Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver lite snabb hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Peek

Medlem
Jag försöker skriva ut ett porträtt i stl 6 x 4 cm. Det ska vara till id-kort. Men det blir inte bra. De färdiga kortet när jag skriver ut det blir inte skarpt utan "lite rutigt" Hur gör man när man ska förmiska en stor bild till en sån liten bild. Jag har fotoshop. Har prövat att använda "bildpaket" funktionen, men det blir lika, eller ändra storleken och sen skriva ut.

Tacksam för hjälp.
 
Själv brukar jag göra ett nytt dokument i A4 storlek (eftersom jag skriver ut på ett A4) med "upplösningen" 300ppi och sedan markera ett område i rätt storlek med stödlinjer där jag passar in bilden. Vill jag ha flera så kopierar jag bara lagret. För att förminska bilden använder jag inget annat en "transform" kommandot i PS. Kanske omständigare än t.ex. "bildpaket" men logiskt och fungerar.

/Micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.