Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver jag uppgradera?

Produkter
(logga in för att koppla)

oshe

Aktiv medlem
Sitter idag på en Nikon D100 med ett 24-85 3,5-4,5 SWM IF samt ett Sigma 28-300 DG macro (slött!).

Nu så här när fotbollssäsongen börjar komma igång vill jag försöka fota så mycket som det bara går! Har inte tänkt att försöka skaffa jobb utan det får bli senare i så fall. Har även som intention att fota mycket innebandy då det främst är de två sporter som jag tycker om att titta på.

Jag har läst lite om att ca 85 skall vara en bra brännvidd för snabb inomhussport så som handboll och innebandy och undrar därför om mitt 24-85 funkar bra där?

Mitt hus är ju verkligen inte ett av de snabbaste men för alldaglig foto funkar det rätt ok tycker jag. Men vart finns alternativen någonstans? Vad skall jag välja om jag vill uppgradera?

Jag undrar också hur pass Sigmat, som är rätt slött kommer klara en fotbollsplan? Säkert mycket bättre än en innebandyplan givetvis men det är väl kanske inte ämnat för sport direkt egentligen?

Tack på förhand!

I ditt fall är det ju rätt enkelt i och med att alla kameror på marknaden är uppgraderingar från D100, frågan är bara vilken budget du har. Samma sak med objektiven, de är ljussvaga och inte helt moderna.

I ditt fall är det ju rätt enkelt i och med att alla kameror på marknaden är uppgraderingar från D100, frågan är bara vilken budget du har. Samma sak med objektiven, de är ljussvaga och inte helt moderna.

Tack för den passningen, men det är väl iofs sant. :) Angående budgeten så är den väl snål med tanke på att jag i dagsläget inte jobbar med foto, hade jag gjort det hade det självklart varit en annan femma men å andra sidan hade jag väl inte använt en D100 heller. :)

Men för att vara realistisk så blir det nog ett par tusen för hus och ett par tusen för glugg (antingen exkl eller inkl det jag får ut för min D100, om det nu blir någon skillnad ;)). Frågan är ju dock, om jag uppgraderar, hur får jag in en "bra" sportglugg + en normal i samma ekvation om jag inte har så hög budget? Ska man köra nån kitglugg så länge då kanske?

Avslutar detta med att nynna lite på Guns n roses - Welcome to the djungle.... :)

En D200 eller D90 beroende på om du prioriterar proffsighet och fokushastighet eller ISO-prestanda plus en 85/1,8 och ditt 24-85 är en variant, om du har råd kunde du sälja ditt 28-300 och köpa ett 70-300 VR istället. Annars kunde du välja en D200 eller D90 och sälja båda dina objektiv och köpa ett 24-70/2,8 av valfritt märke om omfånget räcker och det finns pengar över.

Men jag måste bara säga en sak: De här grejerna är på gränsen för en sportfotograf allihop, det finns inget som är dyrare än att köpa grejer som är såpass bra att de nästan räcker men ändå gör en besviken när det kommer till kritan. Har man absolut inte råd är det nästan roligare att gå på fotboll för att titta och sedan fota något ens kamera är mer lämpad för om man gillar det samtidigt som man sparar pengarna till något bättre.

En D200 eller D90 beroende på om du prioriterar proffsighet och fokushastighet eller ISO-prestanda plus en 85/1,8 och ditt 24-85 är en variant, om du har råd kunde du sälja ditt 28-300 och köpa ett 70-300 VR istället. Annars kunde du välja en D200 eller D90 och sälja båda dina objektiv och köpa ett 24-70/2,8 av valfritt märke om omfånget räcker och det finns pengar över.

Men jag måste bara säga en sak: De här grejerna är på gränsen för en sportfotograf allihop, det finns inget som är dyrare än att köpa grejer som är såpass bra att de nästan räcker men ändå gör en besviken när det kommer till kritan. Har man absolut inte råd är det nästan roligare att gå på fotboll för att titta och sedan fota något ens kamera är mer lämpad för om man gillar det samtidigt som man sparar pengarna till något bättre.

Ok. Men om man säger så här då, ska ja börja med att uppgradera gluggen då kanske? Huset får väl hanka sig med ett tag till då. Sen undrar ja även om ja verkligen klarar mig med 85 på en fotbollsplan? Sigma har nåt 50-150 som spontant känns som om det skulle funka bra generellt. Kanske man kan ta ett o annat porträtt också:)

Borde väl kunna få några tusen för mina gluggar o då kunna lägga till ett par för att få en sån glugg kanske?

Vad gäller hus så spelar det nog ingen roll vilket av dem jag väljer. D200 är ju lik d100 och det tror jag skulle passa mig ypperligt då jag är väldigt nöjd med formen på mitt hus vilket ju är ack så viktigt. Borde väl gå att komma över det med kitglugg till hyfsat pris för att täcka upp normalbrännvidden också eller vad tror du?

Liten fråga om 70-300 vr. Är de inte onödigt med vr då slutartiderna kommer vara väldigt snabba ändå? Är det inte galet dyrt också?

Galet dyrt?! Haha, nej!! Om du tycker att det objektivet är dyrt så har du nog valt fel hobby ;)

70-300 VR är ett bra fågelobjektiv, men till sport är det inte bra.
Liten bländare och onödig VR.

Köp ett sigma 70-200 2,8 för ca 8000 kr och ett D90 hus för ca 5000 kr.

Kan du inte tänka dig att betala den summan för utrustningen så kan du nog glömma åtminstonde inomhusbilder. Tyvärr är det ett faktum. Stor bländare (2,8), snabb AF och bra iso hantering är ett måste.

D100 kan du nog inte höja iso över 800. Minst 3200 krävs för snabba slutartider inomhus. Ditt zoom har bländare 4,5 vid 85 mm. Det är som ett knapphål (i sportsammanhang). Du måste ha 2,8 eller större. En fotbollsplan är stoooor och kräver ett 70-200 och ett 200-400 för att täcka in planen.

Galet dyrt?! Haha, nej!! Om du tycker att det objektivet är dyrt så har du nog valt fel hobby ;)

70-300 VR är ett bra fågelobjektiv, men till sport är det inte bra.
Liten bländare och onödig VR.

Köp ett sigma 70-200 2,8 för ca 8000 kr och ett D90 hus för ca 5000 kr.

Kan du inte tänka dig att betala den summan för utrustningen så kan du nog glömma åtminstonde inomhusbilder. Tyvärr är det ett faktum. Stor bländare (2,8), snabb AF och bra iso hantering är ett måste.

D100 kan du nog inte höja iso över 800. Minst 3200 krävs för snabba slutartider inomhus. Ditt zoom har bländare 4,5 vid 85 mm. Det är som ett knapphål (i sportsammanhang). Du måste ha 2,8 eller större. En fotbollsplan är stoooor och kräver ett 70-200 och ett 200-400 för att täcka in planen.

Ok my bad om priset där men ja hade i alla fall rätt om vr osv då:) Jag hade nog tänkt försökt hitta nåt hyfsat bra begagnat faktiskt och då kommer man ju ner något i pris i alla fall, så jag får väl överväga lite där kanske.

Vi har ju talat om nikon nu och visserligen kanske objektiv blir lika dyrt för andra märken, men vilka hus kan man välja om man skulle köra på t ex canon? Är de värt att kolla pentax, sony osv också eller är de bättre o hålla sig till de stora?

Om vi startar i din ursprungliga frågeställning så är det så att allt utgår från vilka bilder du vill skapa. Vad är det i dina bilder du tar idag på fotboll och innebandy som du inte är nöjd med?

Petter ...

Om vi startar i din ursprungliga frågeställning så är det så att allt utgår från vilka bilder du vill skapa. Vad är det i dina bilder du tar idag på fotboll och innebandy som du inte är nöjd med?

Petter ...

Man kan väl egentlgen säga att jag inte tar så mycket sådana bilder alls för tillfället. Tar en del bilder på blom/natur och sånt som faller mig in sådär nör jag har tid så att säga. Även en del landskap när jag hittar en vy som ja vill återskapa på papper eller i digitalt format. Till det känns det som min utrustning räcker även om man så klart kan ha mycket bättre.

Det jag är orolig för är att jag inte har utrustning som klarar de tillfällen då jag verkligen behöver den. T ex fotboll lite senare på kvällen och en dåligt belyst innebandyhall osv. Visserligen kanske inte tillfällena blir flera gånger i veckan men när man håller på med foto har man ju ändå en viss standard som man vill få ut. Blir det då suddiga innebandybilder på 1/100 slutartid så kan det ju lika gärna vara.:) Vad jag typ vill få fram är att all utrustning klarar att ta ett snapshot på en blomma eller ett landskap, men det krävs väl lite mer avancerad utrustning för att klara krävande situationer. Fasen de känns som ja börjar besvara mina egna frågor här nu.:)

En smart strategi för uppgradering kanske egentligen är det jag är ute efter, vem vet?:-|

När du själv börjar kunna besvara dina frågor har du ju lärt dig något..

Men jag håller med övriga här. Att plåta sport inomhus är bland det "dyraste" som finns. Kräver "snabba linser" och snabb och känslig autofokus. Skadar inte med lågt brus på höga ISO heller..

Har man inte obegränsat med pengar får man begränsa sitt fotograferande kanske. Tyvärr.

(Mitt inlägg tillförde knappast någonting.)

Lycka till!

//Johan

När du själv börjar kunna besvara dina frågor har du ju lärt dig något..

Men jag håller med övriga här. Att plåta sport inomhus är bland det "dyraste" som finns. Kräver "snabba linser" och snabb och känslig autofokus. Skadar inte med lågt brus på höga ISO heller..

Har man inte obegränsat med pengar får man begränsa sitt fotograferande kanske. Tyvärr.

(Mitt inlägg tillförde knappast någonting.)

Lycka till!

//Johan

Det är väl så har jag insett... Men med efterbehandling kanske det funkar? Brusreducering osv? Självklart kan ja inte köra iso 800 med 5,6 och 1/1000 och underexponera 7 steg och sen tro att jag kan rädda bilden men det måste väl ändå gå att kompromissa o få något slags resultat.

Min flickvän jobbar på söndag så jag skall försöka ge mig ut o fota lite i någon sporthall och sen får vi se hur det slutar helt enkelt. Då får jag chansen att skaffa lite uppfattning om hur min utrustning faktiskt fungerar.

Om man då ska utvärdera sakerna lite, vad mer skall jag gå efter förutom grad av acceptabla bilder? Kanske ska testa vilken slutartid man kommer ner på o ändå få acceptabelt resultat? Hur pass bufferten och bps klarar mina behov/om de känns ok? Hur höga iso som är gränsen för mig? Har ni fler tips på hur jag kan benchmarka min utrustning i en sådan situation så får ni gärna dela med er.

Plåta inomhussport och ha begränsad budget är som sagt en utmaning. Jag har plåtat lite fotboll, hockey och annat inomhus och har nu uppgraderat från en D80 till en D7000 bl.a. för att få mindre med brus på dom höga iso som krävs inomhus. Vissa hallar håller sig med så dåligt ljus att man verkligen får pressa utrustningen för att få till hyfsade bilder, Det händer att jag är uppe på 6400 och sniffar men med D7000 är det ändå ganska ok. Jag kör med ett Sigma 50-150 2.8 (nypris runt 5.500 SEK) som jag tycker ger ett ok utbyte pris/prestanda. Att ha ett objektiv som täcker en hel fotbollsplan från en given position finns inte i min budget. Jag försöker istället röra mig så mycket som möjligt.

Jag försöker också att hålla slutartiden över 1/640 för att inte få allt för mycket rörelseoskärpa i bilderna och inte köra på största bländaren eftersom åtminstone jag har lite knepigt att sätta fokus helt rätt när det går undan och med kort skärpedjup blir bilderna så fel om fokus inte sitter helt rätt. Plåtar allitd i RAW så slipper jag bekymra mig om vitbalansen på plats. Jag har också provat att underexponera bilderna och fixa till efteråt men vad jag kan se blir det bara mer brus att hantera. Det verkar snarare bättre att om möjligt överexponera lite. Och sen beror det också på vad man själv tycker är en ok bild. Vet inte om detta tillförde så mycket heller men detta är åtminstone en "lågbudget" konfigurering som jag tycker funkar hyfsat för sport både ute och inne.

Allt beror ju på vilka bilder du vill göra.

Val av brännvidd beror på vilket utsnitt du vill ha. Vill du exempelvis på en 11-mannaplan fånga närkamper i andra änden av planen behöver du låång tele. Medan en bild av helsa situationen vid en hörna kräver vidare vinklar. Vill du klara båda situationerna behöver du en zoom med stort omfång eller flera kameror.
Vill du ta bilder som fryser ögonblicket med kort slutartid behöver du ljusstark glugg.
osv.

Det finns inte helt generella tips som gäller för alla situationer för sportfoto.

Så mitt tips är att du provar på. Funderar på vad du vill åstadkomma. Jämför detta med de resultat du får. Därefter fundera på vad som brister i din utrustning.

Rätt utrustning är bara rätt om den ger de bilder du vill göra.

Petter ...

En annan variant kan vara en fast tele. Tillsammans med en D90. Jag har 2 fasta objektiv som jag kör med tillsammans med ett gammalt kort zoom. Jag som glad amatör irriterade mig på min Casiio Ex-F1 (brus och detaljförluster redan vid 400 ISO, tillsammans med ganska slö optik) så det blev en D90 som ger mig acceptabla bilder upp till ISO 3200 och går att köra 6400 i nödfall med efterarbetning. Konvertera bilder till svart/vitt kan maskera en del av bruset också.

35-70 2,8
85 1,8
180 2,8

På min önskelista finns det två till:

35 1,8 och 50 1,8

samt ett 18-55 VR som gå omkring/landskaps objektiv

Gamla objektiv men som man kan hitta till vettiga priser.begagnat.
Man får visserligen byta en massa men det är väl det billigaste om man skall ha
ljusstarka objektiv.

Titta på denna sida: Nikon Consumer DX Lens Summary by Thom Hogan

Jag har under vintern uppgraderat min utrustning med bara begagnade grejor. Hittade en D90 med batterigrepp och ett Sigma 70-200 f2,8 för under 9000:- tillsammans.

Nu har jag fotograferat 5 fotbollsmatcher och är nöjd med utrustningen.
Tidigare hade jag en D60 och ett vanligt 70-300 f4-5,6 men där var man på gränsen för att få användbara bilder hela tiden.
Ljusstarka objektiv är som sagt ovärdeliga när det gäller sportfoto.

Samtidigt måste jag säga att träning är lika viktig som utrustningen. Ut och plåta, prova inställningar, prova att stå på olika ställen, tids nog börjar man få lite känsla för situationer som är värda att fotografera och vilka inställningar som funkar.

Lycka till

Janne

En annan grej jag kom att tänka på, är det någon speciell sport eller ett speciellt lag du vill följa?

Om inte, om det bara är ett intresse av sportfoto du har, kanske en bra uppgradering vore att välja ut sporter, matcher och planer som ställer mindre krav på utrustningen? Det finns ju utomhussporter som inte är så snabba och väljer du en match i bra dagsljus kan du ändå komma undan med under 1/500 med din nuvarande utrustning och det borde ju räcka till för det mesta.

Han kan ju fota schack! Långsamt och bra! (Du förstår min poäng) Med slö autofokus, små bländare (= urtråkiga bilder med mycket skärpedjup) och 3 bps (buffert slut efter 9) så tappar man nog lusten efter ett tag. Visst kan man prova men med rätt utrustning så blir det MYCKET lättare och roligare!
Börja åtminstone med att köpa en 2,8 zoom (med hyfsad af), då kan du iaf börja att testa lite olika sporter. När du sen vill fota inomhussporter så får du nog investera i en D90 eller allra helst en D7000/D300s.

Ett sigma 50-150 2,8 med en D90 verkar passa ganska bra. Eller ett sigma 70-200 2,8 och en D7000 ;)

Tror nog att du börjar förstå att sport kräver rätt utrustning.... ;)

/Hannes

Nu var det många svar sen sist vilket uppskattas. :)

Som du skriver Wildboar så får det väl bli nåt snabbt, högst 2,8 då men det känns som om jag vill försöka plåta lite fotboll och innebandy, som trots allt är lite olika, så kanske det skulle funka med ett 50-150 och sen en konverter till det kanske?

Jag skall testa lite i helgen för att se vad jag tycker är acceptabelt med det jag har och sen avgöra vad jag "behöver".

RAW kan bli ett problem när det gäller bufferten, så jag kommer nog försöka checka av innan och sen köra på slutarprio och en vald hastighet osv.

TIll det du skrev Petter Norman, så valde jag ganska fort att det är helkroppsbilder och närkamper som är min grejj lite. Ett 400 5,6 som alla pros verkar använda är nog inget alternativ för mig, men som jag skrev tidigae så kanske det räcker med 50-150+ konverter, eller möjligtvis 70-200 + konverter. Priserna på objektiven verkar ju vara snarlika så där spelar det väl kanske föga roll.

Sen går det ju alltid ha en normal till då det kan vara kul att variera lite om man nu skjutit närkamper i 85 minuter av en fotbollsmatch. ;)

TIll Moondancer: Fasta telen skulle verkligen kunna vara något och då skulle jag ju kunna titta på ett 50 1,8 eller en 85´a. Men när det kommer till fotboll så är det ju ett rätt långt tele jag har tänkt mig och de tenderar väl att bli fruktansvärt dyra när de är fasta eller? Har du några tips eller förslag på hur man skulle kunna lösa det?

Skall även kolla länken närmare.... Tack för den. :)

JanneJo: 9000:- är väl egentligen över min budget men jag har insett att det är de pengarna som gäller om man verkligen ska kunna fota sport typ. Sen vill jag ju gärna ha in en normalzoom eller liknande där också och då sticker det ju iväg. Skall ge mig iväg i helgen och köra hårt, men jag har lite svårt att komma iväg ibland då jag tyvärr jobbar lite helger och har lite familj och ta hand om osv. :) Believe me, hade jag haft mer tid hade jag lagt den dedikerat på foto! :)

Helmetrock: Tack för att du frågar, som jag tidigare skrivit så är det först och främst innebandy och fotboll som ligger mig varmt om hjärtat och så länge jag inte jobbar med att plåta så är det de sporter som kommer plåtas. Har inget intresse för bilar men jag gillar fart och häftiga bilar så motorsport hade också varit kul att fota. I dagsläget är tyvärr tiden begränsad så att det är svårt att hinna med att fota allt man vill. Jag skulle gärna införskaffa lite fetare utrustning men då skulle jag vilja ha en plan klar där jag har lite kontakter osv, så att jag vet att jag kanske kunde få in några kronor på mitt fotande också, något som jag i dagsläget inte har tråkigt nog.

HannesNikon: Nja schack är roligt att spela till en viss gräns, men definitivt inte fota. I get your point. D90 är ju verkligen en vettig kamera till allt jag vill göra så egentligen är det ju ett bra val. Jag har även tittat en del på en D200 som ju är lite billigare och har t ex 5 fps osv, men bruset verkar värre på den och då vetikatten om det hjälper. Sen är det som sagt ekonomi som styr också och D90 kanske är lite dyr för min smak, även om det är väldigt överkomliga pengara egentligen. Hoppas jag inte trampar dig på tårna men Canon har en modell som verkar uppskattas av många i 40D, bland annat 6,5 bps osv, kan det vara något kanske? L-objektiven är ju svindyra så länge man inte kör 4 men då spricker ju taktiken med att köra 2,8 eller snabbare så det får nog ev. bli Sigmas variant där också i så fall.

Jag tackar för alla era svar och ni får gärna svara på mitt inlägg...

För att fortsätta fundera, undra och fråga så säger jag så här då...

Anta att jag fotar fotboll och innebandy som sporter, är det ok att köra 50-150 med/utan konverter eller skall jag satsa på 70-200, eller tom 70-200 + konverter för att komma närmare händelserna? Konverter är väl iofs nästan alltid en nedgradering vad jag förstått, så finns det någon inom min prisram som inte kommer fördärva ett snabbt objektiv helt?

Om jag sedan skall hålla mig till mitt eget uttalande " ett par tusen till hus och ett par tusen till objektiv" så känns det väl som om D200 eller 40D med en lättare normalzoom och antingen 50-150 2,8 eller 70-200 2,8 är mest gångbart just nu. Vi har ju även pratat om 85´an men det får nog bli när jag har mer pengar, så får tillfället får det täckas in i den telezoom som jag köper i så fall.

Konverter skulle jag ha skippat. Bättre att beskära (om man kan dvs. 6 megapixel är inte mycket)
Canon 40D (eller 50D) verkar helt ok. Och canons 70-200 f/4 är faktiskt väldigt bra (förutom bländaren). Så visst kan du satsa på canon.

Innebandy kan du kanske fota med ett 50-150 men ett 70-200 är nog bättre. Fotboll är svårt vettu... Håller du på ett visst lag? Eller kan du fota vem som helst? Kan du stå vart som helst? Om du kan stå där linjen vid straffområdet slutar så räcker ett 70-200. Annars behöver du ett 200-400 2,8 VR ;)

Så antingen en 40d och ett 70-200 f/4 Elller en Nikon D90/D200 ( eller begagnad D300) med ett sigma 50-150 (eller 70-200).

EDIT: nikon har ett fast 300 som kanske kan vara intressant.

Konverter skulle jag ha skippat. Bättre att beskära (om man kan dvs. 6 megapixel är inte mycket)
Canon 40D (eller 50D) verkar helt ok. Och canons 70-200 f/4 är faktiskt väldigt bra (förutom bländaren). Så visst kan du satsa på canon.

Innebandy kan du kanske fota med ett 50-150 men ett 70-200 är nog bättre. Fotboll är svårt vettu... Håller du på ett visst lag? Eller kan du fota vem som helst? Kan du stå vart som helst? Om du kan stå där linjen vid straffområdet slutar så räcker ett 70-200. Annars behöver du ett 200-400 2,8 VR ;)

Så antingen en 40d och ett 70-200 f/4 Elller en Nikon D90/D200 ( eller begagnad D300) med ett sigma 50-150 (eller 70-200).

EDIT: nikon har ett fast 300 som kanske kan vara intressant.

Och vad kostar då nikons 300? Känns hur som helst för ensidig faktiskt. Jag har snöat in lite på sigmas 70-200 och den har ju bländaren som fördel mot canons L även om det kamske är bättre optiskt, vad vet jag men det känns som om det borde vara det.

Hur och system känns som om det är hugget som stucket. Vilken av tidigare nämnda modeller har bäst brushantering? Självklart beror de lite på pris där också men ändå...

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto