Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Behöver lite hjälp..
- Trådstartare AnX1
- Start datum
l-malmqvist
Aktiv medlem
AnX1 skrev:
Hej.
Jag vill köpa en Canon Eos 350D, men det jag är osäker på är objektiven. Vad ska jag köpa? Hur vet jag vilket/vilka jag ska köpa?
Tack på förhand
//Anna
Egentligen ska du inte köpa något utan att veta vad du ska ha det till, men det finns några saker som kan vara universalbra så att säga (även andra saker än objektiv):
Ett tele är bra att ha, och det är alltid smart att satsa på bra men inte svindyra grejor från början, så jag rekommenderar att du skaffar dig ett Canon 70-200 f4.
Funkar fint till hästhoppning och bilder på kompisar. Sen kan du skaffa en distansring eller närbildsfilter så blir den ett bra macro också om du får det intresset.
När du får kramp i handen så gör du säkert som mig och skaffar batterigreppet BG-E3, kameran blir bra mycket skönare att hålla i.
Stativ påstår vissa är bra att ha, själv har jag behövt ett exakt 1 gång de senaste 3 åren. Beror lite på vad man fotar. Ska du ha ett, köp ett lätt och bra annars blir det nog mest liggande hemma.
Eventuellt en blixt i stil med Canon 430EX. Fast nu är listan uppe i många tusen... börja med telet du, det är mycket mångsidigt.
mannbro
Aktiv medlem
Ett förslag kan vara att börja med kitgluggen. Vet inte hur det är med Canon, men med kameran jag har, Nikon D50, skilde det inte många hundralappar på att köpa med kitglugg jämfört med utan.
Med kitgluggen kan man direkt komma igång och börja fota. När man sedan börjar växa ur kitgluggen så märker man lättare, beroende på hur och vad man fotar, på vilket sätt man växt ur den. Behövs mer tele? Mer ljusstyrka? Bättre skärpa? O.s.v.
EDIT: För egen del sitter kitobjektivet oftast på. Visst finns det bättre objektiv, men det går faktiskt att ta bra bilder även med kitobjektivet. Tycker att de fått oförtjänt dåligt rykte.
Med kitgluggen kan man direkt komma igång och börja fota. När man sedan börjar växa ur kitgluggen så märker man lättare, beroende på hur och vad man fotar, på vilket sätt man växt ur den. Behövs mer tele? Mer ljusstyrka? Bättre skärpa? O.s.v.
EDIT: För egen del sitter kitobjektivet oftast på. Visst finns det bättre objektiv, men det går faktiskt att ta bra bilder även med kitobjektivet. Tycker att de fått oförtjänt dåligt rykte.
Olle_Nilsson
Aktiv medlem
Jag har nyligen varit i samma situation som du. Tidigare idag beställde jag en 350d med kit-objektiv 18-55 efter mycket funderande. Det objektivet är jag införstådd med att jag inte kan vänta mig för mycket av. Men det duger att börja att känna sig för med. Jag räknar med att ganska snart köpa ett bättre objektiv. Men då har jag sett vad jag saknar hos 18-55:an. För min del känns det rätt med den merkostnaden. Just nu vet jag inte vad som är viktigast, ljustyrka, stort zoom-omfång, IS osv. Förhoppningsvis vet jag lite mer om ett halvår.
/Olle
/Olle