Advertisement

Annons

Behöver jag en extern blixt ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thury

Medlem
Hej

Jag funderar på att köpa en extern blixt till min Sony A100

Jag har fått en uppdrag att fotografera ett bröllop och jag undrar om man är tvungen att ha en extern blixt ?

I övrigt fotar jag det mesta som människor, djur, natur mm så fråga är om jag behöver en extern blixt ?

Mvh Pontus Wetterhäll
 
En extern blixt är mycket bra och ha, speciellt vid bröllop. Visst plåtar man mycket i befintligt ljus men en extern blixt som dessutom går att köra trådlöst är i min värld nödvändigt.

mvh/Ove
 
Jag tror du behöver det. Jag har startat en liknande tråd eftersom jag funderat mycket på det här. Jag var igår på Andys i Sickla där barnen kan leka, åka rutchkanor, hoppa studs osv. Först körde jag ISO800 med bländare 1,7 och fick fina tider. Problemet är bara att ljuset föll väldigt ojämt, skärpedjupet var minst sagt kort osv. Sen körde jag på med den interna blixten och kunde gå upp i bländare och ner med ISO, fick skarpare bilder, mycket mindre brus och jämnare ljus. Det alltså med den interna blixten. En extern skulle säkert gjort det ännu mycket bättre. På ett bröllop kan jag inte tänka mig annat än att det kommer behövas.

Men jag tror man behöver öva en hel del för att få till rätt blitxljus så bilderna blir så bra som ett bröllop kräver.

Jag har btw inte köpt någon än, mera insett att jag skulle behöva en.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.