Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver komplettera med vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

Dood

Aktiv medlem
Hej,
Dags igen för objektivköp till min Canon 400D.
Jag har idag:
Canon 50 1,4
Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1
Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC

Jag använder nästan uteslutande mina Canon-objektiv eftersom jag tycker Sigman resulterar i för dåliga bilder.

Jag vill nu komplettera med ett vidvinkelobjektiv men är osäker på vilket. Jag prioriterar ljusstarkt- och skarpt objektiv och kommer att använda det både till porträttfoto och för miljöbilder (landskap, gatufoto, inne i kyrka m.m.).

Jag har sökt och läst en massa på nätet och sneglat på diverse fasta objektiv men också tex. Sigma Objektiv 18-50/2,8 EX DC Macro.

Hur hade ni tänkt i min situation?
Tack på förhand!

Passade på att gå till en fotobutik på lunchen för att höra mig för. Killen som jobbade där rekommenderade Sigma 10-20/4-5,6 framför Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM (dels med motiveringen "Mer objektiv för pengarna").

Någon med erfarenhet av de båda eller något av dem som kan komma med åsikt? Dessa två är hetaste kandidaterna just nu eftersom 18-50 inte blir direkt vidvinkel med min kamera.

Sigma 10-20

Har inte erfarenhet av båda, men har nyligen inhandlat sigman, just av anledningen att man får väldigt mycket för pengarna, samt att budgeten inte riktigt tillät det något dyrare canonobjektivet.

Jag är djupt imponerad av vad sigman presterar. Sitter dock på jobbet och har inte tillgång till några bilder här, men kan säkert trolla fram lite testbilder hemmavid.

OK - tack. Hittade en hel del bilder på www.pixel-peeper.com (som för övrigt är riktigt bra) men inte överdrivet många på människor.
Vore kul att se bra porträtt tagna med denna eller Canons, där det inte är "fisheye-effekten" man varit ute efter.

Tokina 12-24/F4 har jag precis köpt å är så jäkla nöjd, saknar inte dom 2mm som saknas ned till 10 å enligt många tester är tokinan skarpare än 10-20 sigman både i centrum å kanterna.
Sen har ju Tokinan F4 genom hela zoomen vilket är att föredra.

Det enda negativa jag har märkt är CA är inte så kontrollerad vid F4.

Kan lägga upp nån bild om du vill så får du se hu den presterar på en Nikon d70s :)

Ett kommande objektiv som verkar spännande är Tokinas 11-16/2.8. I och för sig dyrare än sigma.

Kan bara bekkräfta att Tokina 12-24/4 är väldigt bra, iaf enligt min mening :)

Drog till Media Markt på lunchen för att kolla och slog till på ett Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM som där kostade 6990:- vilket var det billigaste jag hittat hittills i butik.
Jag har ännu inte fotat med det utan får hålla mig tills ikväll.

Tack för synpunkterna och förslagen!

Du blir säkert inte besviken. Det är ett grymt objektiv och skillnaden mellan 10 och 18mm är helt enormt kommer du upptäcka. :)

Det ska bli jäkligt kul! Ska nyttja det på ett bröllop till helgen (några bilder inne i kyrkan) men ser också fram emot att använda det när jag drar till Lofoten i augusti och ska bila runt en del i Norge. Kan tänka mig att vyerna gör sig bra med detta vidvinkelobjektiv.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar