden från flera håll (flytta stativet, eller dig själv, runt markbiten du vill fota). I panoramafoto är det alltid bra med många, många bilder...

Kolla även in länkarna som postats tidigare i tråden. Där kan du nog hitta mycket matnyttigt.
 
hmm, syns inte det? Menar stativben är ju rätt tjocka eller det räö kanske något jag missar? Vill ha så det är exakt samma bild på mark eller golv som det är utan stativben. Det kommer också att bli runt 50+ panoraman så att så lite efterarbete som bara är möjligt är absolut att föredra men går det snabbt så är det förstås ok.

Mjo, ibland blir det knepigt.
50 panoraman är rätt jobbigt ja :(

/stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.