Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

behöver oxå hjälp med val av utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

paulina w.

Medlem
Om jag ska fota till bildbyråer som kräver 25MB (2240*3360), vilken utrustning behöver jag då?
Fotar för nuvarande med vanlig småbildskamera men vill gärna gå över till digitalt för att komma undan framkallningskostnad + spara lite tid.
Det är mest människor, kultur och miljö som jag fotar.

tacksam för tips

Finns lite olika allternativ...
#1 sony f828 har en upplösning på 3264 x 2448 dvs nästan det du behöver...

#2 fuji s2 kan interpolera till 12mp vikket är motsvarande 4256 x 2848

#3 canon 1Ds som har 11mp är den bästa digitalkameran på marknaden undantaget digital bakstycken..

Priser är från ca 11' för sonyn till över 80' för canon 1Ds

Var precis inne och tittade på en scanner, Canon Canoscan fs4000us. kan det vara ett alternativ till digitalkamera?
Kommer ner lite i kosnad i längden jämfört med nuläget + att det inte är samma inköpspris som en digitalkamera, men är kanske tidsödande?

Det bör nog inte heller vara något problem att manuellt interpolera upp bilder från andra 6 megapixels DSLRer (Fuji S2 har en 6 megapixels sensor) till önskad storlek.
Då finns ju Canons 10D, 300D och D60 samt Nikons D100 och nya D70 att välja på också (och säkert några till).

[EDIT]
Vad har du för system nu?
Är det Canon EOS eller Nikon så finns det (snart för Nikon) digitala kamerahus för runt 10000.
[/EDIT]

Senast ändrad:
andgi skrev:
Det bör nog inte heller vara något problem att manuellt interpolera upp bilder från andra 6 megapixels DSLRer (Fuji S2 har en 6 megapixels sensor) till önskad storlek.
Då finns ju Canons 10D, 300D och D60 samt Nikons D100 och nya D70 att välja på också (och säkert några till).

Ja men fuji s2 är den enda av dom som interpolerar direkt i kameran o ja tycker att den ger synbart bättre 12mp bild än dom andra 6mp DSLR

Tsk, så man får bättre upplösning om man lutar sin kamera 45 grader då?! ;)
(Nåja, mönstret blir inte riktigt samma ändå..)

Nä, att placera pixlarna på det viset bör ge ytterst lite (om någon) högre upplösning - däremot är det inte omöjligt att man kan få bättre resultat av interpoleringen om man gör den samtidigt med bayer-interpoleringen.
(Man borde kanske testa att hacka in det i dcraw - synd bara att koden är så rörig..)

Detaljupplösningen påverkas ju också av antialiasfiltret så eventuella skillnader mellan S2 och andra kan bero på det också.

Absolut så påverkas bilden av många olika faktorer, men resultatet i detta fall blir enligt mig märkbart bättre än interpolerning från andra kameror.
Men sen finns det många vägar till bra bild, vilken tillverkarna tar bryr ja mig inte om, så länge slutresultatet är bra

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar